Nierzadko internauci porównują ceny w sieci, aby potem kupić towar w tradycyjnym sklepie. Wartość samego rynku e-handlu powiększy się o 20%, ale wraz ze spowolnieniem wzrostu będziemy obserwowali stabilizację tego rynku – czytamy w raporcie przygotowanym przez grupę roboczą e-commerce Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego (SMB).
reklama
Autorzy raportu na podstawie deklaracji firm e-commerce w Polsce ustalili, że wartość rynku wynosi obecnie 11 miliardów złotych i zwiększyła się w porównaniu do ubiegłego roku o 36%.
Spowalnianie dynamiki wzrostu sektora jest naturalnym trendem wynikającym zarówno z sytuacji gospodarczej, jak i coraz bardziej nasycającego się rynku. Grupa e-commerce SMB uważa, że wraz ze spowolnieniem wzrostu będziemy obserwowali stabilizację rynku.
SMB podjęło też próbę oszacowania rynku usług turystycznych sprzedawanych przez sieć. Jego wartość oceniono na 800 milionów złotych.
"Efekt offline"
SMB stwierdza też, że e-commerce ma bardzo duży wpływ na zakupy realizowane poza siecią. Jak wynika z raportu, ponad 90% internautów szuka w sieci informacji o produktach, by potem kupić je w tradycyjnym sklepie.
Wartość produktów kupionych pod wpływem internetu, ale poza nim, wynosiła w 2008 około 17 mld PLN (w 2007 ok. 9 mld PLN, wzrost o 89%). Doświadczenia rynków bardziej rozwiniętych wskazują, że trend poszukiwania w sieci informacji o produktach, które konsumenci kupią później w sklepie, będzie coraz silniejszy. Wynika to z tego, że dynamika wzrostu handlu tradycyjnego jest większa niż handlu w internecie.
SMB przewiduje, że w przyszłym roku wzmocni się ten "efekt offline", a wartość zakupów dokonywanych poza internetem, lecz pod jego wpływem, może osiągnąć nawet 25 mld PLN.
Według raportu w 2009 roku wartość rynku przekroczy 13,2 mld PLN (wzrost o 20% rok do roku), a wliczając usługi turystyczne, osiągnie około 14,5 mld PLN. Bez stymulacji handlu transgranicznego (co zapowiada Komisja Europejska) oraz przy niskiej wartości złotówki nie należy się spodziewać znaczącego wzmacniania zakupów za granicą.
Wyzwaniami dla przedsiębiorców na przyszły rok jest - według SMB - dopasowanie strategii swojego biznesu do wolniejszego wzrostu (co może spowodować silniejszą konkurencję w sektorze) oraz - w przypadku firm obecnych również poza internetem - próby zwiększania "efektu offline".
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|