Facebook idzie na wojnę z Adblockiem. Wyświetli reklamy także jego użytkownikom

10-08-2016, 08:51

Blokowanie reklam na Facebooku może być w przyszłości trudniejsze. Facebook uważa to za konieczność, a twórcy Adblocka Plus mówią o przejściu społecznościowego giganta na ciemną stronę.

  • Facebook ma zamiar wyświetlać reklamy także użytkownikom adblockerów. 
  • Szczegóły techniczne nie są znane, choć można się ich domyślić.
  • Twórcy Adblocka Plus uważają, że Facebook występuje przeciwko użytkownikom.

Facebook ogłosił, że ma zamiar serwować reklamy nawet tym, którzy używają narzędzi do blokowania reklam. Można to uznać za kolejną odsłonę wojny wydawców z adblockerami, która to wojna toczy się od pewnego czasu. 

We wpisie na swoim blogu Facebook ogłosił dwie rzeczy. Po pierwsze gigant ułatwi dostosowanie reklam wyświetlanych użytkownikom. Teraz każdemu będzie łatwiej ustalić dlaczego Facebook wyświetla daną reklamę. Będzie można również dostarczyć Facebookowi nowych informacji na temat tego jakie reklamy powinien wyświetlać. Oczywiście użytkownik dostarczy te informacje pod przykrywką "wybierania preferencji reklam" (zobacz film poniżej).

Facebook chce omijać adblockery

Druga nowość jest bardziej kontrowersyjna.

- Ponieważ oferujemy ludziom większą kontrolę, zaczniemy również pokazywać reklamy w desktopowej wersji Facebooka osobom używającym obecnie oprogramowania do blokowania reklam - napisał na blogu Facebooka Andrew Bosworth, przedstawiciel firmy odpowiedzialny za usługi reklamowe i biznesowe. 

Ad Preferences from Facebook on Vimeo.

Na blogu Facebooka nie opisano szczegółów technicznych dotyczących obchodzenia adblockerów. Możemy się domyślić, że Facebook przebuduje swoje reklamy tak, by dla Adblocka wyglądały one na zwykłe treści. Tymczasem twórcy adblockerów będą musieli analizować te reklamy by wypracować nowe metody blokowania. To będzie zabawa w kotka i myszkę. 

Andrew Bosworth wspomniał również o tym, że niektórzy dostawcy adblockerów biorą pieniądze w zamian za pokazywanie reklam wcześniej zablokowanych. Można się domyślić, że jest to przytyk pod adresem Adblocka Plus. Teraz Facebook wyraźnie zadeklarował, że woli sam wprowadzać narzędzia kontroli reklam niż iść na współpracę z adblockerami. Facebook najwyraźniej nie chce sobie pozwolić, aby jakiś pośrednik decydował o ważnym dla niego źródle przychodu. Tylko w II kwartale tego roku przychód Facebooka z reklam wyniósł ponad 6 mld dolarów. 

Adblock Plus o "zabawie w kotka i myszkę"

Firma Eyeo stojąca za Adblockiem Plus już odpowiedziała na decyzję Facebooka. Na blogu Adblocka Plus jego rzecznik Ben Williams odpowiedział, że Facebook wszedł na "ciemną drogę przeciwko wyborowi użytkownika". Williams porównał tę sytuację do zabawy w kotka i myszkę pomiędzy spamerami i twórcami filtrów antyspamowych. 

- Facebook najwyraźniej zgadza się, że użytkownicy powinni mieć powody do używania adblockerów... ale Ci użytkownicy nie powinni mieć możliwości decydowania co sami chcą zablokować? (...) Po co więc dalej tracić czas na zabawę w kotka i myszkę, które mają już dekadę? Czy nie byłoby lepiej zwrócić się w stronę użytkowników (takich jak wy wszyscy) którzy wybrali blokowanie tradycyjnych reklam na własnych warunkach? - spytał retorycznie Ben Williams.  

Wojna z adblockerami

Nie jest to pierwszy raz gdy duży wydawca próbuje omijać adblockery. We wrześniu 2015 roku użytkownicy Adblocka byli zmuszeni do obejrzenia nawet 3-minutowej reklamy przed filmem na YouTube. Google zastosowała w tym celu ciekawy trick techniczny. Później Washington Post zablokował dostęp do artykułów osobom blokującym reklamy, a następnie na taki krok zdecydował się Wired

Podejmowano też próby walki na drodze sądowej. Sądy wielokrotnie potwierdziły, że Adblock Plus sam w sobie jest legalny. Trzeba jednak dodać, że niedawno sąd w Kolonii podważył model biznesowy Adblocka. Uznał, że pewien duży wydawcy nie powinien być zmuszany do płacenia za whitelisting.

Twórcy Adblocka Plus wciąż starają się wypromować swój biznes jako uczciwy i potrzebny. Uważają oni, że wydawcy powinni współpracować z adlockerami, aby w ten sposób stworzyć nową jakość reklam online. Sami wydawcy przyznają, że reklamy są zbyt nachalne, ale chcą rozwiązać ten problem we własnym zakresie. Amerykański oddział IAB uruchomił program L.E.A.N., który ma wprowadzić reklamy bardziej przyjazne użytkownikom. Niektórzy wydawcy już zaczęli obiecywać, że nie będą serwować nachalnych reklam osobom używającym Adblocka. 

Adblock to nie wszystko!

Warto pamiętać, że blokowanie reklam to problem szerszy niż Adblock Plus czy inne narzędzia blokujące reklamy po stronie klienta. Również dostawcy internetu rozważają blokowanie reklam ingerując tym samym w tzw. neutralność internetu. Pojawiła się też przeglądarka Brave, która nie tylko podmienia reklamy, ale nawet zamienia je na własne. Twórcy przeglądarki Brave mają swoje argumenty za uczciwością takiego modelu. 

Decyzja Facebooka to nie jest przełom w wojnie z adblockerami. To zapewne tylko jeden z jej pierwszych etapów. 

Czytaj: więcej o blokowaniu reklam w Dzienniku Internautów


Komentarze
comments powered by Disqus
To warto przeczytać


fot. geralt












  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2017 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.