Pisząc regulamin dla sklepu internetowego, należy mieć na względzie kilka podstawowych zasad. Przede wszystkim należy sięgnąć po parę ustaw, tak by nasz dokument był zgodny z obowiązującym w Polsce prawem.
reklama
Po kolei powinniśmy zapoznać się z:
Zwłaszcza drugi z wymienionych aktów prawnych zawiera bardzo wiele przepisów, które należy uwzględnić w regulaminie, np. kwestie związane z możliwością odstąpieniem od umowy w ciągu 10 dni, zasady dotyczące informowania konsumentów o kosztach i terminach dostawy zamówionego produktu etc.
Najczęstszym błędem popełnianym przez przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe jest zamieszczanie w regulaminach klauzul niedozwolonych. Rejestr takich klauzul prowadzony jest przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ma on charakter jawny, a zatem nic nie stoi na przeszkodzie, by przed przystąpieniem do opracowywania stosownego dokumentu zapoznać się z materiałami dostępnymi na stronie UOKiK (oczywiście sam rejestr to lektura dość przerażająca, ponieważ na dzień pisania tej notki znajduje się tam 2426 klauzul uznanych za niedozwolone). Poniżej chciałbym wymienić kilka z nich, które niestety dość często pojawiają się w regulaminach sklepów:
Ogólne zasady dotyczące klauzul niedozwolonych, wraz ze wskazaniem otwartego katalogu takich zapisów, znaleźć można w art. 385 (3) kodeksu cywilnego. Zawarte tam postanowienia jednoznacznie określają, jakiego rodzaju postanowienia regulaminu mogą być uznane za klauzule niedozwolone.
Michał Sztąberek – prawnik i audytor, partner zarządzający w iSecure Sp. z o.o., firmie specjalizującej się w doradztwie w zakresie ochrony danych osobowych.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|