Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Faktury i e-faktury w świetle zmian podatku VAT od 2019 r.

12-12-2018, 13:09

Podstawą do wystawiania faktur w Polsce są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania faktur, a także aktualne przepisy ustawy o VAT. W związku z planowanymi na 2019 roku zmianami, warto dowiedzieć się, jak zgodnie z prawem będzie można wystawiać te podstawowe dokumenty księgowe. Informacje te są bardzo ważne dla przedsiębiorców, pracowników działów rachunkowości i dla samych księgowych.

mat partnera

Faktury do paragonu

Od 2019 roku zmienią się zasady wystawiania faktur VAT na podstawie paragonów z kas fiskalnych. Nowelizacja z 13 lutego 2018 roku wskazuje, że sprzedawcy nie będą mogli wystawić faktury do paragonu, jeśli nie będzie na nim widniał numer NIP nabywcy. Jeśli kasa fiskalna nie będzie drukować NIP, to przedsiębiorca chcący uzyskać fakturę, będzie musiał wziąć ją od razu.

Pierwotnie zmiany miały wejść w życie z dniem 1 lipca 2018 roku, ale projekt nie został przyjęty w odpowiednim terminie przez rząd, tylko skierowany do opiniowania. Jak deklaruje Ministerstwo Finansów, nowe przepisy będą obowiązywać najprawdopodobniej od 1 stycznia 2019 roku. Nie wiadomo jeszcze, czy w przedstawionym projekcie nie zostaną wprowadzane żadne zmiany. Krytykowana jest propozycja, zgodnie z którą sprzedawcy nie będzie przysługiwał zwrot VAT, jeśli podatek płaci klient.

JPK_VAT - na czym to będzie polegać?

Od 2019 roku dotychczas wykorzystywany plik JPK_VAT, czyli jednolity plik kontrolny wysyłany co miesiąc przez przedsiębiorców, ma zostać zastąpiony przez plik PK_VDEK. Przedsiębiorcy muszą dostosować się do tej zmiany, która planowana jest od dłuższego czasu. Plik JPK_VDEK ma zastąpić właściwie nie tylko dzisiejszy plik JPK_VAT, ale i druki deklaracji podatkowych VAT-7 i VAT-7K. Ułatwi to przedsiębiorcom dokonywanie formalności związanych z kontaktami z administracją skarbową.

Ministerstwo Finansów opublikowało w grudniu 2018 roku projekt ustawy zmieniający przepisy o VAT i wprowadzający obowiązek elektronicznego przesyłania ewidencji VAT wraz z deklaracją podatkową w formie pliku kontrolnego JPK_VDEK, choć określany jest on po prostu mianem nowego JPK_VAT. Będzie miał on postać jednego pliku, w którym przedsiębiorca wyśle do fiskusa swą ewidencję VAT oraz elektroniczną deklarację podatkową VAT. Nowy plik JPK_VAT będzie składać się z dwóch części: deklaracyjnej i ewidencyjnej.

Elektroniczne faktury w wielu przypadkach obowiązkowe

Niewykluczone, że w najbliższej przyszłości pojawi się obowiązek fakturowania elektronicznie zdarzeń gospodarczych: sprzedaży produktów i usług. Ma to związek z wydaną przez Unię Europejską dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE z dnia 16 kwietnia 2014 roku.  Już od 1 stycznia 2018 roku rejestry VAT muszą być prowadzone w wersji elektronicznej. W całej UE musiał zostać wprowadzony obowiązek e-fakturowania w zamówieniach publicznych. Ma to na celu ułatwienie oraz upowszechnienie faktur elektronicznych i ujednolicenie obowiązków formalnych z tym związanych na terytorium całej unii. Polski rząd przygotował już projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Określa on, na jakich zasadach powinny być wysyłane e-faktury związane z realizacją zamówień publicznych pomiędzy wykonawcami a zamawiającymi. Projekt wskazuje przy tym, że nowe przepisy będą miały zastosowanie do przesyłania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych tego rodzaju dokumentów związanych z realizacją zamówień publicznych pomiędzy wykonawcami a zamawiającymi.

Dyrektywa unijna wdrażana ustawą w Polsce wprowadza też pojęcie tzw. ustrukturyzowanej faktury elektronicznej, która powinna zawierać wszystkie dane wymagane ustawą o podatku od towarów i usług oraz:

  • informacje dotyczące odbiorcy płatności,
  • wskazanie umowy zamówienia publicznego, którego dotyczy.

Ustawa ma wejść w życie z dniem 18 kwietnia 2019 roku, ale w przypadku zamówień publicznych do kwoty 30 tys. euro takie przepisy będzie trzeba obowiązkowo stosować dopiero od 1 sierpnia 2019 roku.

Centralny rejestr VAT

Ministerstwo finansów przedstawiło projekt przewidujący uregulowanie funkcjonowania Centralnego Rejestru Faktur (w skrócie CRF) powstałego na bazie plików JPK_VAT. Jego celem jest analiza i kontrola prawidłowości wystawianych przez podatników faktur VAT i eliminowania nadużyć związanych z procederem wystawiania pustych faktur i wyłudzeń karuzelowych. W tym celu do ustawy o VAT ma być wprowadzony rozdział regulujący funkcjonowanie CRF. Nowe przepisy prawdopodobnie wejdą w życie z początkiem lipca 2019 roku.

CRF docelowo ma być systemem teleinformatycznym, służącym do gromadzenia, analizowania i kontrolowania danych i weryfikowania ich przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Organem zobowiązanym do prowadzenia CRF będzie szef KAS, który ma być równocześnie administratorem danych zawartych w rejestrze i będzie odpowiadał za ich prawidłową archiwizację. Dane z CRF mają być udostępniane resortowi finansów, izbom administracji skarbowej, urzędom celno-skarbowym i urzędom skarbowym.

Przygotuj się do zmian w VAT

Wszystkie zmiany dotyczące przepisów wystawiania faktur VAT i e-faktur VAT powodują, że osoby zajmujące się ich wystawianiem i księgowaniem powinny zaktualizować swoją wiedzę. Pomogą w tym profesjonalne szkolenia, które organizowane są w wielu miastach w całej Polsce. Ich listę można znaleźć na stronie: http://www.univers.com.pl/szkolenia/podatki-i-rachunkowosc/. Mają one na celu przekazanie uczestnikom kompleksowej i praktycznej wiedzy na temat faktur VAT i zasad ich wystawiania ważnych od 1 stycznia 2019 roku.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:

fot. Freepik