Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Nowe spojrzenie na świat nowych mediów

15-10-2010, 17:14

Zmienia się stosunek do nowych mediów, inaczej są traktowane płatne treści i inna rolę odgrywają w naszym życiu serwisy społecznościowe – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie PanMedia Western. Obiektem badań byli zarówno zapaleni użytkownicy internetu, jak i internauci rzadziej korzystający z zasobów sieci.

robot sprzątający

reklama


Badanie ma pozwolić zrozumieć zjawiska nowych mediów, gdzie występują m.in. portale społecznościowe. Badacze próbują także odpowiedzieć na kilka pytań, w tym: jaka będzie przyszłość nowych mediów? Jaka jest różnica pomiędzy mediami „starymi” a nowymi? Jaka jest skuteczność reklamy w internecie?

Wiek ma znaczenie

Powszechnie mówi się, że u młodych osób na stałe zadomowiła się opcja kopiuj-wklej, proste wyszukiwanie i problemy z formułowaniem kluczowych słów. Okazuje się jednak, że wiek ma znaczenie dla szybkości uczenia się nowych rzeczy w internecie. Młodzi ludzie i zagorzali użytkownicy internetu potrafią znacznie lepiej oddzielać treści reklamowe od informacyjnych. Inaczej jest w przypadku starszych i mniej doświadczonych internautów. Jeśli reklama nie jest w formie tradycyjnej (wyskakujące okienko lub banner), nie zwracają nań uwagi.

Nowe media potrafią wkurzyć

Informacje w internecie pojawiają się tak często, że gonimy za każdą kolejną. Jedna informacja jest połączona z kolejną i w ten sposób nie chcemy odejść od komputera. Według badania jest w tym podłoże psychologiczne. Odczuwamy frustrację, a także mamy poczucie niedokończenia tylko dlatego, że nie możemy dotrzeć do informacji końcowej i ostatecznej.

Internauci coraz częściej potrzebują poczucia wymiany i współtworzenia treści, programów – zaczynają wymagać także od innych mediów interaktywności. Dlatego dla wielu pierwszym źródłem informacji jest sieć, a dopiero później szukają informacji w telewizji. Bywa też tak, że to telewizja jest impulsem, który skłania internautów do poszukania „czegoś więcej” w sieci.

Utrzymywanie kontaktów przez „społecznościówki”

Możliwość wysyłania wiadomości i zamieszczania komentarzy pozwala wielu internautom spać spokojnie w przekonaniu, że jego znajomość została podtrzymana. Jest to zdecydowanie łatwiejszy sposób niż wykonanie telefonu czy umówienie się na spotkanie.

Kolejnym atutem wynikającym z korzystania z serwisów społecznościowych jest powiększenie zainteresowań. Właśnie dlatego popularniejsze są portale ogólnotematyczne aniżeli monotematyczne serwisy.

>> Czytaj też: Serwisy społecznościowe są zagrożeniem dla amerykańskich firm

Sonda
Czy serwisy społecznościowe mogą mieć wpływ na wzrost sprzedaży?
  • Tak
  • Nie
  • Nie wiem
wyniki  komentarze

Serwisy społecznościowe to także możliwość narażenia się drugiej osobie. Dodanie wydarzenia na Facebooku powoduje rozpropagowanie wśród znajomych, a ci niezaproszeni mogą poczuć się urażeni.

Badania wskazują na jeszcze jedno pole – pole rozbieżności. Każdy z portali miał (lub nadal ma) swój cel. Tak jak Nasza Klasa zdobywa użytkowników ze szkolnych ławek, tak Facebook i GoldenLine to znajomości czysto prywatne lub biznesowe w przypadku tego drugiego. Jest tego tyle, że internauci przestają ogarniać swoich znajomych i relacje z nimi związane.

Obecność na portalach społecznościowych ma także rodzić nadzieję na lepsze jutro. Powiększanie bazy kontaktów – tych prywatnych i tych biznesowych – ma na celu przyszłość. Większość badanych ma nadzieję, że ktoś odnajdzie ich w tłumie lub kontakty zawarte w sieci pomogą im znaleźć lepszą pracę.

Styl stylowi nie równy

Tak jak zbiorowo, a często rodzinnie potrafimy korzystać z telewizji, tak internet jest sferą prywatną. Wyjątkiem są filmy, zdjęcia czy treści mające na celu poprawę humoru, z którymi staramy się podzielić z rodziną lub znajomymi podczas imprez.

Wiemy, że będziemy płacić

Część badanych nie wyklucza, że w niedalekiej przyszłości nastąpi zmowa wydawców i wszyscy wprowadzą odpłatność za korzystanie ze swoich portali. Internauci czytający w sieci elektroniczne wersje papierowych odpowiedników gazet godzą się z sytuacją, że za to należy zapłacić. Inaczej jest w przypadku doświadczonych internautów.

Badani nie chcą płacić za pojedyncze filmy lub muzykę, część z doświadczonych internautów posiada wykupione konta premium na torrentach lub serwerach FTP. Według badania CoreData internauci zechcieliby płacić 1 dolara za odcinek serialu, 2 dolary za film i 50 centów za utwór muzyczny.

Użytkownicy internetu są gotowi zapłacić za to, co od zawsze było płatne, za to czego nie potrafią znaleźć za darmo i za tanie produkty lub usługi, jak np. aplikacje sieciowe. Z drugiej jednak strony, badani nie mają zamiaru płacić za konta e-mail i komunikatory, które powszechnie uznawane są za darmowe oraz za pliki, które można za darmo pobrać z sieci.

Komentarz dźwignią handlu

Komentarze na forach internetowych zwiększają swoją rangę. Testy produktów wykonane przez innych mają znaczący wpływ na naszą decyzję o konkretnym produkcie. Badani chętnie korzystają z prywatnych opinii nie tylko o towarze, ale także o miejscu dokonania zakupu.

Jak to wszystko będzie się zmieniać?

Z badań wynika, że telewizja będzie stawać się medium rozrywkowym dla ludzi biernych i leniwych. Mimo tego telewizja wciąż odgrywa ważną rolę w gospodarstwie domowym. Prestiż czasopism kolorowych ma odejść w niepamięć, ponieważ sięgamy do nich, tylko gdy chcemy zabić nudę.

Możliwość czytania elektronicznych wersji książek nie wpłynęła na poczytność, dlatego jeśli ktoś nie czytał książek, nie będzie czytał ich w dobie dostępu do internetu i e-booków. Internet nie zastąpi jednak tych mediów, do których formy ludzie mają emocjonalny stosunek, z którymi wiążą szczególne sentymenty czy doznania.

>> Czytaj też: Rosną wydatki na reklamy w serwisach społecznościowych


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *