Jak wdrożyć CRM w małych i średnich przedsiębiorstwach?

03-10-2018, 14:06

System CRM - Customer Relationship Management - to zestaw skutecznych narzędzi wprowadzających w model firmy założenia filozofii CRM, której celem jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. Wykorzystując CRM firma bardzo szybko notuje dynamiczny rozwój oraz zwiększa swoje przychodzi. CRM buduje doskonałe relacje na linii firma-klient, czego efektem jest kształtowanie pełnej lojalności klienta wobec firmy. Lojalność klientów to prawdziwy motor napędowy dla małych i średnich przedsiębiorstw, dlatego też system CRM to doskonałe rozwiązanie dla tych rozmiarów biznesów. Decydując się na wdrożenie systemu CRM w firmie, należy się do tego dobrze przygotować.

mat partnera

Identyfikacja potrzeb firmy 

Wprowadzenie rozwiązań CRM w przedsiębiorstwie wymaga odpowiedniego procesu przygotowawczego. Bardzo istotne jest rozpoznanie potrzeb firmy. Analizy przedwdrożeniowe wymagają powołania zespołu ekspertów (pracownicy wszystkich działów firmy), który ściśle współpracując z kadrą kierowniczą i władzami firmy, zdefiniuje potrzeby przedsiębiorstwa. Team analizujący będzie również prowadził konsultacje oraz rozmowy z firmą, która zajmie się wdrożeniem, instalacją oraz konfiguracją systemu. Niezwykle istotna jest dokładna znajomość założeń filozofii CRM przez zespół przygotowujący wdrożenie. Do idei CRM będzie musiał zostać dopasowany system obowiązujący w firmie. Konfrontacja założeń CRM z działalnością firmy pozwoli na zaplanowanie odpowiednich strategii wdrożeniowych. Tworzenie planów musi obywać się z założeniem osiągania konkretnych celów w przyszłości bliższej i dalszej. Ważne jest także, żeby analizie poddać możliwości sprzętowe i techniczne - to jest czy na posiadanym sprzęcie program CRM zostanie zainstalowany w wersji najbardziej optymalnej. System CRM to rozwiązanie, które skutecznie usprawni działanie wszystkich procesów w firmie i umożliwi budowanie solidnej marki. Efektywność działania systemu warunkowana jest przez określenie potrzeb, priorytetów oraz celów przedsiębiorstwa, w którym CRM ma być wdrożony.  

Określanie i wybór funkcji CRM dla firmy 

Niezależnie od specyfiki i rozmiarów firmy, wdrożenie systemu CRM będzie pociągało za sobą szereg zmian w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Określanie i wybór funkcji CRM dla firmy jest kluczowy - trzeba jednak mieć świadomość, że to nie system będzie dopasowywany do zastanego modelu firmy, tylko właśnie zmiana będzie polegać na dostosowaniu firmy do najlepszych wybranych funkcji systemu CRM.  

CRM to system posiadający szereg funkcjonalności, które mogą być wykorzystane w usprawnianiu działania firmy. Najważniejszym elementem systemu jest moduł podstawowy wyposażony w narzędzia do zarządzania informacją (baza danych), optymalizujący wymianę danych pomiędzy klientami a firmą oraz szereg opcji do zarządzania czasem pacy, informacjami, dokumentami (w tym warianty modułu do raportowania i administracji). Program CRM umożliwia także rozbudowanie go o dodatkowe funkcjonalne moduły, dzięki którym procesy zachodzące w firmie będą jeszcze bardziej skuteczne. Moduł integrujący różne oprogramowania, w tym system fakturujący, moduły zamówień - tworzące atrakcyjne oferty, moduły projektowe, rezerwacyjne czy serwisowe - to wszystko umożliwia jeszcze lepsze odpowiadanie na potrzeby klienta oraz budowanie z nim doskonałych relacji. Firma może również korzystać z modułów technicznych ułatwiających dostęp do danych z każdego miejsca dzięki aplikacji na system Android, który pozwoli na korzystanie z rozwiązań CRM w każdym miejscu z pozycji smartfona czy tabletu. Inne moduły techniczne to moduł replikacji, edytora wydruków czy integracji z centralą telefoniczną. Ilość funkcji systemu CRM umożliwia doskonałe funkcjonowanie oraz pomaga znaleźć najlepsze rozwiązania w celu usprawnienia modelu biznesowego firmy.  Ważne jest, żeby odpowiednio wybrać właściwe funkcje systemu CRM.  

Selekcja powinna odbywać się na podstawie analiz i konsultacji prowadzonych z całym zespołem oraz firmą mającą wdrażać rozwiązania CRM. Wtedy też wybrane funkcje, ich integracja oraz zastosowanie w firmie przyniosą najlepsze efekty. 

Odpowiedni dostawca kluczem do sukcesu  

mat partnera

Odpowiednia strategia przy wdrażaniu systemu CRM jest bardzo ważna. Terminowość, realizowanie wyznaczonych zadań w wyznaczonym czasie, konsekwencja oraz rzetelność - to warunki konieczne. Pełne zaangażowanie zespołu na każdym etapie wprowadzania systemu to podstawa, dlatego tak ważny jest wybór właściwego dostawcy systemu CRM. Wdrażanie systemu wiąże się z wieloma wyzwaniami, często wyrzeczeniami, a nawet ryzykiem. Profesjonalny i doświadczony dostawca systemu CRM, już na etapie planowania, będzie potrafił zawiązać doskonałą współpracę z zespołem firmy, przez co stworzona zostanie spójna strategia i plan umożliwiający płynne wdrożenie systemu CRM oraz minimalizację niebezpieczeństw z nią związaną. Godną zaufania firmą jest KiM Group oferująca nowoczesny i w pełni wydajny system GoNet CRM. Dostawca oferuje bezpłatne DEMO oprogramowania CRM, które można pobrać ze strony firmy (https://www.gonetcrm.pl/demo) i wypróbować doskonałe funkcje jakie posiada program CRM.  

Obowiązkowe szkolenia pracowników do pracy z systemem CRM 

Wdrożenie CRM to często prawdziwa rewolucja dla pracowników. Początkowe zagubienie, dyskomfort czy nawet strach zostanie wyeliminowane poprzez fachowość dostawcy, który ściśle współpracując z firmą na każdym etapie będzie przekazywał stopniowo informacje oraz instrukcje dotyczące oprogramowania i nowego modelu firmy. Ważne jest także, by wszyscy pracownicy przeszli odpowiednie szkolenia wprowadzające w nowy model firmy oraz system pracy. Szkolenia dla osób mających pracować na systemie CRM to konieczność. Powinny one odbywać się jeszcze przed pełnym wdrożeniem rozwiązań CRM, żeby po przejściu na nowy model, pracownicy doskonale wiedzieli jak operować nowym oprogramowaniem. Wyszkolenie kadry mającej operować systemem CRM umożliwia natychmiastowe wejście na wysoki poziom funkcjonowania w firmie oraz obsługi klienta. Zmiany zauważalne są niemal od razu. System CRM to doskonałe rozwiązania dla biznesu. 


Źródło: Komunikat firmy. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl
Tematy pokrewne:  

tag komunikat firmytag CRM
To warto przeczytać


fot. Fotolia






fot. Ceneo


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2018»
PoWtŚrCzwPtSbNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Serwisy specjalne:
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2018 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.