Dwutygodniowy urlop za granicą to dla wielu osób cel, z myślą o którym sumiennie pracują i oszczędzają przez cały rok. Starannie zaplanowane wakacje wymagają maksymalnej punktualności, w końcu do zobaczenia jest tyle pięknych miejsc. Niestety, nigdy nie można mieć pewności, że wylot na pewno odbędzie się zgodnie z planem. Wyjaśniamy, kiedy należy Ci się odszkodowanie za opóźniony lot oraz jakie warunki należy spełnić.
Opóźnienia w lotnictwie to chleb powszedni w transporcie powietrznym. Linie lotnicze kierują się bezpieczeństwem swoich pasażerów, dlatego decyzja o opóźnieniu lub odwołaniu lotu może wynikać z niekorzystnych warunków pogodowych, problemów technicznych maszyny, czy przyczyn takich jak brak załogi, pełne obłożenie pasów startowych lub awarie obsługi naziemnej. Aby nabyć prawo do odszkodowania, lot musi być opóźniony o co najmniej 3 godziny i to z winy firmy obsługującej lot. W przypadku ubiegania się o odszkodowanie, czas opóźnienia liczony według planowanego czasu lądowania. Oznacza to, że jeśli pilotowi uda się „nadrobić” opóźnienie w trasie i wyląduje z opóźnieniem mniejszym niż 3h, to odszkodowanie się nie należy, nawet gdy wylot był opóźniony o ponad 3h.
Wartość odszkodowania jest stała i w pełni uzależniona od długości trasy lotu. Dla tras poniżej 1500 km odszkodowanie wynosi 250 euro, jeśli trasa jest dłuższa niż 1500 km [w UE] lub wynosi od 1500 km do 3500 km, to pasażerowie mogą liczyć na odszkodowanie w wysokości 400 euro. Najwyższe należność, bo aż 600 euro przysługuje dla najdłuższych lotów, czyli tych powyżej 3500 km.
Tak, linie lotnicze mogą odmówić wypłacenia odszkodowania, jeśli opóźnienie wynikało z przyczyn od nich niezależnych np. złe warunki atmosferyczne, katastrofa naturalna, czy nawet wady ukryte samolotu, o których producent nie poinformował przewoźnika. Jeśli jednak opóźnienie spowodowało niedopełnienie obowiązków przez załogę, przewoźnika lub lotnisko, to masz prawo do odszkodowania. Jeśli mimo to reklamacja zostanie odrzucona, warto skonsultować się z prawnikiem (https://www.haczykowska.legal/). Prawo do odszkodowania reguluje bowiem Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 2004 roku.
Jeśli przybyłeś na miejsce lądowania z minimum 3-godzinnym opóźnieniem, które było spowodowane z winy przewoźnika, koniecznie złóż reklamację do linii lotniczych. To od niej należy rozpocząć proces ubiegania się o odszkodowanie.
Foto i treść: materiał partnera
Polecamy:
Praca w IT
|
Tanie loty
|
Bukmacherzy
|
Multilac Baby
|
REMÉ kolagen do picia
Wirtualne biura w Warszawie
Artykuł może zawierać linki partnerów, umożliwiające rozwój serwisu i dostarczanie darmowych treści.
|
|
|
|
|
|
Stopka:
© 1998-2025 Dziennik Internautów Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.