Dwutygodniowy urlop za granicą to dla wielu osób cel, z myślą o którym sumiennie pracują i oszczędzają przez cały rok. Starannie zaplanowane wakacje wymagają maksymalnej punktualności, w końcu do zobaczenia jest tyle pięknych miejsc. Niestety, nigdy nie można mieć pewności, że wylot na pewno odbędzie się zgodnie z planem. Wyjaśniamy, kiedy należy Ci się odszkodowanie za opóźniony lot oraz jakie warunki należy spełnić.

Czy za godzinne opóźnienie otrzymam odszkodowanie?

Opóźnienia w lotnictwie to chleb powszedni w transporcie powietrznym. Linie lotnicze kierują się bezpieczeństwem swoich pasażerów, dlatego decyzja o opóźnieniu lub odwołaniu lotu może wynikać z niekorzystnych warunków pogodowych, problemów technicznych maszyny, czy przyczyn takich jak brak załogi, pełne obłożenie pasów startowych lub awarie obsługi naziemnej. Aby nabyć prawo do odszkodowania, lot musi być opóźniony o co najmniej 3 godziny i to z winy firmy obsługującej lot. W przypadku ubiegania się o odszkodowanie, czas opóźnienia liczony według planowanego czasu lądowania. Oznacza to, że jeśli pilotowi uda się „nadrobić” opóźnienie w trasie i wyląduje z opóźnieniem mniejszym niż 3h, to odszkodowanie się nie należy, nawet gdy wylot był opóźniony o ponad 3h.

Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot?

Opóźniony lot - komu należy się odszkodowanie?

Wartość odszkodowania jest stała i w pełni uzależniona od długości trasy lotu. Dla tras poniżej 1500 km odszkodowanie wynosi 250 euro, jeśli trasa jest dłuższa niż 1500 km [w UE] lub wynosi od 1500 km do 3500 km, to pasażerowie mogą liczyć na odszkodowanie w wysokości 400 euro. Najwyższe należność, bo aż 600 euro przysługuje dla najdłuższych lotów, czyli tych powyżej 3500 km.

Czy przewoźnik może odmówić prawa do odszkodowania?

Tak, linie lotnicze mogą odmówić wypłacenia odszkodowania, jeśli opóźnienie wynikało z przyczyn od nich niezależnych np. złe warunki atmosferyczne, katastrofa naturalna, czy nawet wady ukryte samolotu, o których producent nie poinformował przewoźnika. Jeśli jednak opóźnienie spowodowało niedopełnienie obowiązków przez załogę, przewoźnika lub lotnisko, to masz prawo do odszkodowania. Jeśli mimo to reklamacja zostanie odrzucona, warto skonsultować się z prawnikiem (https://www.haczykowska.legal/). Prawo do odszkodowania reguluje bowiem Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 2004 roku.

Jeśli przybyłeś na miejsce lądowania z minimum 3-godzinnym opóźnieniem, które było spowodowane z winy przewoźnika, koniecznie złóż reklamację do linii lotniczych. To od niej należy rozpocząć proces ubiegania się o odszkodowanie.

Foto i treść: materiał partnera



Artykuł może zawierać linki partnerów, umożliwiające rozwój serwisu i dostarczanie darmowych treści.

Ostatnie artykuły:




fot. Pixabay



fot. wirestock











© 1998-2025 Dziennik Internautów Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.