Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

UE: Transgraniczny e-handel z przeszkodami

06-03-2009, 09:02

Komisja Europejska chce zlikwidować bariery w transgranicznym e-handlu. Choć obecnie handel internetowy w UE ma się dobrze, wciąż nie udało się stworzyć jednego, europejskiego rynku. Powody? Bariery praktyczne, prawne oraz brak zaufania – wynika z raportu Barriers to E-commerce przedstawionego przez Meglenę Kunewę, unijną komisarz ds. konsumentów.

Z raportu komisarz Kunewy wynika, że w okresie 2006-2008 odsetek konsumentów, którzy poprzez internet kupili co najmniej jeden artykuł wzrósł w UE z 27% do 33%. W krajach takich, jak Wielka Brytania, Francja i Niemcy, ponad 50% internautów w ciągu minionego roku robiła zakupy za pośrednictwem sieci.

W przeciwieństwie do handlu elektronicznego w skali krajowej zakupy internetowe za granicą wciąż nie cieszą się popularnością – w 2008 r. ich udział wyniósł zaledwie 7% (w roku 2006 – 6%). Zdaniem KE obecnie rośnie różnica między odsetkiem e-klientów kupujących towary w granicach swojego kraju i tymi, którzy kupują w całej Unii.

Główną barierą dla handlu transgranicznego jest segmentacja geograficzna. Większość sprzedawców po prostu wychodzi z założenia, że rynek wewnętrzny jest podzielony według granic państw. Często po prostu odmawiają oni transakcji klientom zza granicy lub nawet odsyłają ich do sklepów w kraju ojczystym.

Nie bez znaczenia są też bariery językowe, ale waga tego problemu maleje. Już 60% sprzedawców jest przygotowanych do zawierania transakcji w języku innym niż ojczysty. Inne bariery to:

  • problemy natury logistycznej, np. dotyczące współpracy systemów pocztowych i systemów płatności;
  • bariery prawne, np. ograniczenia związane z prawem konsumenckim, przepisami w zakresie podatku VAT, dystrybucji selektywnej czy transpozycją do prawa krajowego prawodawstwa UE w zakresie usuwania odpadów;
  • bariery ograniczające zaufanie konsumenta, a w szczególności obawy związane z kwestiami płatności, dostawy, reklamacji, obowiązywania gwarancji i zwrotu pieniędzy.

Sonda
Czy kupiłeś przez internet jakiś towar zza granicy?
  • Tak
  • Nie
wyniki  komentarze

We wrześniu 2009 r. komisarz Kunewa ma przedstawić wyniki niezależnych badań na zasadzie anonimowych zakupów. Sprawozdanie końcowe Komisji dotyczące sektora detalicznego przewidziano na jesień 2009 r.

Problemy w transgranicznym handlu spowalniają rozwój e-handlu w całej Europie. Ta gałąź rynku ma według KE szczególne znaczenie dla gospodarki i konsumentów. Rozszerza ona dostępny rynek, pozwalając na dostęp do większej liczby produktów i dostawców. Nie bez znaczenia jest też możliwość porównywania cen na niespotykaną dotąd skalę.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca

              *              

Źródło: Komisja Europejska