Podstawowym zadaniem handlowca jest oczywiście sprzedaż produktów firmy, dla której pracuje. Znaczenie mają tu jego doświadczenie, czy cechy charakteru. Aby jednak jego praca była efektywna, handlowca trzeba zaopatrzyć w dodatkowe narzędzia, takie jak system CRM.
CRM jest skrótem od Customer Relationship Management, a zatem jak sama nazwa wskazuje, służy do zarządzania danymi i budowania relacji. Zastanówmy się, w jakim stopniu inwestycja w system CRM wpłynie pozytywnie na pracę handlowca.
Podstawową funkcjonalnością CRM jest możliwość monitorowania kontaktu z klientem. Dzięki kartotekom klientów można w jednym miejscu gromadzić, zmieniać, dopisywać wszystkie informacje na temat poszczególnych odbiorców. Dzięki notatkom ze spotkań, historii dotychczasowych płatności i zamówień, handlowiec wie, w jaki sposób rozmawiać z klientem, może przygotować lepiej dopasowaną ofertę i przypomnieć się z zakupami, jeśli przerwa w kontaktach była dłuższa.
Wydawałoby się, że skoro handlowiec ma bezpośredni kontakt z klientem, najważniejsze rzeczy pamięta i nie trzeba zaawansowanego oprogramowania. Nie do końca tak jest. Jeżeli sprzedawca sprawuje opiekę nad maksymalnie kilkoma klientami, może poradzić sobie bez systemu CRM, nawet wtedy jest to trudne, a efektywność działań jest słabsza. Prawda jest taka, że jako specjalista handlowiec powinien zdobywać nowych klientów, a ich baza się rozrastać. Nawet mała firma musi myśleć perspektywicznie. Istotne jest także to, że system CRM może być użytkowany również przez inne działy. I tak, dzięki notatce handlowca, dział marketingu czy zajmujący się płatnościami, otrzymuje informacje dotyczące swojej pracy. Oprogramowanie to także informacja dla przełożonego monitorującego pracę sprzedawców, z kim się kontaktują i jakie są owoce ich pracy.
Dostępne na rynku CRM różnią się między sobą interfejsem, modelem zakupu, czy funkcjami. Przed wyborem konkretnego rozwiązania należałoby się zastanowić, jakie są potrzeby firmy. Jeśli mają z niego korzystać głównie handlowcy, nie może zabraknąć podstawowych funkcji związanych ze sprzedażą. Podstawą jest wspomniana baza klientów. Jednak dostęp do niej nie powinien być tylko po zalogowaniu się na komputerze w biurze. Handlowcy często pracują w terenie, zatem duże znaczenie ma mobilność. W dowolnym miejscu muszą mieć dostęp do informacji o kliencie i mieć możliwość wprowadzania zmian i notatek korzystając z tabletów czy smartfonów.
Przydatną funkcją jest możliwość planowania pracy. Poprzez kalendarz, czy system przypomnień, nie trzeba martwić się o to, czy zapomni się o telefonie lub umówionym spotkaniu. System CRM powinien mieć historię kontaktów z klientem, możliwość mierzenia aktywności handlowca i generowania szczegółowych raportów. Oczywiście na tym funkcjonalność tego rodzaju oprogramowania się nie kończy, a poza podstawowymi opcjami, można mieć wiele innych funkcji, ale ich wybór to kwestia indywidualna. Jeśli chcesz dowiedzieć się na ten temat więcej, sprawdź, co to jest system CRM na stronie enova.pl.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|