Zakupione buty nie przetrwały pierwszego deszczu, a może pralka przestała działać po 5 latach? Kupując w krajach UE masz zagwarantowane 2 lata na reklamację zakupionego produktu, w tym celu możesz wybrać podstawę swoich roszczeń - rękojmię lub gwarancję. Nie wiesz, jaka jest między nimi różnica i co jest dla ciebie korzystniejsze? Przeczytaj ten artykuł
reklama
Rękojmia jest gwarantowana przepisami prawa.
Gwarancja jest dobrowolnie wydawana przez gwaranta (producenta, sprzedawcę, dystrybutora lub importera), stanowi tym samym element strategii marketingowej.
Do kogo się zwrócić w razie problemu?
Na podstawie rękojmi - odpowiada sprzedawca.
Na podstawie gwarancji (o ile została udzielona) - odpowiada gwarant.
Okres obowiązywania rękojmi wynosi 2 lata.
Jeżeli wykryjesz wadę w ciągu roku od zakupu, uznaje się, że istniała w dniu sprzedaży.
Czas trwania gwarancji zależy od gwaranta, może więc obowiązywać przez rok, 5 lat, a nawet zostać udzielona dożywotnio. Jeżeli karta gwarancyjna nie zawiera takich informacji, przyjmuje się, że okres gwarancji wynosi 2 lata.
Polski konsument kupił lodówkę u słowackiego przedsiębiorcy. Poza rachunkiem klient otrzymał 3-letnią gwarancję francuskiego producenta w razie problemów z mechanizmem chłodzenia, którą można zrealizować na terytorium UE.
Przykład 1
Po 3 miesiącach użytkowania lodówka przestała działać. Czego w takiej sytuacji może się domagać konsument od sprzedawcy w ramach rękojmi?
Wybór uzależniony jest od konsumenta. Jeżeli jego pierwszym żądaniem jest obniżka ceny lub odstąpienie od umowy a sprzedawca nie uwzględni roszczenia, powinien wtedy niezwłocznie wymienić wadliwą rzecz na nową albo usunąć wadę. Warto zaznaczyć, że od umowy można odstąpić jedynie wtedy, gdy niezgodność towaru jest istotna.
Przykład 2
System chłodzenia w lodówce przestał działać po upływie 2 lat, konsument nie może domagać się obniżenia ceny, ani odstąpienia od umowy w ramach rękojmi. Co zatem mu przysługuje w ramach przyznanej gwarancji?
Gwarant powinien określić w karcie gwarancyjnej, jakie uprawnienia przysługują konsumentowi. Jeżeli tego nie zrobi, można domagać się:
W tym przypadku konsument nie musi wysyłać lodówki do Francji, może skorzystać z serwisu producenta znajdującego się na terenie Polski.
UWAGA: Uprawnienia wynikające z gwarancji i rękojmi wzajemnie się nie wykluczają. Jeżeli skorzystasz z gwarancji, bieg terminu na zgłoszenie wady w ramach rękojmi zostaje wstrzymany!
Rękojmię warto wykorzystać, gdy:
Gwarancję warto wykorzystać, gdy:
Przykłady:
Pan Arunas z Litwy zakupił mikrofalówkę na stronie internetowej polskiego sklepu. Sprzęt popsuł się i na podstawie gwarancji udzielonej przez producenta trafił do naprawy, do serwisu na terenie Litwy. Po pewnym czasie konsument poinformował serwis, że mikrofalówka zepsuła się ponownie. Serwis stwierdził jednak brak możliwości naprawy z uwagi na niedostarczenie części zamiennych przez polskiego producenta.
W związku z zaistniałą sytuacją oraz brakiem możliwości użytkowania zakupionej mikrofalówki Pan Arunas zwrócił się do sprzedawcy z żądaniem wymiany sprzętu na nowy o identycznych parametrach lub o zwrot pieniędzy. W wyniku działań podjętych przez ECK Polska, sprzedawca dokonał zwrotu równowartości wadliwej mikrofalówki (blisko 500 PLN) na rzecz konsumenta.
Pani Franziska z Niemiec kupiła pralkę u polskiego przedsiębiorcy. Po kilku miesiącach użytkowania pralka zaczęła wydawać hałaśliwe dźwięki. Klientka zgłosiła wadę, dochodząc swoich roszczeń na podstawie wydanej przez producenta gwarancji. Serwis trzykrotnie próbował naprawić pralkę, jednak bezskutecznie. W gwarancji znajdował się również zapis, że w określonych wypadkach sprzęt będzie wymieniony na nowy.
W związku z zaistniałą sytuacją Pani Franziska zwróciła się do producenta z żądaniem wymiany pralki na nową, niestety nie otrzymała odpowiedzi. W wyniku działań podjętych przez ECK Polska producent wymienił wadliwą pralkę na nową.
Autor: Katarzyna Słupek, Specjalista ds. komunikacji w Europejskim Centrum Konsumenckim Polska
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|