Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. więcej
Firmy, żeby wypromować produkty, bądź usługi, często muszą słono zapłacić celebrytom. Jednak niektórzy idą na skróty, wykorzystując bezprawnie wizerunek piosenkarzy, aktorów, znanych biznesmenów, a nawet polityków. więcej
Wzbierająca fala fake newsów ma służyć osłabieniu poparcia Polaków dla odpierającej rosyjską agresję Ukrainy. Jednak wobec marginalizacji promoskiewskich środowisk nad Wisłą, dezinformacja przybiera formy bardziej wysublimowane, niż te kierowane do społeczeństw zachodnich. Stąd, zamiast narracji o „wojnie domowej, w którą lepiej się nie mieszać”, do polskich użytkowników trafiają treści otwierające historyczne spory i podważające wiarygodność instytucji państwowych. więcej
Rusza ogólnopolska kampania edukacyjna #FakeHunter - Edu skierowana do uczniów i nauczycieli szkół średnich. Celem projektu jest uświadomienie problemu dezinformacji, walka z fake newsami i nauczenie młodzieży weryfikacji treści publikowanych w internecie. więcej
Przez ponad dwa lata działalności zespół #FakeHunter zweryfikował 2 tys. fake newsów. Fałszywe informacje publikowane w sieci dotyczyły głównie tematyki: geopolitycznej, szczepionek, koronawirusa, telekomunikacji i finansów. więcej
Po wybuchu wojny w Ukrainie skala dezinformacji i fake newsów w internecie znacznie wzrosła. – Do naszego projektu „Zgłoś trolla” wpływają dziennie tysiące zgłoszeń – mówi Marcin Żukowski, współzałożyciel platformy. Chociaż świadomość odbiorców na temat mechanizmów propagandy rośnie, wciąż wielu z nich daje się na to nabrać. Szczególnie ludzie młodzi, którzy wiedzę o świecie czerpią przede wszystkim z mediów społecznościowych. więcej
W obliczu coraz powszechniejszego zjawiska dezinformacji powstał Kodeks Dobrych Praktyk. Sygnatariuszami Kodeksu jest jedenaście organizacji i instytucji, które opracowały ten dokument w trosce o jakość debaty publicznej. Zawarto w nim kluczowe zagadnienia w obszarze walki z dezinformacją, a także w zakresie rekomendowanych działań więcej
Od początku marca w mediach społecznościowych pojawia się coraz więcej treści dezinformacyjnych w kontekście wojny w Ukrainie. Instytut Monitorowania Mediów jednocześnie potwierdza, że liczba materiałów publikowanych przez polskie redakcje, dziennikarzy, czy osoby publiczne, w których zawarte są ostrzeżenia na temat nieprawdziwych informacji również wzrasta – takich treści w stosunku do lutego jest już niemal trzykrotnie więcej. IMM szacuje, że każdy Polak w wieku powyżej 15 lat w okresie 1-13 marca br. mógł spotkać się z przekazami alarmującymi o dezinformacji minimum dwa razy. więcej
CyberTarcza zablokowała w ostatnich dniach około 10 fałszywych domen podszywających się pod jeden ze znanych serwisów do tworzenia zbiórek pomocowych. Według CERT Orange Polska, codziennie pojawia się nawet kilkanaście stron z fałszywymi wiadomościami, wykorzystującymi m.in. kontekst wojny w Ukrainie. Fake newsy kierujące do fałszywych stron logowania są narzędziem wyłudzania danych lub pieniędzy. W natłoku informacji warto wiedzieć, jak ustrzec się przed dezinformacją i nie dać się oszukać. więcej
Dnia 24 lutego 2022 roku zmieniło się życie nas wszystkich. Federacja Rosyjska dokonała inwazji na wolną Ukrainę, wywracając tym samym porządek polityczno-społeczny, z trudem budowany przez ostatnie trzydzieści lat. Choć działania wojenne prowadzone są przede wszystkim metodami tradycyjnymi, to nie sposób nie zauważyć, że wojna trafiła również do internetu i ma charakter skoordynowanych prób dezinformacji. Jaki jest ich cel i co robić, żeby je rozpoznawać w sieci tłumaczy dr Jakub Kuś – psycholog nowych technologii z Uniwersytetu SWPS. więcej
Skala dezinformacji i ataków “trolli” jest obecnie tak duża, że aby ją zwalczyć trzeba zaangażowania wielu osób. W związku z tym trzy znane polskie firmy wspólnie uruchomiły wartościową inicjatywę zglostrolla.pl. To prosta aplikacja, która pozwala na zgłaszanie podejrzanych treści - dezinformacji, fake newsów i kłamstw. więcej
Równolegle do działań militarnych Rosja rozpoczęła wojnę informacyjną w Internecie. W polskiej infosferze zaczynają pojawiać się coraz liczniej nieprawdziwe informacje, mające osłabić wsparcie naszego społeczeństwa dla Ukraińców. W związku z powyższymi na Twitterze i Facebooku NASK uruchamia profile #WłączWeryfikację. więcej
Szczepienie na Covid-19 wpływa na zmianę psychiki i osobowości, farmy wiatrowe „kradną” wiatr, technologia 5G spowoduje, że będziemy żyli jak w rozgrzanej kuchence mikrofalowej – to fake newsy, które znalazły się wśród 1500 fałszywych informacji zweryfikowanych przez portal #FakeHunter. więcej
Edukacja medialna oraz wspieranie niezależnych źródeł informacji to najlepsze sposoby na walkę z rosyjską falą fałszywych informacji, która w ostatnim czasie przyjmuje coraz bardziej wysublimowane formy – wynika z panelu „Dezinformacja w czasach kryzysów”, który odbył się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. więcej
60% ludzi na świecie twierdzi, że rządy celowo tworzą fałszywe komunikaty. Przestajemy ufać również mediom. To biznes staje się źródłem informacji, a dzięki rzetelnym i angażującym treściom pozyskuje nowych klientów. Jednak 80% klientów e-commerce jest już “cyfrowo wyczerpana” i coraz trudniej do nich dotrzeć. więcej
Wyłoniono laureatów III edycji konkursu #FakeHunter Challenge organizowanego przez Polską Agencję Prasową. Tym razem skupiono się na tropieniu fałszywych informacji dotyczących energetyki i telekomunikacji. Do rywalizacji przystąpiło 50 uczestników, którzy w ciągu trzech dni zweryfikowali łącznie ponad 500 zgłoszeń. więcej
„Szczepionką” na fake newsy może być udzielanie internautom automatycznej, prostej i szybkiej odpowiedzi na zadawane przez nich w sieci pytania, jak np. na pytanie o to, czy technologia 5G jest szkodliwa dla zdrowia – to jedna z propozycji, jaka padła podczas piątkowej debaty na temat wpływu fałszywych informacji na zachowania społeczne. więcej
O mechanizmach powstawania fake newsów opowiada inżynier NASA Artur Chmielewski. Zdaniem naukowca, nieprawdziwe informacje mogą być wynikiem fałszerstw, motywowanych najczęściej względami finansowymi. Dodaje, że w USA dużo fake newsów, np. przeciwko szczepionkom, podawanych jest przez Rosjan. więcej
Od 2016 roku niemal trzykrotnie wzrosła liczba krajów, w których przeprowadzone zostały udowodnione zorganizowane kampanie manipulacyjne w mediach społecznościowych. Wielu użytkowników Internetu może w oparciu o zmanipulowane informacje podejmować kluczowe decyzje dotyczące życia i zdrowia, na przykład w tak ekstremalnym zachowaniu jak picie wybielacza. więcej
We współpracy z WHO i europejskimi partnerami fact-checkingowymi Facebook uruchomił kampanię informacyjną "Razem przeciwko dezinformacji na temat szczepionki Covid-19". Jej celem jest wsparcie ludzi w weryfikacji informacji dostępnych Internecie na ten temat. W ramach kampanii na Facebooku i Instagramie będą pojawiać się grafiki, zawierające praktyczne wskazówki pomocne w rozpoznawaniu fałszywych treści. więcej