Planujesz wyjazd do Rzymu na uroczystości beatyfikacyjne, wyprawę na ślub brytyjskiego księcia lub po prostu długi weekend w Europie? Dowiedz się, jak uniknąć kłopotów podczas podróży, zareklamować opóźniony lot czy zaniżony standard hotelu oraz jakich pamiątek nie należy kupować. Europejskie Centrum Konsumenckie zebrało zestaw praktycznych porad w formie pytań i odpowiedzi.
- Jak przygotować się do wyjazdu? Potrzebne dokumenty
Weź dowód osobisty. Odkąd Polska należy do Strefy Schengen,
podróżowanie po Europie nie wymaga posiadania paszportu. Warto też
pamiętać o wyrobieniu Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego
(EKUZ). Uprawnia ona do korzystania z niezbędnej publicznej opieki
medycznej w krajach UE na równi z obywatelami danego państwa. Jeśli np.
tak jak we Włoszech leczenie szpitalne jest darmowe, to polski
obywatel, który w trakcie pobytu w tym kraju będzie potrzebował
hospitalizacji, otrzyma pomoc za darmo, okazując EKUZ.
- Czy trzeba odrębnie ubezpieczyć bagaż?
Nie, za wyjątkiem rzeczy cennych. Regulaminy linii lotniczych
wyłączają zwykle ich odpowiedzialność za przedmioty, tj. sprzęt
fotograficzny, laptopy, biżuterię.
- Czego nie można wnieść na pokład samolotu?
Woda święcona, krem, perfumy czy alkohol. Bez względu na rodzaj
płynu, pojemność buteleczki przewożonej w bagażu podręcznym nie może
przekraczać 100 ml. W przeciwnym razie przy odprawie zostanie nam ona
odebrana. Na liście przedmiotów zakazanych są też wszelkie ostre
przedmioty, np. nożyczki.
- Co zrobić, gdy bagaż zaginie lub będzie zniszczony?
Będąc jeszcze na lotnisku, wypełnij protokół nieprawidłowości
bagażowej (tzw. PIR) i zachowaj jego kopię. Następnie złóż reklamację w
terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru
opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim
znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl, w zakładce „Złóż skargę”.
Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny
wypłacić odszkodowanie (maksymalnie ok. 4700 zł, liczone w SDR –
międzynarodowej walucie rozliczeniowej). Wycena odbywa się w oparciu o
rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie
dostarczymy paragonów, przewoźnik wyceni wartość zaginionego bagażu na
podstawie jego wagi.
- Jakie prawa ma pasażer w sytuacji opóźnienia lub odwołania lotu?
Powinien bezpłatnie otrzymywać posiłki i napoje oraz bieżące
informacje o czasie opóźnienia. Pasażer ma także prawo do bezpłatnego
noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a
hotelem, gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie. Za
odwołany lub opóźniony lot można też domagać się odszkodowania od linii
lotniczych (od 250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży).
Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków
atmosferycznych czy strajku.
–Reklamację mimo wszystko warto złożyć, bo linie lotnicze mogły
odwołać lot, powołując się na złe warunki pogodowe, a w rzeczywistości
nie był to prawdziwy powód odwołania. Należy też pamiętać, że nawet w
sytuacji zaistnienia siły wyższej przewoźnik ma obowiązek zwrócić nam
koszty biletu w ciągu 7 dni – wyjaśnia Piotr Stańczak, Dyrektor
Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
- Czy można uzyskać rekompensatę za opóźnienie autokaru lub pociągu?
Tak. Warto poprosić konduktora lub kierowcę o potwierdzenie faktu
opóźnienia na bilecie. Potem trzeba złożyć pisemną reklamację do
przewoźnika.
- Kto odpowiada za rzeczy wniesione do hotelu?
Hotel. W sytuacji, gdy coś zginie z pokoju czy recepcji hotelowej,
zacznij od złożenia reklamacji na miejscu. Jeśli były to cenne
przedmioty, zawiadom lokalną policję.
- Co zrobić, gdy wycieczka jest niezgodna z zapewnieniami biura podróży?
Złóż reklamację do organizatora wyjazdu. Zakwaterowanie w hotelu o
niższym standardzie niż w wskazywała umowa, hotel położony 200 km od
miejsca docelowego, a miał być „blisko” – to przykładowe sytuacje, w
których można reklamować źle wykonaną usługę. Do wycenienia szkody
przydatna jest Tabela Frankfurcka:
www.konsument.gov.pl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=323&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=101&hl=pl.
To nieformalny dokument, który pomaga określić, o ile procent można
obniżyć cenę wyjazdu ze względu na konkretną niedogodność.
- Czy można zwrócić towar bez wad kupiony podczas pobytu w kraju w
UE?
Nie zawsze. Zanim dokonasz zakupu wiosennego płaszcza lub aparatu
fotograficznego, zapytaj, czy w razie zmiany zdania będziesz mógł go bez
problemu oddać do sklepu. Pamiętaj, że tylko od dobrej woli sprzedawcy
zależy umożliwienie klientowi zwrócenia towaru pozbawionego wad.
- Do kogo napisać reklamację, jeśli produkt zakupiony w UE okaże się
bublem?
Każdą rzecz nabytą w krajach UE można reklamować u sprzedawcy w
ciągu dwóch lat od dnia zakupu, jeśli okaże się, że ma wady. Przykład?
Podczas pobytu w Rzymie kupiłeś aparat fotograficzny. Po miesiącu
przestał działać. Masz dwie możliwości: skorzystanie z gwarancji
producenta i oddanie aparatu do wskazanego serwisu gwarancyjnego lub
napisanie reklamacji do sprzedawcy. O ile przyznanie gwarancji wynika z
dobrej woli producenta (może ją wydać lub nie), o tyle sprzedawca
odpowiada za niezgodność towaru z umową przez dwa lata od momentu
zakupu. Jak napisać reklamację? Gotowe formularze w języku angielskim: www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html
- Czy bank pobiera prowizję za płacenie kartą za granicą?
Tak, ale nie każdy. Przed wyjazdem warto skontaktować się ze swoim
bankiem i zapytać o dodatkowe opłaty za korzystanie z karty za granicą.
Wiele banków zabiera dla siebie 3% wartości transakcji (min. 10 zł) za
pobranie gotówki z bankomatu lub płatność kartą w zagranicznym sklepie
na terenie UE. Są także takie, które nie pobierają żadnych dodatkowych
opłat.
- Gdzie nie warto wymieniać pieniędzy?
Kantory na lotniskach i w recepcjach hotelowych oferują zwykle
najmniej korzystny kurs wymiany.
- Jakich pamiątek nie należy kupować?
Towarów „prawie oryginalnych”. Torebka ze znaczkiem przypominającym
logo znanego domu mody. Cena – 10 EUR. Taką ofertę znajdziemy na
stoiskach ulicznych sprzedawców. Skorzystanie z niej może jednak słono
kosztować. Na lotnisku celnicy mają prawo nie tylko zarekwirować torbę
– imitację markowej, ale też nałożyć dotkliwą karę finansową za łamanie
praw własności intelektualnej.
- 5 EUR za butelkę wody: jak nie dać się naciągnąć?
Unikaj zakupów w centrach turystycznych. Wydarzenia przyciągające
rzesze turystów sprawiają, że sprzedawcy podnoszą ceny popularnych
produktów w najbardziej uczęszczanych miejscach. Może się zdarzyć, że
zwykła woda czy jabłko na straganie w pobliżu watykańskiego Placu św.
Piotra będą kosztowały kilka euro więcej niż w zwykłym sklepie.
- Gdzie szukać pomocy w razie kłopotów z zakupami i podczas podróży?
Zwróć się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, jeśli
europejska majówka nie będzie w pełni udana: włoskie linie lotnicze
zgubią Twój bagaż, niemieckie biuro podróży nie uwzględni reklamacji,
a pamiątka kupiona podczas pobytu w Londynie okaże się kosztownym
bublem. ECK zostało powołane przez Komisję Europejską do udzielania
konsumentom bezpłatnej pomocy w sporach z przedsiębiorcami z krajów UE.
Konsumenci mogą zgłaszać skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych
biur podróży, linii lotniczych, sklepów czy komisów samochodowych za
pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej
www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem
(info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę ECK w
Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|