Wzbierająca fala fake newsów ma służyć osłabieniu poparcia Polaków dla odpierającej rosyjską agresję Ukrainy. Jednak wobec marginalizacji promoskiewskich środowisk nad Wisłą, dezinformacja przybiera formy bardziej wysublimowane, niż te kierowane do społeczeństw zachodnich. Stąd, zamiast narracji o „wojnie domowej, w którą lepiej się nie mieszać”, do polskich użytkowników trafiają treści otwierające historyczne spory i podważające wiarygodność instytucji państwowych. więcej
Rusza ogólnopolska kampania edukacyjna #FakeHunter - Edu skierowana do uczniów i nauczycieli szkół średnich. Celem projektu jest uświadomienie problemu dezinformacji, walka z fake newsami i nauczenie młodzieży weryfikacji treści publikowanych w internecie. więcej
Przez ponad dwa lata działalności zespół #FakeHunter zweryfikował 2 tys. fake newsów. Fałszywe informacje publikowane w sieci dotyczyły głównie tematyki: geopolitycznej, szczepionek, koronawirusa, telekomunikacji i finansów. więcej
Po wybuchu wojny w Ukrainie skala dezinformacji i fake newsów w internecie znacznie wzrosła. – Do naszego projektu „Zgłoś trolla” wpływają dziennie tysiące zgłoszeń – mówi Marcin Żukowski, współzałożyciel platformy. Chociaż świadomość odbiorców na temat mechanizmów propagandy rośnie, wciąż wielu z nich daje się na to nabrać. Szczególnie ludzie młodzi, którzy wiedzę o świecie czerpią przede wszystkim z mediów społecznościowych. więcej
W obliczu coraz powszechniejszego zjawiska dezinformacji powstał Kodeks Dobrych Praktyk. Sygnatariuszami Kodeksu jest jedenaście organizacji i instytucji, które opracowały ten dokument w trosce o jakość debaty publicznej. Zawarto w nim kluczowe zagadnienia w obszarze walki z dezinformacją, a także w zakresie rekomendowanych działań więcej
Od początku marca w mediach społecznościowych pojawia się coraz więcej treści dezinformacyjnych w kontekście wojny w Ukrainie. Instytut Monitorowania Mediów jednocześnie potwierdza, że liczba materiałów publikowanych przez polskie redakcje, dziennikarzy, czy osoby publiczne, w których zawarte są ostrzeżenia na temat nieprawdziwych informacji również wzrasta – takich treści w stosunku do lutego jest już niemal trzykrotnie więcej. IMM szacuje, że każdy Polak w wieku powyżej 15 lat w okresie 1-13 marca br. mógł spotkać się z przekazami alarmującymi o dezinformacji minimum dwa razy. więcej
CyberTarcza zablokowała w ostatnich dniach około 10 fałszywych domen podszywających się pod jeden ze znanych serwisów do tworzenia zbiórek pomocowych. Według CERT Orange Polska, codziennie pojawia się nawet kilkanaście stron z fałszywymi wiadomościami, wykorzystującymi m.in. kontekst wojny w Ukrainie. Fake newsy kierujące do fałszywych stron logowania są narzędziem wyłudzania danych lub pieniędzy. W natłoku informacji warto wiedzieć, jak ustrzec się przed dezinformacją i nie dać się oszukać. więcej
Dnia 24 lutego 2022 roku zmieniło się życie nas wszystkich. Federacja Rosyjska dokonała inwazji na wolną Ukrainę, wywracając tym samym porządek polityczno-społeczny, z trudem budowany przez ostatnie trzydzieści lat. Choć działania wojenne prowadzone są przede wszystkim metodami tradycyjnymi, to nie sposób nie zauważyć, że wojna trafiła również do internetu i ma charakter skoordynowanych prób dezinformacji. Jaki jest ich cel i co robić, żeby je rozpoznawać w sieci tłumaczy dr Jakub Kuś – psycholog nowych technologii z Uniwersytetu SWPS. więcej
Skala dezinformacji i ataków “trolli” jest obecnie tak duża, że aby ją zwalczyć trzeba zaangażowania wielu osób. W związku z tym trzy znane polskie firmy wspólnie uruchomiły wartościową inicjatywę zglostrolla.pl. To prosta aplikacja, która pozwala na zgłaszanie podejrzanych treści - dezinformacji, fake newsów i kłamstw. więcej
Równolegle do działań militarnych Rosja rozpoczęła wojnę informacyjną w Internecie. W polskiej infosferze zaczynają pojawiać się coraz liczniej nieprawdziwe informacje, mające osłabić wsparcie naszego społeczeństwa dla Ukraińców. W związku z powyższymi na Twitterze i Facebooku NASK uruchamia profile #WłączWeryfikację. więcej
Edukacja medialna oraz wspieranie niezależnych źródeł informacji to najlepsze sposoby na walkę z rosyjską falą fałszywych informacji, która w ostatnim czasie przyjmuje coraz bardziej wysublimowane formy – wynika z panelu „Dezinformacja w czasach kryzysów”, który odbył się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. więcej
Od 2016 roku niemal trzykrotnie wzrosła liczba krajów, w których przeprowadzone zostały udowodnione zorganizowane kampanie manipulacyjne w mediach społecznościowych. Wielu użytkowników Internetu może w oparciu o zmanipulowane informacje podejmować kluczowe decyzje dotyczące życia i zdrowia, na przykład w tak ekstremalnym zachowaniu jak picie wybielacza. więcej
Podczas gdy świat ściga się z czasem, by zaszczepić jak najwięcej obywateli, cyberprzestępcy atakują ze zdwojoną siłą łańcuchy dostaw chcąc opóźnić dostęp do szczepionek, ukraść cenne dane i osiągnąć ogromne zyski. W konsekwencji dezinformacji o procesie zatwierdzania szczepionek przez Europejską Agencję Leków (EMA), niektóre państwa zaczęły poszukiwania alternatywnych źródeł. W ostatnich tygodniach Węgry i Słowacja podjęły decyzję o złamaniu europejskiego porozumienia w sprawie wspólnych zamówień. Teraz o pozaeuropejskich dostawcach szczepionek głośno zaczynają mówić rządy Czech i Polski. więcej
We współpracy z WHO i europejskimi partnerami fact-checkingowymi Facebook uruchomił kampanię informacyjną "Razem przeciwko dezinformacji na temat szczepionki Covid-19". Jej celem jest wsparcie ludzi w weryfikacji informacji dostępnych Internecie na ten temat. W ramach kampanii na Facebooku i Instagramie będą pojawiać się grafiki, zawierające praktyczne wskazówki pomocne w rozpoznawaniu fałszywych treści. więcej
Dezinformacja stała się problemem na tyle poważnym, że może wpływać na funkcjonowanie państw i rządów oraz destabilizować sytuację polityczną – wynika z najnowszego raportu NASK. Dezinformacja w internecie nasila się zwłaszcza przed wyborami, a zdaniem KE ostatnie lata pokazały, że kampanie dezinformacyjne miały wpływ na wybory i referenda przeprowadzane w krajach UE. więcej
W Polsce ponad połowa internautów zetknęła się z manipulacją lub dezinformacją, a niemal tyle samo uważa je za zagrożenie dla demokracji. Ofiarą fake newsów i dezinformacji padają również firmy. więcej
Z manipulacją lub dezinformacją w internecie zetknęła się w ostatnich miesiącach ponad połowa polskich internautów, wynika z najnowszego badania Pracowni Badań Społecznych NASK. więcej
Dezinformacja, fake news, podszywanie się pod cudzą tożsamość to coraz powszechniejsze zjawiska w internecie, nasilające się szczególnie w czasie ważnych wydarzeń politycznych. Dlatego podczas kampanii wyborczej warto zwrócić na te zjawiska szczególną uwagę. więcej
Mimo wdrożenia najnowocześniejszych technologii ochrony zespoły ds. bezpieczeństwa często nie mają wystarczająco dużo personelu lub umiejętności, aby skutecznie monitorować zagrożenia i reagować, a tym bardziej by tropić zagrożenia w celu głębszego poznania ich mechanizmów i wzmocnienia ochrony przed kolejnymi atakami. Co w takiej sytuacji zrobić, aby lepiej zapanować nad bezpieczeństwem firmy? więcej