Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Strona internetowa lub sklep e-commerce muszą działać bezawaryjnie i być przyjazne dla użytkownika. Ważne także, by były widoczne w sieci. Ale, jak zwiększyć widoczność witryny i dotrzeć do potencjalnych klientów? Z pomocą przychodzą dwie formy promocji o różnym charakterze ‒ Google Ads i SEO. Jakie różnice i podobieństwa występują między reklamą płatną i pozycjonowaniem?

Google Ads a pozycjonowanie: różnice i podobieństwa

Wprowadzenie do Google Ads

Google Ads to system reklamowy Google, który pozwala na tworzenie płatnych reklam tekstowych, graficznych, produktowych, wideo. Reklamy pojawiają się między innymi w wynikach wyszukiwania Google, w karcie Zakupy, na YouTube, w sieci reklamowej Google, na stronach partnerów Google. 

Opłata za Google Ads najczęściej naliczana jest w systemie PPC (Pay Per Click), płacisz więc  tylko wtedy, kiedy ktoś kliknie Twoją reklamę. Inne sposoby naliczania opłat za reklamy to: 

  • CPM (Cost Per Thousand Impressions): Opłata za każde tysiąc wyświetleń. Ten model jest często stosowany, gdy celem jest zwiększenie świadomości marki.
  • CPV (Cost Per View): Jest to model stosowany przede wszystkim w reklamach wideo na YouTube. Płacisz, gdy użytkownik obejrzy Twoją reklamę.
  • CPA (Cost Per Acquisition): Opłata naliczana jest, gdy użytkownik wykona określoną akcję, taką jak zakup produktu, wypełnienie formularza itd.

Poprawnie zoptymalizowana kampania Google Ads to wiele korzyści dla biznesu. O tym, jak krok po kroku przebiega taka optymalizacja, możesz przeczytać na: https://1stplace.pl/kampanie-google-ads/.   

Wprowadzenie do pozycjonowania

Pozycjonowanie strony www ma na celu zwiększenie naturalnej (organicznej), widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie obejmuje takie działania, jak optymalizacja treści i struktury strony, zwiększanie prędkości ładowania, wdrożenie certyfikatu SSL, przygotowanie atrybutów ALT. Ważną częścią pozycjonowania jest także pozyskiwanie linków zewnętrznych.  

Różnice między Google Ads a pozycjonowaniem

Natychmiastowe vs. długoterminowe wyniki

Google Ads daje natychmiastowe wyniki, Twoja strona www może zyskać widoczność w sieci niemal od razu po uruchomieniu kampanii. Pozycjonowanie jest natomiast procesem długotrwałym, na pierwsze rezultaty trzeba poczekać około 4 miesięcy. 

Widoczność w organicznych vs. nieorganicznych wynikach wyszukiwania

W przypadku Google Ads reklamy wyświetlają się w nieorganicznych, czyli płatnych  wynikach wyszukiwania. Reklamy mogą być widoczne w wynikach wyszukiwania, w karcie Zakupy, w sieci reklamowej Google, na You Tube. itp. 

Celem działań z zakresu pozycjonowania jest uzyskanie jak najlepszej widoczności na konkretne frazy kluczowe w bezpłatnych, czyli organicznych, wynikach wyszukiwania. 

Płatność za kliknięcie vs. bezpłatny ruch organiczny

Google Ads jest usługą płatną, płacisz za każde kliknięcie reklamy. Jeśli współpracujesz ze specjalistą PPC lub z agencją e-marketingową, musisz także pamiętać o kosztach obsługi kampanii.

W przypadku SEO nie ma opłat za kliknięcia bądź wyświetlenia. Koszty generują konkretne działania, na przykład współpraca z copywriterem, który będzie regularnie przygotowywał unikalne treści, pozyskiwanie linków zewnętrznych, wynagrodzenie dla agencji SEO. 

Podobieństwa między Google Ads a SEO

  1. Obie formy promocji koncentrują się na zwiększeniu widoczności strony www lub sklepu e-commerce w  internecie. 
  2. Zarówno w przypadku Google Ads, jak i pozycjonowania, konieczne jest zrozumienie intencji użytkownika. Musisz wiedzieć, jakie słowa kluczowe są najważniejsze dla Twoich potencjalnych klientów. 
  3. Obie strategie wymagają ciągłego monitoringu i optymalizacji, analizy wyników, testowania.
  4. Zarówno Google Ads, jak i SEO skupiają się na dostarczaniu wartości dla użytkowników, na przykład poprzez ciekawe treści, funkcjonalność strony, intuicyjną ścieżkę zakupową, itd.

Wybór pomiędzy Google Ads a pozycjonowaniem

Kiedy skupić się na Google Ads? Gdy potrzebujesz szybkich wyników, masz budżet na płatne reklamy lub, gdy chcesz targetować bardzo specyficzne słowa kluczowe. Google Ads będzie też dobrym wyborem dla biznesów działających sezonowo, często zmieniających ofertę, wprowadzających nowe produkty na rynek. 

Kiedy skupić się na pozycjonowaniu? Gdy masz więcej czasu na osiągnięcie wyników, preferujesz ruch organiczny lub, gdy chcesz zbudować długotrwałą widoczność w sieci.

Często najlepszym rozwiązaniem jest połączenie obu strategii ‒ korzystanie z Google Ads do uzyskania szybkich wyników i jednoczesna praca nad SEO, aby zbudować długotrwałą, organiczną widoczność.

Podsumowanie

Zarówno Google Ads, jak i SEO są potężnymi narzędziami, które mogą znacznie zwiększyć widoczność Twojej strony internetowej bądź sklepu e-commerce. Choć wspomniane formy promocji różnią się w wielu aspektach, obie skupiają się na dostarczaniu wartości dla użytkowników i wymagają zrozumienia intencji odbiorców. Wybór między Google Ads a pozycjonowaniem zależy od Twoich celów, zasobów i strategii marketingowej. Dobrą opcją jest też połączenie obu form promocji. 

 

Foto: Shutterstock, treść: materiał partnera


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *