Firmy mają konta w serwisach społecznościowych, ponieważ konkurencja też je ma. Menedżerowie nie wiedzą natomiast, co chcą osiągnąć w social media, kto ma o to zadbać i w jaki sposób o to zadbać - wynika z badań firmy analitycznej Deloitte.
reklama
Firma Deloitte opublikowała wyniki swoich badań w raporcie "Biznes społecznościowy – nowa era w komunikacji biznesowej". Wynika z niego m.in. że dla 62% badanych firm motywacją do posiadania konta np. na Facebooku jest fakt, iż konkurencja też posiada takie konto. Facebook niewątpliwie na tym zyskuje, ale czy zyskują firmy?
86% firm przepytanych przez Deloitte ma swój profil na Facebooku, ale kierownicy odpowiedzialni za marketing i komunikację nie mają jasnej strategii wykorzystania serwisów społecznościowych do wspierania biznesu. Połowa polskich firm (49%) nie posiada w swoich strukturach osoby, oddelegowanej wyłącznie do koordynowania komunikacji w mediach społecznościowych. Zazwyczaj zajmuje się tym pracownik, który zarządza tym obszarem w ramach innych obowiązków. Niemniej jednak stosunkowo wysoki odsetek respondentów - 37% - deklaruje, że ich firma posiada osobę zatrudnioną specjalnie do tego celu.
Należy tu dostrzec, że istnienie firmy w social media to nie tylko promowanie produktów.
- Menedżerowie polskich przedsiębiorstw jeszcze nie do końca zdają sobie sprawę, jak wiele mogą osiągnąć przez aktywną obecność w sieci i odpowiednio zaplanowaną strategię wykorzystania mediów społecznościowych. Niska jest także świadomość możliwości stosowania tych narzędzi w różnych obszarach funkcjonowania firmy – mówi Konrad Jar, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.
Oczywiste jest to, że marketing i sprzedaż jest tym obszarem funkcjonowania firmy, który wymaga zaplanowania działań w nowych mediach. Ważnym obszarem jest także innowacyjność oraz badania i rozwój – poprzez media społecznościowe można efektywnie zachęcać konsumentów do dzielenia się pomysłami i wykorzystać je w pracach nad tworzeniem lub rozwojem produktów i usług. Nie można zapominać także o wykorzystaniu portali społecznościowych w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Tylko 17% przebadanych przez Deloitte polskich menadżerów i kierowników posiada szczegółową strategię działania w mediach społecznościowych w pełni zintegrowaną z wizją rozwoju biznesu i planami marketingowymi. 43% badanych deklaruje, że ich działania w mediach społecznościowych są częścią strategii marketingowej i wspierają tradycyjne działania promocyjne i PR, natomiast aż 15% nie posiada takiej strategii w ogóle.
Z przeprowadzonego badania wynika, że jedynie 4% polskich przedsiębiorstw mierzy wskaźnik ROI (zwrotu inwestycji). Efekt działań firmy w mediach społecznościowych w Polsce mierzy się nadal nieefektywnie – poprzez liczbę aktywnych użytkowników (56%) i częstotliwość odwiedzin na stronie (52%). Firmy powinny natomiast dążyć do ustalenia, czy ich działania przekładają się np. na zakup produktów czy lojalność klientów.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie od grudnia 2011 do lutego 2012 w formie elektronicznej ankiety wśród grona profesjonalistów marketingu. W badaniu udział wzięło 71 organizacji. Partnerami badania są Press, Brief i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|