Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Ponad 1,3 miliarda złotych wydano na reklamę w internecie w 2009 roku

30-03-2010, 08:17

Niepewna sytuacja gospodarcza sprawiła, że firmy więcej środków postanowiły przeznaczyć na reklamę, która w ich opinii jest bardziej skuteczna. Według raportu AdEx 2009 wydatki na reklamę w internecie wzrosły w 2009 roku o blisko 13 procent, do poziomu 1,37 mld złotych.

Wartość rynku reklamy internetowej w Polsce w 2009 r. wyniosła 1,37 mld złotych

Pozytywne dane odnośnie rynku reklamy internetowej przynoszą wyniki badania IAB AdEx przeprowadzonego przez PricewaterhouseCoopers (PwC) oraz IAB Polska. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej firmy wydały na nią o 12,9 procent więcej pieniędzy niż rok wcześniej. Wskaźnik ten uwzględnia przychody zaraportowane oraz oszacowane - Google.pl oraz PKT.pl nie przesłały swoich danych; gdyby ich nie uwzględnić wzrost wyniósł 11,1 procent.

Wydatki na reklamę online 2007-2009
fot. PwC Polska Sp. z o.o. - Wydatki na reklamę online 2007-2009
Jeszcze dwa lata temu rynek reklamy internetowej wynosił zaledwie 743 miliony złotych. Widać więc wyraźnie, że firmy wydają coraz więcej pieniędzy na reklamę w sieci. Wydaje się być ona bardziej skuteczna od tradycyjnej - w prasie, radio czy na billboardach. Najlepszy pod tym względem był tradycyjnie czwarty kwartał 2009 r. - wtedy wydatki osiągnęły poziom 425 milionów złotych.

W formach reklamy w latach 2008-2009 nastąpiły niewielkie zmiany. Obecnie dokładnie połowa wszystkich wydatków przeznaczana jest na reklamy typu display (rok wcześniej 52 procent). Z 23 do 26 procent wzrósł rok do roku udział reklamy w wyszukiwarkach (SEM).

Widać to także wyraźnie, jeśli porównamy dynamikę wzrostu wydatków w poszczególnych kategoriach. W przypadku wyszukiwarek wyniosła ona 25,8 proc., podczas gdy na display o 8,9 proc. Mocny wzrost zanotowano także w przypadku wydatków na e-maile (17,5 proc.), jednak nie przełożyło się to na zwiększenie udziału tej formy reklamy (6 proc.).

Reklama online w ujęciu sektorowym
fot. PwC Polska Sp. z o.o. - Reklama online w ujęciu sektorowym
- Na polskim rynku daleko nam jeszcze do 60-procentowego udziału SEM, tak jak to ma miejsce od kilku lat w Wielkiej Brytanii, jednak dążenie wielu reklamodawców do bezpośredniego zwrotu z inwestycji marketingowych powoduje wciąż rosnące zainteresowanie działaniami reklamowymi w modelu efektywnościowym. Spowolnienie gospodarcze bez wątpienia ma w zeszłorocznym wzroście swój udział, niemniej należy pamiętać, że wynik ten jest w dużej mierze efektem upodabniania się naszego rynku do bardziej rozwiniętych gospodarek – tłumaczy Marcin Kałkucki, wicedyrektor zespołu ds. sektora telekomunikacji, mediów i technologii PwC.

>> Czytaj też: Rynek reklamy internetowej w Polsce wg Gemiusa

Jeśli spojrzymy szerzej na reklamę rozliczaną w modelu efektywnościowym - odsetek przychodów z reklamy CPA na polskim rynku w 2009 roku wyniósł prawie 12%, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 7%.

W tegorocznym badaniu AdEx w stosunku do 2008 r. zmienił się nieznacznie udział w rynku w segmencie ogłoszeń i e-mail marketingu. Analitycy PwC i IAB Polska uważają, że tendencja ta może utrzymać się także w 2010 roku.

Według wyników tegorocznego badania nie zmienił się znacząco minimalny jeszcze w Polsce 1-procentowy udział reklamy wideo, co można kłaść na karb związanych z ubiegłorocznym spowolnieniem oszczędności czynionych przez firmy w budżetach reklamowych. Formy reklamy wykorzystujące wideo są jednostkowo odpowiednio droższe w stosunku do form tradycyjnych, tymczasem w ubiegłym roku obserwowaliśmy dążenie do minimalizacji kosztów dotarcia z przekazem reklamowym na poziomie planowania wydatków. Co za tym idzie, wielu reklamodawców decydowało się na tańsze, sprawdzone wcześniej, tradycyjne formy reklamy display kosztem bardziej zaawansowanych pod względem kreatywnym form wykorzystujących np. wideo - tłumaczą twórcy badania IAB AdEx.

>> Czytaj też: Internauci nie chcą opłat, w reklamy nie klikają

Spodziewane w tym roku ożywienie gospodarcze powinno przełożyć się na dalszy wzrost wydatków reklamowych. Jej skuteczność zależy jednak w dużej mierze od tego, czy obserwować będziemy stały spadek stopy bezrobocia. Konsumenci bowiem, w obliczu niepewnej sytuacji, wstrzymują się z pewnymi zakupami lub nawet całkowicie z nich rezygnują.

Swojej szansy firmy upatrywać jednak mogą w powszechnym odczuciu, że zakupy w sieci są tańsze. Utwierdzenie konsumentów w tym przekonaniu może zwiększyć efektywność ponoszonych wydatków.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: IAB Polska