Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Strony sprzedające kredyty dalekie od przejrzystości

10-01-2012, 14:58

Brak kluczowych informacji w ofertach oraz koszty przedstawiane w sposób wprowadzający w błąd - takie problemy da się znaleźć na zdecydowanej większości stron oferujących kredyty konsumenckie w UE. W ramach akcji "EU Sweep" różne krajowe organy skontrolowały 500 takich stron z krajów UE, Norwegii i Islandii.

robot sprzątający

reklama


Unijne akcje EU Sweep mają na celu sprawdzenie uczciwości sprzedawców internetowych. Są one prowadzone od roku 2007, kiedy to zbadano, jak w UE przebiega sprzedaż biletów lotniczych online. W roku 2008 sprawdzano strony sprzedające dzwonki do komórek, następnie pod lupę trafili sprzedawcy elektroniki, a potem sprawdzono, na ile uczciwa jest e-sprzedaż biletów na imprezy kulturalne i sportowe.

Najnowsza akcja kontrolna, dotycząca kredytów konsumenckich, była prowadzona we wrześniu 2011 r. Organy krajowe odpowiedzialne za egzekwowanie prawa skontrolowały ponad 562 strony internetowe w 27 państwach członkowskich oraz w Norwegii i Islandii. Sześć państw przeprowadziło pogłębioną akcję kontrolną 57 stron internetowych w celu sprawdzenia zgodności z przepisami konsumenckimi, co dotyczyło m.in. uregulowań dotyczących płatności, rozpatrywania skarg oraz warunków umownych.

Czytaj: 4,3 mln kar za umowy energetyczne

Spośród 562 stron internetowych poddanych wstępnej akcji kontrolnej jedynie 30% uznano za spełniające odpowiednie przepisy konsumenckie UE; 70% stron (393 strony) wymaga dalszego dochodzenia. Stwierdzono trzy zasadnicze problemy.

  • Braki w zakresie informacji w reklamach kredytu konsumenckiego - reklamy na 258 stronach internetowych (46% stron poddanych kontroli) nie zawierają wszystkich standardowych informacji wymaganych dyrektywą w sprawie kredytów konsumenckich, np. informacji dotyczących rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (APR), opłat za obowiązkowe usługi pomocnicze lub czasu trwania umowy kredytowej.
  • Pomijanie kluczowych informacji na temat oferty -  244 strony internetowe (43%) nie zawierają jasnych informacji na temat wszystkich elementów łącznego kosztu, np. na temat: rodzaju stóp procentowych, czasu trwania kredytu oraz niektórych kosztów związanych z kredytem (np. opłaty za przygotowanie umowy).
  • Wprowadzające w błąd przedstawienie kosztów – koszty kredytu przedstawiane są nieraz w sposób fałszywy lub mogący wprowadzać w błąd konsumentów, np. w wyniku: sposobu obliczenia ceny lub braku informacji dla konsumenta, że oprócz kosztu kredytu konsumenckiego należy brać pod uwagę dodatkowe obowiązkowe ubezpieczenie. Taki problem stwierdzono na 116 stronach internetowych (20%).

W nadchodzących tygodniach i miesiącach organy krajowe zwrócą się do podmiotów gospodarczych o wyjaśnienia lub wprowadzenie poprawek na ich stronach internetowych. Niedopełnienie tych działań może, w zależności od obowiązującego prawa krajowego, prowadzić do wszczęcia kroków prawnych, których następstwem będą grzywny, a nawet zamknięcie danej strony internetowej. Krajowe organy egzekwowania prawa powinny złożyć Komisji Europejskiej sprawozdanie z podjętych działań do jesieni 2012 r. Komisja zda sprawę z wyników.

Czytaj: 21 mln zł - kolejna kara za SMS-ową loterię


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Komisja Europejska