Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

e-Handel: 3/4 internautów kupuje, głównie na aukcjach

03-03-2011, 14:05

Mimo zawirowań gospodarczych sektor handlu elektronicznego nie odczuł w 2010 roku pogorszenia koniunktury. Co więcej, rok 2010 był widocznie lepszy od 2009, a kolejny - 2011 - zakłada dalsze zwiększanie udziału zakupów online w wydatkach Polaków, wynika z raportu "E-commerce w Polsce w oczach internautów" autorstwa Gemius S.A.

Raport Gemius S.A. potwierdza wzrost odsetka kupujących online w 2010 roku do 74% internautów. Wzrost zaufania do elektronicznej formy zakupów w porównaniu z latami poprzednimi to najprawdopodobniej wynik wieloletnich doświadczeń Polaków z zakupami w internecie.

Choć liczba sklepów online w ostatnim okresie gwałtownie się powiększyła i zbliża się do 10 tys. podmiotów, aukcje internetowe są nadal bardziej popularne wśród polskich internautów. Zakup tym kanałem deklaruje aż 80% kupujących w sieci (59,2% internautów). W sklepach internetowych zakupów dokonuje 68% tej grupy (50,3% internautów).

>>> Czytaj: Polska walczy o e-zakupy bez granic

Popularność narzędzi e-commerce
fot. gemiusReport - Popularność narzędzi e-commerce

Porównywarki cen ofert e-sklepów oraz serwisy konsumenckie gromadzące opinie miały duży wpływ na wzrost odsetka kupujących online w ostatnim roku. Z najpopularniejszych narzędzi wspierających sprzedaż w sieci – porównywarek cen – korzysta 60% kupujących online. Serwisów z opiniami używa 56% kupujących. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się pasaże handlowe i katalogi.

Najnowszy rodzaj zakupów online w polskim internecie – zakupy grupowe – choć jest najrzadziej wykorzystywanym sposobem dokonywania transakcji, znany jest już wśród 33% internautów. Z serwisów, w których zainteresowani tym samym produktem negocjują ceny z dostawcą i w wyniku tego kupują taniej, korzysta aż 16% kupujących online.

Według gemiusRaport zdecydowana większość kupujących w sklepach zetknęła się z rekomendacjami zakupowymi, a świadomie korzysta z nich nieco ponad 1/4 klientów. W 71% są to proste podpowiedzi. Niewielka jeszcze część sklepów korzysta z zaawansowanych, spersonalizowanych rekomendacji zakupowych, czyli podpowiedzi skierowanych do konkretnego użytkownika opierających się na historii wcześniej dokonywanych zakupów. Kontakt z taką formą rekomendacji potwierdziło jedynie 17% ankietowanych.

Zamiar dokonywania e-zakupów w przyszłości
fot. gemiusReport - Zamiar dokonywania e-zakupów w przyszłości

Zdaniem autorów raportu sytuacja e-commerce w Polsce jest stabilna, a polscy internauci planują w 2012 roku więcej kupować w sieci. Elementami, które mogłyby trend przyspieszyć, byłoby z pewnością przykładanie przez sklepy i innych sprzedających większej wagi do deklarowanych potrzeb kupujących online. Mimo znacznej poprawy szeroko pojętej obsługi klienta w handlu elektronicznym, internauci objęci badaniem nadal twierdzą, że opisy sprzedawanych produktów nie są wystarczające, że wystawiane do sprzedaży produkty są często niedostępne albo kupujący nie są informowani o całkowitych kosztach dostawy. Sprzedający na aukcjach powinni też lepiej informować o stopniu zużycia przedmiotu sprzedaży i rzeczywistych kosztach transportu.

Wyzwaniem pozostaje dotarcie do grupy niekupującej w sieci – tylko 1/3 z nich zadeklarowała, że w przyszłości zamierza spróbować tej formy handlu. Wzrosła w tej grupie liczba osób niezdecydowanych.

>>> Czytaj: Allegro wchodzi w zakupy grupowe


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Gemius



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR