Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jeszcze niedawno sztuczna inteligencja kojarzyła się przede wszystkim z efektami specjalnymi rodem z filmów science fiction. Tymczasem niewiele osób zdaje sobie sprawę, że z rozwiązań sztucznej inteligencji korzystamy już dziś na co dzień. Internet rzeczy, inteligentna klimatyzacja, tłumaczenia maszynowe, systemy rozpoznawania mowy i twarzy, drony, wyszukiwarki internetowe, cyfrowi asystenci w telefonach. Czym jest właściwie sztuczna inteligencja?

Do czego jest stosowana sztuczna inteligencja?

Co to jest sztuczna inteligencja? Do czego służy?

Sztuczna inteligencja to nic innego jak nadanie maszynom cech ludzkich, takich jak zdolność rozumowania, analiza poprzednich działań, uczenie się, planowanie, kreatywność i podejmowanie decyzji. Tak działają na przykład reklamy online, dopasowane do poszczególnych użytkowników na podstawie ich historii wyszukiwań i innych zachowań w sieci. 

Sztuczna inteligencja służy przede wszystkim do ułatwienia codziennego życia, ale niektóre zachowania mogą poprawiać świat na ogromną skalę. Dzięki wykorzystaniu wielkich zbiorów danych Big Data może ostrzec o klęskach żywiołowych złagodzić ich skutki. Prowadzi do nowych odkryć w medycynie i ulepsza diagnostykę w służbie zdrowia, a nawet pomaga przewidzieć efekty stosowanej terapii. W sektorze rolnym wykorzystanie robotów pomaga minimalizować stosowanie nawozów, pestycydów i irygacji co przekłada się na zdrowszą żywność i zmniejszenie negatywnego wpływu rolnictwa na środowisko. 

Wyróżnia się trzy rodzaje wykorzystania sztucznej inteligencji. Pierwszy to maszyny, które mają docelowo w pełni odwzorować proces ludzkiego myślenia i rozwikłać wątpliwości co do sposobu działania mózgu. Grupa druga wykorzystuje niektóre mechanizmy na tyle, na ile jest to potrzebne do spełnienia określonej funkcji – na przykład inteligentne oświetlenie na ulicach, które włącza się gdy zbliża się przechodzień. 

Wreszcie trzeci typ to rodzaj pośredni, który zakłada, że ludzki umysł powinien być wykorzystany jako wskazówka przy pracy nad rozwiązaniami z zakresu sztucznej inteligencji, a celem ma nie być dokładne odwzorowanie procesu myślenia człowieka, ale stworzenie efektywnych rozwiązań w oparciu o schemat rozumowania.

Zagrożenia płynące ze sztucznej inteligencji

Jak wykazało badanie przeprowadzone przez Parlament Europejski (Eurobarometr 2017), 61% Europejczyków przychylnie patrzy na sztuczną inteligencję i roboty, ale 88% twierdzi, że technologie te muszą być zarządzane w sposób bardzo ostrożny. 

Technologia wymaga przetworzenia ogromnych zbiorów danych, również tych prywatnych. Dlatego tak ważne jest by zwłaszcza podczas korzystania z publicznych sieci WiFi nie wpisywać żadnych informacji wrażliwych, nie logować się do banku, nie wykonywać przelewów, unikać też mediów społecznościowych. Lepiej będzie wykorzystać transmisję danych albo ewentualnie aktywować usługę VPN, który zmienia adres IP smartfona. Inna obawa wiąże się z ryzykiem, że sztuczna inteligencja zastąpi człowieka. Chatboty, czyli symulatory rozmowy z ludzkim użytkownikiem, redukują liczbę zatrudnionych w obsłudze klienta i innych sektorach, a automatyczne rozwiązania wypierają pracę fizyczną w wielu obszarach. Tworzą się jednak miejsca pracy o innym, ambitniejszym charakterze, na przykład osób nadzorujących pracę maszyn i robotów. Sztuczna inteligencja napędza gospodarkę. Istnieje również szerokie spectrum zawodów, zwłaszcza artystycznych i kreatywnych, w których człowieka nie da się zastąpić, gdyż maszyna nigdy nie osiągnie podobnego poziomu estetyki,  emocji, czy motywacji.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:

fot. Sophos




fot. Freepik




fot. Freepik