Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Każdy właściciel sklepu internetowego marzy o dużym ruchu na swojej stronie. Jest to jeden z koniecznych warunków, żeby osiągnąć sukces w branży e-commerce. Nie wystarczy jednak posiadać dużego asortymentu czy atrakcyjnych cen. Trzeba również zadbać o odpowiednie pozycjonowanie sklepu, które sprawi, że będzie ona lepiej widoczna dla potencjalnych klientów. W jaki sposób to zrobić? Czy różni się ono od pozycjonowania tradycyjnych stron internetowych? Komu najlepiej to zlecić i ile to będzie kosztowało? Postanowiliśmy trochę bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu.

Jak się pozycjonuje sklep internetowy?

Pozycjonowanie sklepu internetowego ma za zadanie jak najlepsze wypromowanie go w wynikach wyszukiwania Google (oraz innych wyszukiwarek). Dlatego przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania bardzo ważne jest ustalenie właściwych słów kluczowych. Jest to wstęp do dalszej optymalizacji w ramach działań on-site, czyli optymalizacji strony www, na którą jakość wpływają takie czynniki jak:

  • meta tagi - elementy opisujące zawartość witryny np.: title, description, ALT
  • content - wszystkie treści umieszczane na stronie www; bardzo ważne jest, żeby były unikalne i odpowiednio sformatowane (nagłówki H1 H2 H3, akapity, pogrubienia, itp.)
  • user experience (UX) - wygląd strony i jej funkcjonalność, czyli tworzenie odpowiednich kategorii i podkategorii, tak aby klient z łatwością odnalazł potrzebne produkty
  • linkowanie wewnętrzne - pomaga w przemieszczaniu się po sklepie (klientów oraz robota Google)
  • PageSpeed - czyli czas ładowania witryny

Drugim działaniem, ściśle związanym z pozycjonowaniem sklepu internetowego, są tak zwane działania off-site. Są to wszystkie czynności wykonywane poza witryną, które mają na celu budowanie marki oraz jej popularności w sieci. Najważniejszą z nich jest linkbuilding, czyli system pozyskiwania wartościowych linków, kierujących ruch do sklepu z innych źródeł. Istotna jest tutaj nie sama ilość odnośników, ale ich jakość. Można je pozyskiwać w kilku miejscach, takich jak:

  • portale informacyjne (np. artykuły sponsorowane),
  • blogi,
  • fora i grupy dyskusyjne,
  • katalogi,
  • serwisy ogłoszeniowe,
  • zaplecza

W dzisiejszych czasach bardzo ważna jest również aktywność w Social Mediach, takich jak Facebook, Instagram czy YouTube, która bezpośrednio przekłada się na wzrost popularności sklepu i daje szansę że klienci sami będą nas linkować, np. polecając naszą promocję na forum internetowym czy swoim blogu.

pozycjonowanie sklepu internetowego

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Tak jak nie ma jednej uniwersalnej metody na zdobycie pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania, tak nie ma też sztywnego cennika, mówiącego o koszcie pozycjonowania sklepu internetowego. Jest to bardzo złożony proces, więc cena za taką usługę uzależniona jest wykonanych czynności, takich jak: działania on-site i off-site czy audyt SEO. Duże znaczenie ma również wielkość sklepu internetowego - inaczej będą wyglądały prace przy promowaniu tych małych a inaczej przy bardzo rozbudowanych platformach e-commerce. Ważna jest również branża i jej popularność - im większa konkurencja, tym cena będzie wyższa. Z kolei dla sklepu z niszowej branży będzie ona dużo bardziej przystępna.

Szacowane koszty pozycjonowania sklepu internetowego:

  • mały sklep (do 500 produktów) - 1000 - 2000 złotych
  • średni sklep - 2000-5000 złotych
  • duży sklep internetowy - od 5000 do 50 000 złotych (w przypadku konkurencyjnej branży)

Na koszt pozycjonowania sklepu internetowego w głównej mierze ma wpływ czas pracy specjalisty SEO, programisty, wytwarzanie tekstów (opisów kategorii, produktów, wpisów blogowych, tekstów na potrzeby linkowania zewnętrznego) oraz koszt pozyskiwania linków zewnętrznych. Największe koszty ponosi się na samym początku, kiedy to wykonuje się najwięcej pracy. Bardzo ważny jest szczególnie audyt SEO, który pozwala na wyłapanie wszystkich dotychczasowych błędów i ustalenie właściwej strategii działania. Istotne z punktu widzenia kosztów jest również to, że pozycjonowanie jest procesem ciągłym. Strona www musi ciągle "żyć", dlatego należy do niej dodawać nowe treści (np. na blogu) oraz zdobywać linki, co również wiąże się określonymi kosztami.

Komu zlecić pozycjonowanie e-sklepu?

Przed rozpoczęciem promocji sklepu internetowego w sieci, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, kto ma się tym zająć? Można oczywiście skorzystać z konsultacji SEO i wszelkie prace starać się wykonać osobiście, jednak wymaga to odpowiedniej wiedzy oraz dużej ilości wolnego czasu. Większość właścicieli e-sklepów nie może sobie na to pozwolić, dlatego zostają im do wyboru dwie opcje:

Każda z nich ma swoje plusy i minusy. Agencje SEO dysponują odpowiednio rozbudowanym zapleczem technicznym oraz ludzkim. Trzeba się jednak liczyć z tym, że w agencji jeden specjalista SEO jest odpowiedzialny za kilkanaście lub kilkadziesiąt projektów jednocześnie, przez co nie może poświęcić odpowiedniej ilości czasu na każdy z nich. Współpraca z freelancerem to z kolei gwarancja, że będzie miał więcej czasu dla klienta i może podejmować nieszablonowe działania. Trudnością może być jedynie znalezienie odpowiedniej osoby, która zajmie się naszym sklepem internetowym.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E


Tematy pokrewne:  

tag SEOtag pozycjonowanie