Uruchomienie App Center było dla niektórych tylko kwestią czasu. Wzorem swoich konkurentów również Facebook wprowadza platformę umożliwiającą sprzedaż aplikacji. Jakie niesie to ze sobą konsekwencje dla programistów i użytkowników?
reklama
Sklepy z aplikacjami to jedno z bardziej dochodowych źródeł dla twórców oprogramowania, w szczególności zaś tych, którzy tworzą platformy na urządzenia mobilne. Dlatego dość optymistycznie z perspektywy tej grupy docelowej przedstawia się perspektywa otwarcia przez Facebooka App Center – wirtualnego marketu z aplikacjami na różne platformy i urządzenia.
Według najnowszych założeń w markecie mają się znaleźć m.in. informacje o aplikacjach na urządzenia mobilne pochodzące z innych sklepów, aplikacje do zakupienia na Facebooka oraz aplikacje na inne strony WWW. W pierwszym przypadku portal wyświetli internautom informację na temat aplikacji dla systemów iOS oraz Android wraz z odnośnikiem do sklepów. App Center nie będzie jednak zarabiał na sprzedaży aplikacji spoza platformy. Rozwiązanie to ma zapobiegać odpływowi użytkowników oraz przyciągnąć nowych, którzy jeszcze nie korzystają z serwisu. Druga forma to klasyczne aplikacje na Facebooka, tworzone przez zewnętrznych deweloperów. Portal za każdy sprzedany program zachowa dla siebie prowizję wysokości 30% wartości transakcji. Trzecia forma to aplikacje umożliwiające automatyczne łączenie się z sieciami, takimi jak Pinterest czy Spotify, bezpośrednio z poziomu Facebooka, co ma zapewnić utrzymanie użytkowników wewnątrz ekosystemu portalu.
Gra toczy się bowiem nie tylko o dochody ze sprzedaży, ale również o użytkowników. Poprzez integrację różnych funkcji Facebook ma szansę na przyciągnięcie deweloperów i użytkowników, którzy jeszcze nie korzystają z serwisu lub też są bardziej zainteresowani aplikacjami na platformy iOS lub Android. W ramach App Center każda z aplikacji będzie miała własną stronę, na której znajdzie się dokładny opis aplikacji wraz z 5-gwiazdkowym rankingiem ocen użytkowników. Tak zaprojektowany system oceniania i rekomendowania aplikacji w ramach Facebooka ma usprawnić samą sprzedaż programów, z których prowizja dla portalu wyniesie 30%.
Jakie niesie to konsekwencje dla użytkowników serwisu? Przede wszystkim takie, że korzystanie z aplikacji będzie płatne (najprawdopodobniej w formie abonamentu), zaś jej zakup dokonywany będzie za pomocą specjalnej karty „Credit Facebook” obsługującej system płatniczy. Dodanie aplikacji do App Center zależne będzie od kilku wskaźników – m.in. tego, jak aplikacja będzie zaprojektowana, czy wzbudzi ona zaangażowanie użytkowników itp.
Na App Center mogą skorzystać programiści. Jak zauważa Michał Chołuj z Netface: „sklep z aplikacjami od Facebooka zlikwiduje istniejącą dziś konieczność promowania czy reklamowania swoich produktów przez niezależnych deweloperów, często takich, którzy muszą liczyć się z kosztami lub zwyczajnie nie mają na to czasu”. Serwis liczący ponad 900 mln użytkowników to doskonała platforma do sprzedaży aplikacji, tym bardziej że App Center opierać się będzie w dużej mierze na mechanizmie oceniania aplikacji przez użytkowników.
Urszula Holik
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*