Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Zasady projektowania opakowań spożywczych - co sprzeda Twój produkt?

20-09-2017, 08:25

Opakowania spożywcze to dodatkowa powierzchnia reklamowa, którą firmy chcą wykorzystać, by produkt sam lepiej się sprzedawał i przynosił jasne skojarzenia. Codziennie ludzie pokonują kilometry po alejkach sklepowych, często dokonując zakupów określonych produktów tylko pod wpływem opakowania. Jak zaprojektować opakowanie spożywcze, by spełniało obecne standardy rynkowe?

opakowania projektowanie

Jak projektować opakowania

Projektowanie opakowań polega na przestrzeganiu określonych wymagań i funkcji. Aby połączyć trwałość i jego atrakcyjność, dobrze by zajął się tym zadaniem specjalista już od wstępnej fazy koncepcyjnej. Artykuły spożywcze rządzą się swoimi prawami. Tworzenie opakowań oraz etykiet to trudne zadanie, w której rolę odgrywa nie tylko estetyka wykonania, ale także psychologia i zjawiska społeczne, dlatego proces powstawania opakowania nie ma jednej określonej zasady.

Aby opakowanie odniosło sukces na półce sklepowej, ma tylko parę sekund, by przykuć uwagę konsumenta i sprzedać się. Istnieją niepisane zasady, których należy przestrzegać, aby projekt opakowania miał szansą zaistnieć na rynku, jego powstawanie przebiegało płynnie, a efekt spełniał swoją rolę. Najlepiej zacząć od:

  • określenia profilu i celów firmy,
  • analizy konkurencji i jej produktów, co chce się podkreślić i gdzie się wyróżnić na ich tle,
  • opisać oczekiwania wobec nowych opakowań, jakie mają mieć zadanie i co wnieść,
  • zanalizować grupę docelową,
  • określić budżet i zakres współpracy z agencją tworzącą projekt,
  • trzymać się strategii i przyjętego planu,

 

Zasady projektowania opakowań

Opakowania spożywcze muszą wywoływać określone wrażenia u odbiorcy. Patrząc na produkt, klient powinien jasno zidentyfikować jego przeznaczenie, poczuć głód i pomyśleć jakie danie może z niego przygotować. Opakowanie powinno utkwić w umyśle na tyle, by bez trudu rozpoznać rangę produktu i znaleźć go na półce będąc następnym razem w sklepie. W człowieku nadal istnieje instynkt łowcy. Niech opakowanie sprawi, że odbiorca będzie chciał jeszcze i zapoluje na nie.

Dlatego w obecnych czasach producent opakowań powinien mieć to wszystko na uwadze po to, by Klienci wybierali jego produkt, a nie konkurencji.

Projektując opakowanie zadbaj o jego styl. Musi być on stworzony pod grupę docelową, dlatego trzeba wziąć pod uwagę płeć klienta, jego wiek i stopień zamożności. Inaczej będzie wyglądał produkt przeznaczony dla młodzieży, inaczej dla dorosłych. Produkty dla osób o wyższym statusie majątkowym muszą mieć luksusowe opakowanie, aby ich zakup potwierdzał zamożność konsumenta.

Kolejnym elementem jest wielkość opakowania. Musi być dostosowana do potrzeb konsumenckich klientów, a stworzony wzór świetnie się prezentować na wszystkich rozmiarach opakowań. Dobrym przykładem są napoje gazowane, sprzedawane w puszkach, oraz butelkach szklanych i plastikowych, w różnych rozmiarach. Podjęte decyzje co do rozmiaru i formy opakowania mają też wpływ na logistykę produktu i jego ułożenie w sklepie. Ponadto dużą rolę odgrywa materiał - to jaki wpływ ma dotyk w poznaniu produktu, a także ekologiczność materiału. 

Etykieta bądź opakowanie musi przede wszystkim pozwolić na łatwą identyfikację zawartości. Tekst powinien móc być czytelny dla klienta, jak i skanera kodów. Warto rozważyć wprowadzenie widocznych lub ukrytych oznaczeń chroniących przed podrobieniem produktu (szczegóły dotyczące wymogów identyfikacyjnych regulowane jest przez prawo obrotu gospodarczego.

Projektowanie opakowań do żywności

Na przekaz opakowania i jego wizerunek wpływa jego kształt, rozmiar, zastosowany wzór, czy kolor materiału. Identyfikacja produktu musi być precyzyjna, by klient doskonale wiedział z czym ma do czynienia. Na szczególną uwagę zasługują tutaj produkty luksusowe, których opakowania ma wyróżniać jakość - dobry surowiec, kolory, to wszystko ma podkreślać wyjątkowość towaru.

Opakowanie, szczególnie w punktach samoobsługowych, spełnia rolę cichego sprzedawcy. Musi zwracać na siebie uwagę, by klient poznał produkt, którego jeszcze nie zna. Powinien zadziałać także efekt półki, czyli produkt ma być łatwy do odnalezienia w sklepie, by konsument szybko dostał to czego potrzebuje.  Jest to istotne z bardzo prozaicznego powodu - aż do 80% decyzji zakupowych klienci podejmują właśnie w sklepie.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E


Tematy pokrewne:  

tag komunikat firmy