Poznaliśmy wizerunkowych liderów branż wyłonionych w rankingu Top Marka 2016. To już dziewiąta edycja prestiżowego badania, przygotowanego przez miesięcznik „Press” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. W tym roku w analizie zadebiutowała Farmacja, a badanie uwzględniło także popularność brandów na Instagramie.
Raport objął doniesienia medialne, które ukazały się od 1 lipca 2015 roku do 30 czerwca 2016 roku i dotyczyły najczęściej opisywanych branż: Motoryzacji, Energetyki, Telewizji, Banków, Stacji paliw, Telekomunikacji, Ubezpieczeń, Sieci handlowych, Radia, Artykułów spożywczych oraz Farmacji. W badaniu przeanalizowano prawie 18 mln publikacji, w tym 307 tys. tekstów prasowych, 1,7 mln materiałów internetowych oraz 15,6 mln wpisów i komentarzy z social media.
- Po raz drugi badanie Top Marka analizuje wzmianki, które pojawiły się w wybranych serwisach społecznościowych: na Facebooku, Twitterze, YouTube i po raz pierwszy z Instagrama. Wzrost znaczenia social media nie pozostaje bez wpływu na rozwój badania, dzięki czemu raport obejmuje z roku na rok coraz większą część rynku mediów - tłumaczy Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
Prasa, tak jak w poprzednich latach, najwięcej uwagi poświęciła motoryzacji. Z kolei w internecie oraz mediach społecznościowych prym wiodły marki telewizyjne.
W branży motoryzacyjnej układ miejsc na podium się nie zmienił. Miano wizerunkowego lidera nadal dzierży Volkswagen. Na kolejnych lokatach uplasowały się marki Mercedes i Ford. Afera spalinowa zdominowała przekaz medialny branży motoryzacyjnej i sprawiła, że dystans pomiędzy VW a kolejnym brandem zmalał z 10 do 5 punktów. Jednak dzięki znacznej przewadze Volkswagena pod względem liczby publikacji, marce udało się utrzymać pierwszą pozycję. Natomiast w social media największą popularnością wśród internautów cieszyło się BMW, a następnie Audi.
- Zawirowania w świecie wokół, nawet jeżeli nie dotykają bezpośrednio marek, zawsze wybijają je z rytmu realizacji własnych strategii, a przecież sama rynkowa koniunktura jest wystarczająco nieprzewidywalna. Choć doświadczenie Top Marki pokazuje, że silne brandy nie ulegają chwilowym tarapatom – stwierdza Agnieszka Olbrot – redaktor prowadząca Top Markę 2016.
W zestawieniu branży energetycznej pierwszego miejsca nie oddała po raz kolejny marka PGE. Wyprzedziła Tauron Polska Energia i Energa. Na czwartej pozycji znalazło się EDF. Piątym brandem, o którym głównie informowały portale ekonomiczne, została Enea.
Do przetasowań doszło w branży telewizyjnej. Na czele rankingu niezmiennie od początku badania znajduje się TVN, a na kolejnym Polsat. Jednak ostatnie miejsce na podium w tym roku należało do TVN 24 – stacja wyprzedziła TVP 2. Marka była najczęściej przywoływanym brandem w publikacjach online oraz social media. Topową piątkę zamyka Polsat Sport.
PKO Bank Polski po raz kolejny okazał się najbardziej medialną marką w sektorze bankowym. Brand zyskał najwięcej punktów za liczbę publikacji i zasięg. Najwyższe noty za wydźwięk informacji zdobył Bank Zachodni WBK, który znalazł się na drugiej pozycji w ogólnym zestawieniu i odebrał specjalne wyróżnienie dla najbardziej pozytywnej marki w dziewięciu edycjach badania. Bank Pekao spadł z trzeciego na czwarte miejsce, a jego pozycję na podium zajął mBank. Stawkę zamknął Deutsche Bank. W mediach społecznościowych w TOP 5 znalazły się także marki Bank BPH oraz BNP Paribas.
Niespodzianek nie dostarczyła branża stacji paliw. Niekwestionowanym liderem sektora została marka Orlen, która zdobyła 41 punktów przewagi nad Lotosem. Na trzecie miejsce wysunął się Shell, a za nim uplasowały się BP i Statoil. Sponsoring i zaangażowanie w sport mają swoje przełożenie na popularność stacji paliw - użytkownicy social media uwielbiają bowiem komentować wydarzenia sportowe. Dlatego m.in. Orlen inwestuje w drużynę rajdową Orlen Team, organizuje Warsaw Marathon, a Lotos finansuje Lotos Rally Team.
Ubiegłorocznego triumfatora w sektorze telekomunikacyjnym – T-Mobile, zastąpił Orange. Dzięki największej liczbie punktów przyznanych za zasięg oraz wydźwięk marka pokonała brandy Plus i T-Mobile. Zupełnie inaczej wygląda zestawienie w mediach społecznościowych. W socialach pozycja lidera należała do T-Mobile, a kolejne miejsca zajęły Play, Plus, Orange i Heyah.
PZU nadal pozostaje liderem badania. Marka zostawiła rywali daleko w tyle, osiągając ponad dwukrotnie wyższą sumę punktów niż Ergo Hestia i Aviva. Liczba wzmianek w mediach społecznościowych potwierdza dominację PZU.
Palmy pierwszeństwa po raz kolejny nie oddała marka Biedronka. Oczko niżej znalazło się Tesco, a za nim Carrefour. W social media liderem zostało Tesco. Przewaga sieci handlowej w tym medium jest miażdżąca – odnotowała ponad dwa razy więcej publikacji niż Lidl oraz ponad trzy razy więcej niż Biedronka.
RMF ponownie został nr. 1 w kategorii radio. Choć dystans pomiędzy liderem i wiceliderem się zmniejszył, to RMF nadal ma znaczną przewagę nad drugim w zestawieniu Radiem Zet. Trzecia lokata przypadła Radiowej Trójce.
W branży artykułów spożywczych przewodzi ponownie Coca-Cola. Dzięki wysokiej liczbie punktów za wydźwięk drugą lokatę zajęła marka Nestle, a następne E.Wedel, Red Bull i Indykpol.
Wśród producentów leków błyszczy Polpharma, która została liderem pierwszego w historii Top Marki rankingu najczęściej i najlepiej ocenianych marek tej branży. Brand uzyskał także najwyższe noty za zasięg. Za nim uplasował się Polfarmex, a podium zamknął GSK. Wśród pięciu najbardziej medialnych brandów farmaceutycznych znalazł się także Bayer i Biofarm.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|