Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Konsumenci w sieci łatwiej znajdą pomoc

29-07-2010, 09:53

Przyjazność sklepu internetowego będzie można łatwiej sprawdzić w sieci i łatwiej zdobędziemy informacje np. o klauzulach niedozwolonych. Strony firm oferujących towary i usługi w sieci będą badane interwencyjnie oraz w ramach szerszych akcji - wynika z przyjętej przez rząd Polityki Konsumenckiej na lata 2010-2013.

robot sprzątający

reklama


Dokument "Polityka Konsumencka na lata 2010-2013" opracowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów został przyjęty przez rząd przedwczoraj. Z treścią dokumentu można zapoznać się na stronach UOKiK (PDF, 71 stron).

Jest to kontynuacja realizowanej w poprzednich latach strategii na lata 2007-2009. Mówiąc najogólniej, w dokumencie zapowiedziano rozwój rynku prokonsumenckiego, ale także aktywizowanie konsumentów i wzmacnianie mechanizmów samoregulacyjnych.

Warto zwrócić uwagę na internetowe elementy przyjętej strategii. UOKiK chce wykorzystać sieć przede wszystkim jako medium służące do informowania konsumentów w zakresie zasad panujących na rynku. 

>>> Czytaj: Pozwy zbiorowe można składać. Poznaj szczegóły

Planowane jest m.in. podjęcie przez Europejskie Centrum Konsumenckie współpracy w ramach projektu "Howard Shopping Assistant". Ma on pomóc konsumentom w dokonywaniu zakupów poprzez stworzenie mechanizmu informacyjno-doradczego.

Howard Shopping Assistant jest narzędziem pozwalającym konsumentowi na weryfikację "przyjazności sklepu". Odbywa się to poprzez automatyczne generowanie przez program zestawu danych. System przeszukuje zasoby internetu w celu odnalezienia pozytywnych albo negatywnych opinii konsumentów korzystających z danego sklepu.

Opracowany przez ECK Dania system pozwala na uzyskanie całego szeregu dokładnych danych m.in. w zakresie lokalnych uregulowań odnośnie prawa odstąpienia od umowy i terminu odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową, porównania cen, także odnośnie certyfikatów zaufania, legalności działania itd.

UOKiK ma także w planach prowadzenie aktywnej polityki informacyjnej. Obok istniejącej strony urzędu (uokik.gov.pl) ma ruszyć nowa witryna, która będzie zawierała wyszukiwarkę instytucji świadczących pomoc konsumentom w pobliżu miejsca zamieszkania. Zostanie także opracowana baza porad konsumenckich zawierająca odpowiedzi na pytania najczęściej pojawiające się w kontaktach z UOKiK.

Stale rozwijane będą również pozostałe serwisy prowadzone przez UOKiK: konsumenckieabc.pl, placezabaw.uokik.gov.pl. W ramach działalności Europejskiego Centrum Konsumenckiego będzie nadal prowadzony i rozwijany serwis konsument.gov.pl, powiązany z możliwością elektronicznego składania skarg za pośrednictwem specjalnie w tym celu opracowanego formularza.

Urząd ma także zamiar angażować się w inicjatywy mające na celu eliminowanie nieuczciwych praktyk w sieci. Oprócz interwencyjnych kontroli zapowiedziano dalszy udział w "Dniu Przeszukiwania Internetu" (Internet Sweep Day), w ramach którego przedstawiciele zaangażowanych instytucji szukają informacji mogących wprowadzić konsumentów w błąd.

Internet Sweep Day jest inicjatywą ICPEN, czyli Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów. Warto zauważyć, że w ramach wspólnego projektu realizowanego pod auspicjami ICPEN polscy konsumenci mogą również zgłaszać swoje skargi o charakterze transgranicznym (po polsku) przy użyciu strony internetowej econsumer.gov.pl.

Generalnie UOKiK ma zamiar angażować się we współpracę z instytucjami unijnymi, mając na uwadze, że istotna jest ochrona konsumenta również na rynku transgranicznym. Rola Urzędu w kształtowaniu prawa wspólnotowego stanie się szczególnie ważna, kiedy w drugiej połowie 2011 r. Polska będzie przewodniczyć Unii Europejskiej.

>>> Czytaj: Za wadliwe działanie bankomatu odpowiada bank


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UOKiK