Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

My, Polacy, po pracy myślimy o pracy

24-09-2010, 12:14

Polacy są jedną z bardziej zapracowanych narodowości w Europie, w której średni tygodniowy czas pracy wynosi nieco ponad 37 godzin. Jak jednak wynika z badania przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl oraz Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, staramy się nie pracować w nadgodzinach.

Sonda
Po pracy myślę o:
  • pracy
  • wszystkim, tylko nie o pracy
wyniki  komentarze

Średnio w ciągu dnia pracujemy tylko pół godziny dłużej niż standardowe 8 godzin. Za to aż połowa z nas przyznaje, że myśli o swojej pracy również w domu, a najmłodsi pracownicy poświęcają jej też sporo czasu w weekend.

Jak wynika z raportu „Satysfakcja z pracy 2010”, połowa pytanych internautów myśli o sprawach związanych z pracą zawodową także po opuszczeniu biura. Częściej do myślenia o pracy po pracy przyznają się kobiety oraz osoby w wieku 45-60 lat, którym też najbardziej zależy na obecnie wykonywanym zajęciu. Zaangażowanie najstarszych pracowników jest jednak zdaniem ich rodzin zbyt duże, bo właśnie ta grupa najczęściej słyszy od bliskich, że za dużo pracują.

>> Czytaj też: Szef jest przyjacielem... ale po pracy

Myślę o mojej pracy, kiedy jestem w domu
fot. - Myślę o mojej pracy, kiedy jestem w domu
Średnio w ciągu dnia powszedniego rodzinie i znajomym poświęcamy nieco ponad 3,5 godziny, a sobie - na relaks i rozwijanie zainteresowań - ok. 2 godzin, przy czym kobiety nieco mniej niż mężczyźni. Najwięcej, bo prawie 3 godziny dla siebie znajdują najmłodsi pracownicy (18-24 lata), na ogół nie mający jeszcze rodzin, ale oni z kolei przyznają się do największej ilości czasu poświęconego na pracę w weekend, średnio jest to 3,5 godziny. Ich starsi koledzy deklarują, że w dni wolne od pracy pracują ok. 2 godzin.

Badanie Pracuj.pl i Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych pokazało także, że polscy pracownicy pracują w dość przyjaznych warunkach. Blisko połowa respondentów przyznała, że w ciągu dnia pracy może wyjść, by załatwić swoje prywatne sprawy. Z tego przywileju korzysta ponad połowa panów (53%) i 4 na 10 pań. Przeważająca część pracujących internautów (60%) deklaruje również, że w pełni wykorzystuje przysługujący im urlop, choć więcej takich osób jest wśród pracowników firm państwowych, w których prawdopodobnie bardziej skrupulatnie się tego przestrzega.

Potrafię dobrze zorganizować swój czas pracy
fot. - Potrafię dobrze zorganizować swój czas pracy
Jak się okazuje, Polacy w pracy nie tylko pracują. Blisko 70% robi sobie przerwę na rozmowę ze współpracownikami na tematy pozazawodowe, a ponad 1/3 surfuje w sieci, przeglądając strony niezwiązane bezpośrednio z wykonywanym zawodem, fora internetowe czy serwisy społecznościowe. 25% badanych przyznało się także do krótkich wyjść „na papierosa”.

>> Czytaj też: Rynek pracy: jest szansa na trwały wzrost

- Nie dziwi tak duży odsetek osób które uważają, że są dobrze zorganizowane w pracy. Koloryzujemy nasze działania, bo chcemy być postrzegani jako skuteczni i radzący sobie ze wszystkim. Z drugiej strony, ponad połowa badanych przyznaje, że myśli o swojej pracy w domu, co jest dowodem na to, że nie udaje im się sprostać wszystkim obowiązkom zawodowym w czasie godzin pracy - komentuje wyniki badania Izabela Kielczyk, psycholog biznesu, certyfikowany coach ICC z firmy Ypsilon Media Sp. z o.o. By temu zaradzić, w pracy należy maksymalnie skupić się na zadaniach, które mamy do wykonania i nie ulegać różnego rodzaju „rozpraszaczom uwagi”, czyli na przykład sprawdzaniu maili co 5 minut, bezproduktywnemu siedzeniu w internecie czy wychodzeniu co 15 minut na kawkę, papierosa i pogaduszki. Wtedy dekoncentrujemy nasz umysł i zostajemy z zaległościami na kolejny dzień, a mając poczucie winy, myślimy o nich w domu – dodaje Izabela Kielczyk.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *