Foto: Pavel Neznanov, Unsplash
- W 2022 roku Rosja przeznaczyła na media 143 mld RUB (1,9 mld USD). To o 25% więcej niż pierwotnie zaplanowano. Analitycy Debunk.org przewidują, że także w 2023 roku wydatki te zostaną przekroczone.
- W 2023 roku ponad połowę budżetu na media otrzymają trzy najważniejsze agencje propagandowe Rosji - VGTRK, RT i Rossiya Segodnya. 51% środków zostanie podzielonych między te trzy agencje. VGTRK ma otrzymać 25,8 mld RUB, RT - 26,3 mld RUB.
- Co ciekawe zachodnie sankcje wpłynęły na funkcjonowanie agencji. Odnotowano także spadek popularności telewizji. Widownia Kanału Pierwszego, Russia-1 i NTV zmniejszyła się o jedną czwartą od lutego do lipca 2022 roku. Natomiast VGTRK straciło kilku ważnych zagranicznych sponsorów po rozpoczęciu wojny na Ukrainie.
- Zdaniem analityków, propaganda jest kluczowa dla reżimu Kremla. Dlatego też VGTRK otwiera oddziały na okupowanych terytoriach Ukrainy - w obwodach ługańskim, donieckim, chersońskim i zaporoskim.
- Głównym filarem zagranicznych wpływów informacyjnych Kremla jest agencja RT, której finansowanie w 2023 roku wyniesie 26,3 mld RUB. Agencja ta zaprzestała nadawania w UE, Kanadzie, USA i Wielkiej Brytanii z powodu sankcji. Obecnie RT rozwija swoją działalność na rynku serbskim oraz wzmacnia obecność w Azji, Afryce i Ameryce Południowej.
- Z kolei Zvezda - sieć medialna Ministerstwa Obrony Rosji - w 2023 roku otrzyma niemal dwukrotny wzrost finansowania, wynoszący 3,5 mld RUB.
- Analitycy think tanku Debunk.org oceniają, że dla Rosji przestrzeń informacyjna zawsze stanowiła pole działań zbrojnych. Dlatego też, szczególnie od czasu rozpoczęcia inwazji na Ukrainę, wzrosły represje prawne za rozpowszechnianie "fałszywych informacji" na temat tzw. "specjalnej operacji wojskowej" - osobom, które wyłamują się z narracji kremlowskiej grożą kary do 15 lat pozbawienia wolności. W związku z powyższym nastąpiła również likwidacja niezależnych mediów w Rosji.
Szczegóły na stronie Debunk.org
Debunk.org to niezależny think tank technologiczny i organizacja pozarządowa, która zajmuje się analizą dezinformacji i prowadzi edukacyjne kampanie medialne w 8 krajach. Na polu przeciwdziałania dezinformacji działa od 2017 roku.