Każdy sklep internetowy ma obowiązek umieszczenia na swojej stronie regulaminu, a od 25.12.2014 także odpowiednich informacji na stronie WWW. Ze względu na arbitralne przygotowywanie treści regulaminów przez przedsiębiorców prawo przewiduję kontrolę regulaminów w przypadku zawierania umów na podstawie ich treści, ale wyłącznie w obrocie pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami (B2C).
Klauzule niedozwolone są to przykłady zapisów regulaminu/umowy, które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interesy konsumentów oraz nie zostały ustalone indywidualnie.
Przykład 1:
Numer wpisu: 5090
Data wyroku: 2013-03-28
Przedsiębiorstwo
XXX
„Zdjęcia i opisy produktu mają charakter informacyjny i nie mogą być podstawą do reklamacji”
Przykład 2:
Numer wpisu:
5073
Data wyroku: 2013-04-10
Przedsiębiorstwo XXX
„Sklep nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia przesyłki powstałe na skutek działania poczty lub firm kurierskich”
O najczęstszych błędach w regulaminach sklepów internetowych pisałam tutaj.
Zobacz także: Regulaminy i inne wewnątrzzakładowe źródła prawaBardzo przydatna publikacja z wieloma wzorami dokumentów, przykładami zapisów w różnych regulaminach, orzeczeniami, stanowiskami i interpretacjami urzędowymi.* |
Cyklicznie, od kilku lat przeprowadzane są akcje „obrońców konsumentów” wysyłających masowo e-maile „straszaki” do sklepów internetowych. W 2010/2011 r. taką akcje przeprowadził pewien radca prawny, wysyłając kilka tysięcy maili straszaków, on jednak wysilił się na tyle, by wcześniej sprawdzać regulaminy i straszyć te sklepy internetowe, które faktycznie miały klauzule niedozwolone.
W ostatnich dniach rozpoczęła się kolejna akcja e-mailingowa skierowana przeciwko sklepom internetowym. Informuje ona o rzekomej obecności niedozwolonych postanowień w regulaminach oraz grozi skierowaniem pozwu przeciwko przedsiębiorcom.
Treści przykładowego e-maila wklejona została poniżej:
STOWARZYSZENIE NA RZECZ KONSUMENTÓW LIBERTAS WARSZAWA POLSKA
Al. Stanów Zjednoczonych 53, 04-028 Warszawa
Szanowni Państwo!
Zawiadamiamy, że w Waszym regulaminie (ogólnych warunkach sprzedaży strony internetowej) znajdują się postanowienia, które naruszają interes konsumentów oraz obowiązujące normy prawne uchwalone a wchodzące wżycie w dniu 25.12.2014 roku, a także nie posiadacie obowiązkowych informacji wymaganych m.in. ustawami konsumenckimi.
Wzywamy aby w terminie do 7 dni od dnia otrzymania niniejszej wiadomości zmieniliście swój regulamin, gdyż jeżeli ww. terminie nadal będziecie naruszali interes konsumenta lub obowiązujące przepisy prawne złożymy pozwy do Sądu Okręgowego w Warszawie (zgodnie z art. 479 z indeksem 38 i n. kodeksu postępowania cywilnego) Wydziału XVII Ochrony Konkurencji i Konsumentów Sądu, a to wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi, zwłaszcza finansowymi (nawet parę tysięcy złotych) oraz anty reklamą, gdyż Sąd w Wyroku nakazuje publikację treści regulaminu (oczywiście na koszt pozwanego przedsiębiorcy) w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów.
NOTA PRAWNA:
Regulamin jest wymagany:
Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
Ustawą z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów
oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;
Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego;
Ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;
Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych;
Ustawą z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (zgodnie z art. 2 pkt. 1 tej ustawy za przedsiębiorcę można uznać nawet osoby, które prowadzą sprzedaż niezorganizowaną np. nie posiadam zarejestrowanej działalności, a dokonuje sprzedaży), a także kodeksem cywilnym oraz szeregiem innych aktów prawnych, w tym i ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która zawiera również przepisy karne.
Rekomendowane (certyfikowane) przez Stowarzyszenie podmioty piszące poprawne regulaminy:Link 1
Link 2
Link 3
Link 4
Z poważaniem
Przedstawiciel Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Praw Konsumentów
Marek Staszak
Z różnych adresów e-mail wysyłane są do przedsiębiorców wiadomości o tej samej treści, zmianie ulega jedynie nadawca, który występuje pod różnymi nazwami stowarzyszeń. Pytanie, kto chce na tym zyskać? Po rozmowach z kilkoma przedsiębiorcami okazało się, że odbierają tego e-maila jako straszak i tym samym reklamę usług firm, których linki zostały umieszczone w treści e-maila. Przy czym niektóre z wymienionych firm zaprzeczają, że biorą w tym udział, inne zaś same nie posiadają wymaganego regulaminu świadczenia usług.
Fakt jest taki, że ktoś, kto przygotowywał treść tych e-maili, skupił się na ilości, a nie jakości.
Nie można więc brać na poważnie gróźb dotyczących postanowień regulaminów skoro sam nadawca, niby profesjonalista, wprowadza w błąd przedsiębiorców w treści e-maila i dodatkowo kieruje je m.in. do sklepów, co do których kontrola nie występuje. Niepokojącą praktyką jest fakt „uświadamiania” przedsiębiorców poprzez zastraszenie. Takie sytuacje kreują błędny wizerunek prawnika, nie jako doradcę, a jako pasożyta czerpiącego zyski z niewiedzy innych, dlatego należy oficjalnie potępiać tego typu zachowania w obrocie e-commerce.
Podsumowując:
Magda Judejko, prawnik, na co dzień mierzy się z problemami środowiska internetowego, od 3 lat prowadząc w internecie działalność doradczą dla przedsiębiorców pod adresem www.twojregulamin.pl. Organizuje i prowadzi warsztaty dla start up i e-biznesu.
* Linki afiliacyjne. Kupując książki poprzez te linki wspierasz funkcjonowanie redakcji Dziennika Internautów.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|