Spory ze sprzedawcami będziemy mogli rozwiązywać przez internet, bez sądu, dzięki tzw. platformie ODR. Platforma ruszyła dziś, ale jest jeden problem - żaden polski organ jeszcze z niej nie korzysta.
reklama
Dziennik Internautów od roku 2011 pisał o tym, że w Unii Europejskiej możliwe będzie rozstrzyganie sporów ze sprzedawcami przez internet. Ma się to odbywać za pomocą tzw. platformy ODR (Online Dispute Resolution).
Warto wiedzieć, że właśnie dziś ruszyła unijna platforma rozwiązywania sporów. Jest ona dostępna pod adresem http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Jest to ważne wydarzenie choć od razu trzeba dodać, że możliwości platformy nie są jeszcze pełne.
Jak widzicie na stronie jest "zastrzeżenie prawne" mówiące o tym, że aktualnie strona nie udostępnia możliwości skierowania sprawy do organu z Polski. Podobny problem dotyczy innych krajów - Chorwacji, Estonii, Hiszpanii, Litwy, Luksemburga, Malty, Niemiec, Rumunii, Słowenii i Łotwy. To oznacza, że nie można skorzystać z platformy ODR w celu rozwiązania sporu ze sprzedawcami z tych krajów. Z drugiej jednak strony platforma może się przydać do rozwiązania sporu z firmą zagraniczną, w której kraju działa odpowiedni organ.
Obecnie w 17 krajach członkowskich jest ok. 117 takich organów korzystających z nowo uruchomionej platformy. Te organy mogą się specjalizować w określonych sektorach np. w Austrii działa organ ds. mediacji dla sektora bankowego (Gemeinsame Schlichtungsstelle der Österreichischen Kreditwirtschaft), ale mediacjami w sprawie radiofonii i telekomunikacji zajmuje się inny organ (Rundfunk & Telekom Regulierungs-GmbH).
W praktyce rozwiązywanie sporów online będzie wyglądało tak.
Zdaniem Komisji Europejskiej tzw. alternatywne rozwiązywanie sporów (ADR) jest sposobem szybkim i niedrogim. Według KE 70% Europejczyków korzystających z ADR wyraża zadowolenie ze sposobu rozpatrzenia ich skargi za pomocą tej procedury.
W Polsce istnieje zapotrzebowanie na tego typu pomoc, o czym świadczą statystyki udostępniane przez UOKiK i UKE. Ostatnio UKE poinformował, że przeprowadził 2406 postępowań mediacyjnych, z czego 1476 postępowań (61,35%), zostało zakończonych pozytywnie dla konsumenta.
Z UKE można się kontaktować przez internet. Można też załatwić sprawę z rzecznikiem konsumenta posługując się jedynie e-mailem (wiem z doświadczenia). Komisja Europejska chce jednak czegoś więcej - jednej platformy do rozstrzygania sporów. Co jeszcze ważniejsze - ta jedna unijna platforma może zachęcić do handlu transgranicznego.
Na koniec warto dodać, że uruchomienie platformy ODR wiążę się z pewnymi zmianami dla polskich sprzedawców. Ustawa o prawach konsumenta wspomina o tym, że sprzedawca ma obowiązek informować konsumenta o możliwości skorzystania z pozasądowych metod rozwiązywania sporów. W praktyce sklepy powinny np. umieścić w regulaminie informację o tym, że istnieje możliwość skorzystania z platformy ODR.
Podstawą prawną utworzenia platformy internetowego rozstrzygania sporów jest rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich, w którym opisano główne funkcje platformy, a także przebieg procedury rozstrzygania sporu zapoczątkowanej na platformie. Rozporządzenie to oparto na dyrektywie w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich, której celem jest zapewnienie konsumentom sposobów alternatywnego rozstrzygania sporów wynikających z umów zawartych ze sprzedającymi.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|