Grupy docelowe w social media - poradnik dla początkujących

21-09-2020, 12:36

Od czego najlepiej zacząć swoje działania marketingowe w social mediach, aby w krótkim czasie osiągnąć zadowalające efekty, a przy tym optymalnie wykorzystać przeznaczony na ten cel budżet? Podstawą skutecznej kampanii powinny być odpowiednio skonstruowane persony i grupy docelowe. Jak je tworzyć i wykorzystywać? Wyjaśniamy!

Poznaj swoich odbiorców

Przed rozpoczęciem planowania kampanii marketingowej powinieneś ustalić, do kogo będziesz ją kierować. Oczywiście chcesz dotrzeć do konsumentów potencjalnie zainteresowanych nabyciem Twojego produktu lub usługi, ale kim konkretnie oni są? Aby nie działać po omacku, musisz dobrze poznać swoich odbiorców. Jak to zrobić?

Przeanalizuj, kto obserwuje profile Twojej firmy w social mediach. Sprawdź, którzy użytkownicy odwiedzają je najczęściej, kto zostawia najwięcej komentarzy i pozytywnych reakcji. Przyjrzyj się dokładniej profilom tych osób – jakie inne strony obserwują, do których grup należą, czym się interesują, jakiego rodzaju treści udostępniają? Zastanów się też, z jakimi problemami mierzą się Ci odbiorcy, w jaki sposób je rozwiązują oraz czy (i jak) Twój produkt mógłby zaspokoić ich potrzeby.

grupy docelowe

Odpowiedz też sobie na pytanie, czym kieruje się Twój klient, dokonując zakupów. W jaki sposób trafia do Twojego sklepu? O której godzinie najczęściej go odwiedza i jaką kwotę wydaje? Które produkty cieszą się jego największym zainteresowaniem? Im więcej szczegółowych danych zgromadzisz, tym lepiej.

Jeśli to możliwe, nie ograniczaj się do samej obserwacji – szukaj informacji u źródła, zadając klientowi pytania. Możesz to zrobić np. za pośrednictwem social mediów albo e-maila, wysyłając ankietę do osób, które dokonały zakupu w Twoim sklepie internetowym.

Stwórz personę

Gdy już zorientowałeś się, kim są Twoi odbiorcy, możesz tę wiedzę wykorzystać do wykreowania person, które pozwolą Ci budować skuteczne kampanie marketingowe.

Zacznijmy jednak od tego, czym – a raczej kim jest persona. W ten sposób określa się sylwetkę wymyślonej osoby, która jest stanowi przykład przeciętnego klienta. Chociaż postać ta nie jest realna, to jej charakterystyka (najlepiej jak najbardziej szczegółowa) powinna znajdować odzwierciedlenie w cechach Twoich rzeczywistych klientów.

Tworząc personę, na podstawie zebranych wcześniej informacji określ precyzyjnie jej:

  • Płeć,
  • Wiek,
  • Sytuację rodzinną (Czy jest w związku? Czy ma dzieci?),
  • Wykształcenie, zawód i miejsce pracy (Czy pracuje na etacie? Jest freelancerem? A może prowadzi własną firmę?),
  • Pochodzenie i miejsce zamieszkania (Czy całe życie mieszka w tej samej miejscowości? A może się przeprowadziła?)
  • Zainteresowania, cele, sposób spędzania wolnego czasu,
  • Zachowania zakupowe (Czy woli kupować przez Internet, czy stacjonarnie? Ile jest skłonna wydać?)
  • Problemy oraz to, w jaki sposób Twój produkt czy usługa mogą się przyczynić do ich rozwiązania.

Utworzoną w ten sposób charakterystykę opatrz konkretnym imieniem i nazwiskiem oraz adresem – możesz też dodać zdjęcie, aby tę „wirtualną” postać łatwiej było sobie wyobrazić. Przygotuj kilka (najlepiej od trzech do pięciu) person, reprezentujących różne grupy Twoich klientów.

Stworzone przez Ciebie persony to reprezentanci poszczególnych grup docelowych, do których będziesz kierował swoje kampanie. Dzięki nim będziesz wiedział, jak formułować komunikaty marketingowe oraz jak dobrać grupy docelowe w kampanii social media, tak aby Twoje działania spotkały się z pożądaną reakcją odbiorców.

Dobierz grupę docelową

Grupę docelową można scharakteryzować za pomocą różnych kryteriów, m.in.:

  • Demograficznych, takich jak wiek, płeć czy stan cywilny,
  • Społecznych, do których można zaliczyć np. wykształcenie czy wykonywany zawód,
  • Geograficznych, czyli chociażby miejsca zamieszkania albo pochodzenia,
  • Ekonomicznych, określanych m.in. przez wysokość zarobków oraz miesięcznych wydatków,
  • Behawioralnych, czyli tych dotyczących zachowań i zwyczajów – przede wszystkim zakupowych, ale też i innych, np. dotyczących zainteresowań albo sposobu spędzania wolnego czasu czy wykorzystywania Internetu.

Ważnym wyznacznikiem grupy docelowej są ponadto problemy do rozwiązania – mogą to być np. różnorodne pragnienia lub potrzeby. Znając je, będziesz mógł przedstawić swój produkt lub usługę jako rozwiązanie.

W doborze grup docelowych pomogą Ci narzędzia do analityki webowej oraz tworzenia kampanii reklamowych udostępniane przez portale takie jak chociażby Facebook. Po ich określeniu możesz już przystąpić do planowania działań marketingowych.

Więcej informacji na temat metod promocji w social mediach znajdziesz w Kopalni Wiedzy dostępnej na stronie agencji marketingowej TearsofJoy.pl. Zajrzyj koniecznie po dalsze wskazówki!


Źródło: Publikacja partnera. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl

***


Komunikaty Firm to gwarantowane publikacje informacji prasowych i artykułów Twojej firmy lub Klientów Twojej agencji w Dzienniku Internautów, zawierające aktywny link, grafikę oraz możliwość wstawienia treści multimedialnych (YouTube, Vimeo).

Artykuły pozostają w serwisie co najmniej przez 12 miesięcy. Redakcja nie ingeruje w treść komunikatów firm.

Artykuły oferowane są pojedyńczo, w pakietach lub abonamencie (najtańsza opcja). Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu: reklamawdi@webtango.pl.


Tematy pokrewne:  

tag social mediatag personatag nolstag grupa docelowa
To warto przeczytać


fot. peshkov











RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  

idealdesign.pl - meble designerskie
« Październik 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Serwisy specjalne: