Banki nie mają prawa uwalniać się od konsekwencji, jakie mogą ze sobą nieść awarie bankomatów. Regulacje umów wyłączające tego rodzaju odpowiedzialność to niedozwolone klauzule umowne niewiążące konsumentów.
Umieszczenie w rejestrze niedozwolonych klauzul umownych prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapisu znoszącego odpowiedzialność banku za wadliwe działanie bankomatów i innych urządzeń akceptujących karty to efekt wyroku sądu w sprawie przeciwko Bankowi Millennium.
Zaskarżony punkt umowy wskazywał, że „Bank nie odpowiada za straty spowodowane okolicznościami niezależnymi od Banku takimi jak (...) wadliwe działanie bankomatów i innych urządzeń akceptujących karty”.
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie miał wątpliwości, że przywołane postanowienie jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco narusza interesy konsumentów, a ponadto wyłącza odpowiedzialność banku względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania.
Sąd podkreślił, że brzmienie zaskarżonej klauzuli może błędnie sugerować posiadaczowi rachunku, że wadliwe działanie bankomatów i innych urządzeń akceptujących karty jest zawsze okolicznością niezależną od banku. Tymczasem nie jest to prawda. Awarie urządzeń bankowych bądź błędy w ich działaniu mogą być zawinione przez sam bank, który musi w tym zakresie ponosić odpowiedzialność z mocy prawa.
Więcej szczegółów w Gazecie Prawnej w artykule pt. Za wadliwe działanie bankomatu odpowiada bank
Damian Michalak
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|