Organizacja konkursu od lat była świetną formą promocji. Dzięki rozwojowi internetu można bardzo łatwo i skutecznie zorganizować i rozpromować konkurs, a za nim usługi lub produkty organizatora. Najczęściej jednak przedsiębiorcy lub firmy świadczące usługi marketingu social media nie dbają o to, aby zasady konkursu były jasne i zrozumiałe, a jednocześnie zgodne z prawem, co może prowadzić do bolesnych konsekwencji dla przedsiębiorcy i uczestnika nielegalnego konkursu.
reklama
Definicje:
Regulamin konkursu – jest to nośnik umowy zawieranej na odległość pomiędzy Uczestnikiem, a Organizatorem, który określa warunki uczestnictwa w konkursie, służy do wielokrotnego stosowania oraz zostaje przygotowany w sposób jednostronny przez Przedsiębiorcę.
Uczestnik konkursu – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która bierze udział w konkursie.
Organizator – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową, świadczy usługi drogą elektroniczną, a jedną z tych usług jest organizacja konkursu.
Loteria – gra losowa o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Organizacja loterii wymaga spełnienia dodatkowych warunków określonych w ustawie z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Klauzule niedozwolone/ klauzule abuzywne – są to przykłady zapisów regulaminu/umowy, które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interesy konsumentów oraz nie zostały ustalone indywidualnie.
Zobacz także: Regulaminy i inne wewnątrzzakładowe źródła prawaBardzo przydatna publikacja z wieloma wzorami dokumentów, przykładami zapisów w różnych regulaminach, orzeczeniami, stanowiskami i interpretacjami urzędowymi.* |
W celu przybliżenia problematyki posłużę się ANTYprzykładem, który pojawił się na jednej z grup dyskusyjnych dotyczących e-commerce i obrazuje, w jaki sposób NIE ogłaszać konkursu na swoim fanpage'u.
ANTYprzykład: Konkurs! do wygrania jest sztaluga o wartości ponad 500 zł!
Aby wziąć w nim udział wystarczy:
1) polubić nasz fanpage na facebook'u
2) udostępnić ten post jako publiczny na swojej tablicy
Losowanie zwycięzcy odbędzie się za tydzień, czyli 27 sierpnia do godziny 20:00.
Większość z czytelników pomyśli, że to normalne ze względu na to, że Organizatorzy wciąż w taki sposób stawiają warunki uczestnictwa w swoich konkursach. Problem w tym, że powyższe krótkie ogłoszenie konkursowe łamie jednocześnie regulamin Facebooka i prawo RP, a Uczestników naraża na kary finansowe.
Przykładowo regulamin facebook.com w rozdziale „E Promocje” wyraźnie zabrania stosowania rozwiązań typu:
Jak widać w przywołanym ANTYprzykładzie pkt. 2 narusza zasady przyjęte przez Facebook. Ponadto w tym samym rozdziale regulamin Facebooka wskazuje, że Organizator ponosi odpowiedzialność za zgodną z prawem obsługę promocji w tym:
Powyższy ANTYprzykład wskazuje, że zwycięzca zostanie wyłoniony w drodze „losowania” i tutaj Organizator wypełnia przesłanki uznania jego konkursu za Loterię według ustawy o grach hazardowych i z pewnością nie wie, jakie obowiązki powinien wypełnić przed organizacją tego typu konkursu.
Według ustawy, aby Loteria była legalna wymagane jest:
Dopiero po złożeniu szeregu dokumentów i dokonaniu opłaty można bez konsekwencji zorganizować konkurs z elementem losowości.
Organizator powyżej przytoczonego ANTYprzykładu prawdopodobnie nie zdaje sobie sprawy z tego, że w przypadku niewypełnienia wskazanych obowiązków staje się Organizatorem nielegalnego hazardu. W tym wypadku zarówno Organizator, jak i nieświadomi Uczestnicy nielegalnej gry hazardowej muszą liczyć się z bolesnymi konsekwencjami.
Jakie konsekwencje grożą za brak zezwolenia od Izby Celnej na organizację konkursu na Facebooku z losowaniem nagród?
Dyrektor Izby Celnej może wymierzyć karę pieniężną zarówno Organizatorowi, jak i Uczestnikom takiego rodzaju konkursu.
UWAGA!!! Jeżeli nagroda byłaby rzeczowa, to Uczestnik musiałby zwrócić całość jej wartości pieniężnej.
Organizacja konkursu z losowaniem bez zezwolenia, którego zdobycie wymaga wypełnienia karkołomnych warunków, wywiera negatywne skutki zarówno dla Organizatora, jak i Uczestnika konkursu, który nie ma pojęcia, że bierze udział w nielegalnej Loterii. Przedsiębiorstwo Organizatora naraża się na straty finansowe i utratę dobrego wizerunku swojej marki.
Kiedy Loteria z losowaniem jest legalna? Kiedy Urząd Celny wyda na nią zezwolenie lub kiedy podczas Loterii każdy los wygrywa.
Na początek, żeby jasno określić zasady konkursu, spróbuj wczuć się w rolę Uczestnika i pomyśl, co na jego miejscu chciałbyś wiedzieć, oraz trzymaj się wskazówek dot. regulaminu na portalu społecznościowym oraz zasad organizacji Loterii.
W regulaminie konkursu określ:
UWAGA! Przy współorganizacji konkursu z Fundatorem warto podpisać osobną umowę określającą zasady współpracy.
Przykładowo: „Serwis Facebook.com udostępnia wyłącznie infrastrukturę, dzięki której możliwa jest organizacja konkursu. Facebook NIE sponsoruje i NIE uczestniczy w organizacji konkursu, a tym samym NIE ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek działania Organizatora i konsekwencje wynikające z przeprowadzenia konkursu na łamach serwisu.”
Przykładowo: „Uczestnik powinien posiadać: komputer lub urządzenie mobilne, dostęp do internetu, profil na Facebooku wyłącznie z prawdziwymi danymi.”
Przykładowo: „W konkursie może wziąć udział osoba powyżej 18 roku życia, która posiada profil w serwisie facebook.com.”; „Warunkiem bezwzględnym do uczestnictwa i otrzymania nagrody jest posiadania profilu z danymi zgodnymi z prawdą.”
UWAGA! Pamiętaj o zakazach z regulaminu Facebooka! Nie możesz wymagać udostępniania postu na swojej tablicy i oznaczania znajomych.
Przykładowo: „Uczestnik, który zwycięży, w celu uzyskania nagrody powinien podać dane do wysyłki.”; „Nie można przekazywać nagród na rzecz innych osób oraz wymieniać nagrody rzeczowej na jej wartość pieniężną u Organizatora.”
- w jakiej formie?
- na jaki adres?
- czego dotyczy
reklamacja,
- czas na rozpatrzenie
to 14 dni.
Klauzule niedozwolone. Regulamin konkursu jest identycznie postrzegany jak regulamin np. sklepu internetowego, a tym samym należy uważać na formułowane treści tak, aby nie wpisać klauzul niedozwolonych. Wspomnieć należy, że nie warto kopiować klauzul regulaminów, które zostały sporządzone przez innych Organizatorów konkursów, ponieważ często powiela się niedozwolone zapisy. W razie kontroli przedsiębiorcy muszą liczyć się z wysokimi karami finansowymi. Budując regulamin należy zapoznać się z rejestrem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów(UOKiK) dostępny na stronie internetowej http://uokik.gov.pl/rejestr/. Obecnie w rejestrze znajduje się ponad 3000 wpisów, a ich liczba w ciągu miesiąca wzrasta nawet o ok. 10 nowych klauzul niedozwolonych.
UWAGA! Zapis w regulaminie konkursu, który jest klauzulą niedozwoloną, jest nieważny.
Przykład klauzuli niedozwolonej/abuzywnej w regulaminach konkursu:
"Organizator może zakończyć albo zawiesić Konkurs w dowolnym momencie albo na dowolny okres bez konieczności uprzedniego powiadamiania o tym fakcie Uczestników. O zakończeniu albo zawieszeniu działań konkursowych Organizator poinformuje Uczestników za pośrednictwem Serwisu" Numer wpisu: 3893
Jedna klauzula niedozwolona wpisana w treść regulaminu konkursu to:
Oczywiście jako Organizator powinieneś liczyć się z tym, że często najróżniejsze podmioty próbują żerować na niewiedzy, wysyłając masowo maile straszaki. O aferze wokół klauzul niedozwolonych pisaliśmy tutaj: Afera wokół klauzul niedozwolonych - ciąg dalszy.
Uczestnik, który bierze udział w konkursie, ujawnia swoje dane. Organizator powinien uzyskać wyraźną zgodę na przetwarzanie danych osobowych i umieścić w regulaminie lub osobnym pliku politykę prywatności.
UWAGA!!! Adres e-mail jest również danymi osobowymi.
Przetwarzanie danych osobowych zachodzi chociażby w trakcie zbierania adresów do wysyłki nagród dla laureatów konkursu.
W polityce prywatności w szczególności należy określić:
Dodatkowo organizacja konkursu na stronie internetowej Organizatora wymaga rejestracji zbiorów w systemie Generalnego Inspektoratu ds. Ochrony Danych Osobowych oraz opracowanie Polityki Bezpieczeństwa.
Magda Judejko, prawnik, na co dzień mierzy się z problemami środowiska internetowego, od 3 lat prowadząc w internecie działalność doradczą dla przedsiębiorców pod adresem www.twojregulamin.pl. Organizuje i prowadzi warsztaty dla start up i e-biznesu.
* Linki afiliacyjne. Kupując książki poprzez te linki wspierasz funkcjonowanie redakcji Dziennika Internautów.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|