Obrona przed spamem komunikatorowym
Kilka dni temu pisałem o problemie spimu (spamu wysyłanego poprzez komunikatory internetowe). Jak zauważył jeden z czytelników niektóre multikomunikatory (m.in. Miranda oraz Konnekt) posiadają funkcje chroniące użytkownika przed otrzymywaniem niezamówionych śmieci, a jednocześnie pozwalają użytkownikom spoza listy na normalne komunikowanie się.
W przypadku Mirandy służy do tego wtyczka o wymownej nazwie StopSpam. Powstała z myślą o użytkownikach sieci ICQ, jednak w praktyce można używać jej również korzystając z innych sieci (również Gadu-Gadu). Użytkownik sam wybiera których.
Jej działanie jest dość proste. Gdy do osoby korzystającej z tej wtyczki napisze ktoś spoza listy otrzyma automatyczną odpowiedź w formie uprzednio zdefiniowanego pytania. Jeśli udzieli prawidłowej (również wcześniej zdefiniowanej) odpowiedzi - będzie można odczytać jego wiadomość. W przeciwnym razie odbiorca ma tzw. "święty spokój".
W przypadku Konnekta sprawa jest jeszcze prostsza. Multikomunikator ten (obsługujący m.in. sieci GG i Tlen) do uruchomienia podobnej funkcji nie potrzebuje żadnych dodatkowych wtyczek. Wystarczą włączenie odpowiedniej opcji.
Aby skonfigurować ochronę antyspimową w Konnekcie klikamy na przycisk "ustawienia", dalej na opcję o tej samej nazwie. Pojawia się okno preferencji. Z jego lewej części wybieramy "wiadomości" - "spoza listy". Teraz w prawej części okna możemy ustalić, czy wiadomości osób spoza listy będą przyjmowane automatycznie, czy też nadawca otrzyma komunikat z prośbą o wpisanie odpowiedniego słowa-hasła, zanim jego wiadomość do nas dotrze. Niestety w tym przypadku nie możemy wybrać sieci, wobec których zabieg ten będzie stosowany - albo działa we wszystkie podłączonych protokołach albo w żadnym.
Podejście takie jest o wiele lepszym wyjściem, aniżeli automatyczne ignorowanie wszystkich wiadomości od osób spoza listy (opcja taka jest najpopularniejsza w innych komunikatorach). Przykładowo: nasi znajomi mogą zmienić numer GG i próbować nas o tym poinformować, ktoś może się kontaktować w sprawie wystawionej aukcji internetowej itp.
Oczywiście należy przy tym pamiętać, aby automatyczna odpowiedź programu była jasna i zrozumiała, dająca wyraźnie do zrozumienia, że nie jest wysłana przez człowieka i co należy wpisać. No, chyba, że ktoś chce tylko rozdrażnić rozmówcę ;)
Niestety rozwiązanie to idealne nie jest. Dla przykładu może okazać się niezbyt dobrym pomysłem w przypadku firm kontaktujących się z klientami oraz innymi przedsiębiorstwami właśnie poprzez komunikator, gdzie często zdarza się próba nawiązania kontaktu od osób spoza listy. Jednak tzw. zwykłym użytkownikom może się przydać w obronie przed spimerami.