Pewnie większość osób kojarzy Allegro.pl, WP.pl, Nozbe.com lub Basecamp.com. Są to projekty internetowe, które odniosły ogromny sukces, a jakiś czas temu też były startupami. Rynek internetowy charakteryzuje się wysoką dynamiką i zamiłowaniem do innowacji. Warto to wykorzystać! Innowacyjne pomysły i dobrze prowadzone projekty niezmiennie mają dużą szansę na sukces oraz stałe miejsce w świadomości internautów. Zaistnieć z nowym, internetowym projektem jest jednak coraz trudniej. Aby wyróżnić się w gąszczu pomysłów i tłumie chętnych do zarobienia na startupach, należy w pełni zaangażować się w skuteczną promocję.
Dobra idea, racjonalnie osadzona w aktualnych potrzebach rynku jest połową sukcesu. Nawet jeśli powtarza się pomysł, który już istnieje, niezbędne jest znalezienie silnego wyróżnika. Najlepiej, gdy jest on zainspirowany brakami u konkurencji lub problemem ze znalezieniem niezbędnych funkcjonalności na rynku.
Gdy istnieje już pomysł, opracowany plan biznesowy, znane są cele, zbadany rynek i konkurencja, należy zastanowić się nad sposobami komunikacji i dotarcia do otoczenia. Oczywiście ze ścisłym uwzględnieniem grup docelowych.
Do komunikacji zewnętrznej trzeba się dobrze przygotować, ustalić, jakie zalety serwisu będzie się podkreślać, przemyśleć, jak chcemy, aby postrzegali nas inni, zebrać to w spójną całość, ustalić niezmienne słownictwo, terminologię i wartości, które będą przekazywane. Nacisk warto położyć na cechy, które wyróżniają konkretny startup wśród innych, konkurencyjnych serwisów.
Nie powinno się również zapomnieć, aby komunikaty powstawały z myślą o zaspokojeniu oczekiwań i potrzeb klientów. Nie chodzi o to, aby się pochwalić i mieć z tego satysfakcję. Celem jest zainteresowanie klienta oraz szerszego otoczenia swoim rozwiązaniem. Ludzie zwracają uwagę na to, co może przynieść im określone korzyści.
Po co czekać na pukanie do drzwi! Lepiej pójść i samemu zapukać! Warto zainteresować swoim rozwiązaniem portale, które specjalizują się w tematyce startupów. Istnieje tam kilka możliwości prezentacji nowego projektu, zazwyczaj z wizualizacją graficzną i omówieniem funkcjonalności. Jeśli projekt spotka się z zainteresowaniem redaktorów portali, niewykluczone, że jego autor zostanie zaproszony do wywiadu lub szerszego artykułu oceniającego konkretny startup. Najpopularniejsze portale dedykowane startupom to m.in. MamStartup.pl, Wystartowali.pl, SuperStartUp.pl lub Startopia.pl.
W Polsce organizowane są specjalne wydarzenia dedykowane startupom. Corocznie kilkadziesiąt projektów prezentuje się na międzynarodowych targach DemoCamp East/West przed licznymi funduszami inwestycyjnymi, inkubatorami i aniołami biznesu. Zdobycie zewnętrznego inwestowania rzeczywiście może dodać skrzydeł niejednemu projektowi.
Democamp jest to idealna okazja do spotkania się w gronie osób, pasjonujących się rozwijaniem pomysłów internetowych. Lokalnie również organizowane są konferencje gromadzące twórców startupów, przykładowo 3Camp w Trójmieście, KrakSpot w Krakowie lub Olcamp w Olsztynie. 2 tygodnie temu po raz pierwszy odbył się w Polsce Warsaw Startup Weekend. Trwa rekrutacja do trzeciej edycji Startup School oraz drugiej odsłony Global Startup Challenge.
Media informują o tym, co jest ważne społecznie, co jest nowe i ciekawe. Są zainteresowane otaczającą rzeczywistością. Każdy startup jest jej elementem. Więc dlaczego nie zainteresować nim dziennikarzy?
Nawet jeśli ciężko zabrać się do tego samodzielnie, istnieją rozwiązania public relations, które specjalizują się we wspieraniu startupów w kontaktach z mediami i mają w tym duże doświadczenie. Na rynku dostępna jest np. usługa Fast PR, poprzez którą można zlecić napisanie informacji prasowej oraz rozesłanie jej do przedstawicieli mediów.
Dzisiaj obecność w serwisach społecznościowych to konieczność. Warto stworzyć profil swojego startupu na Facebooku, Twitterze, Flakerze i Blipie oraz być obecnym m.in. na Youtube.com i GoldenLine.pl. Są to narzędzia do informowania fanów o wszystkich zmianach i wydarzeniach, organizowania konkursów i quizów. Każda aktywność jest szansą na zwiększenie popularności startupu.
Na sukces startupu składa się wiele elementów. Czasem jednak, gdy któregoś z nich zabraknie, rozwinięcie skrzydeł staje się niemożliwe. Po stworzeniu dobrego, innowacyjnego projektu internetowego, nie można zapominać o narzędziach skutecznej komunikacji i promocji.
Anna Sobolewska, Fast PR
Partnerem sekcji Startupy jest PizzaPortal.pl - startup, który powstał w 2010 roku, a od 2012 roku stał się częścią największego na świecie holdingu zajmującego się oprogramowaniem do zamawiania jedzenia online! Wgryź się w sukces razem z PizzaPortal.pl!
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|