W Rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się już 2112 postanowień. Tylko w 2010 roku do zbioru tego trafiło 155 klauzul, informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wpis do zbioru oznacza, że takie postanowienie jest nieważne i żadnemu przedsiębiorcy nie wolno go stosować. Niestety nie wszystkie firmy zachowują się uczciwie. Przedstawiciele UOKiK radzą, co w takiej sytuacji powinien zrobić konsument.
reklama
Wspomniany rejestr to zbiór postanowień uznanych wyrokiem sądu za niedozwolone. Znajdziemy go na stronie UOKiK, a wpis do niego oznacza, że postanowienie jest nieważne i żadnemu przedsiębiorcy nie wolno go stosować. Urząd przypomina, że złamanie tego zakazu grozi karą, którą może nałożyć Prezes UOKiK.
UOKiK informuje, że z 2112 zakazanych postanowień najwięcej, bo prawie 700 dotyczy turystyki, usług finansowych i bankowych – 183, nieruchomości – 247, edukacji – 198, ubezpieczeń – 72.
Zbiór niedozwolonych klauzul powiększa się nie tylko dzięki pracy UOKiK, ale również dzięki konsumentom, którzy niestety padają ofiarą przedsiębiorców. W Dzienniku Internautów opisywaliśmy już kilka takich przypadków, m.in. sprawę klauzul niedozwolonych stosowanych przez serwis Domeny.pl, Orange czy Cyfrowy Polsat. Urząd przypomina, że pozwy o uznanie postanowienia za niezgodne z prawem mogą kierować m.in. Prezes UOKiK, organizacje konsumenckie, rzecznicy konsumentów, a także sami konsumenci.
Co zrobić w sytuacji, gdy zdaniem konsumenta umowa zawiera niedozwolone postanowienia? UOKiK radzi:
Urząd przypomina jednocześnie, by dokładnie czytać umowy, które podpisujemy. To bardzo ważne, szczególnie w kontekście pierwszej z powyższych porad - umowa zachowuje ważność, nawet jeśli zawiera klauzule niedozwolone (tylko te zastrzeżone w rejestrze klauzul niedozwolonych postanowienia są nieważne).
Jeśli przedsiębiorca utrudnia zapoznanie się z umową, to nie korzystajmy z jego usług. Na pewno znajdzie się konkurencyjna firma, która chętnie nas obsłuży, bez konieczności podpisywania niekorzystnych dla nas umów. W sytuacji, gdy nie rozumiemy postanowień umowy lub nie wiemy, czy nie zawiera ona niedozwolonych postanowień, poprośmy o bezpłatną pomoc rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są także przez organizacje pozarządowe – Federację Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008. Poradnictwo w Polsce jest finansowane m.in. ze środków UOKiK.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*