Ochrona znaku towarowego w Chinach to kwestia priorytetowa dla wszystkich przedsiębiorców, którzy planują wymianę handlową z Państwem Środka. Warto przy tym wiedzieć, że zasady obowiązujące w tym zakresie w Chinach istotnie różnią się od regulacji funkcjonujących zarówno w Polsce, jak i również w innych krajach europejskich. To, co okazuje się najważniejsze, to fakt, że w Chinach prawo do rejestracji znaku towarowego przyznawane jest zgodnie z zasadą „kto pierwszy, ten lepszy” – a to z kolei rodzi szerokie pole do nadużyć. Co warto zatem wiedzieć na temat znaku towarowego w Chinach i tamtejszych regulacji z nim związanych? O tym przeczytasz w poniższym artykule.
Europejskie firmy, które planują zająć się importem lub eksportem towarów i usług za Wielki Mur, powinny w pierwszym kroku dopilnować formalności związanych z ochroną znaku towarowego w Chinach, zabezpieczając w ten sposób własne interesy jeszcze przed wejściem w kontakty biznesowe z chińskimi partnerami. Dlaczego warto zadbać o tę kwestię z wyprzedzeniem? Ochrona znaku towarowego przede wszystkim chroni jego właściciela przez wrogim zarejestrowaniem praw do znaku przez nieuprawnioną stronę trzecią. Taka sytuacja nieuchronnie wiązałaby się bowiem z wymiernymi finansowo stratami dla firmy i koniecznością rozpoczęcia czasochłonnej procedury odzyskiwania praw do znaku towarowego.
To, co warto zaznaczyć, to również fakt, że podejście Chińczyków do kwestii ochrony znaków towarowych sukcesywnie się zmienia. Dziś rejestracja marki nie jest dla przedsiębiorców tylko sposobem na zabezpieczenie się przed niepożądaną produkcją podróbek ich artykułów. Na współczesnym, ultranowoczesnym rynku chińskim już większość popularnych platform do handlu internetowego wręcz nie dopuści do obrotu firm, które nie posiadają stosownego certyfikatu ochrony znaku towarowego. Coraz większe wymagania stawiają również sieci handlowe importujące produkty z zagranicy. To sprawia natomiast, że kwestia rejestracji znaku towarowego w Chinach jest obecnie niemal obowiązkiem dla firm, które chcą efektywnie prowadzić biznes z tamtejszymi partnerami biznesowymi.
Certyfikat rejestracji znaku towarowego w Chinach wydaje powołany w tym celu urząd. W dokumencie tym każdorazowo umieszczone są dokładne daty określające przedział czasowy, w którym obowiązuje ochrona marki. Okres ochronny na znak towarowy trwa w Chinach przez 10 lat, począwszy od dnia rejestracji marki w urzędzie. W miarę potrzeby prawa ochronne można przedłużyć o kolejną dekadę, składając w tym celu stosowny wniosek do urzędu. Należy jednak pamiętać, że powinien on zostać wystosowany nie później niż sześć miesięcy przed końcem ważności okresu ochronnego na znak towarowy w Chinach.
W celu zarejestrowania znaku towarowego w Chinach w pierwszym kroku należy zgłosić się do profesjonalnego pełnomocnika, który pomoże dobrać właściwe klasy i podklasy towarów lub usług do ochrony. Pełnomocnik ten po otrzymaniu kompletu potrzebnych dokumentów, sporządzi odpowiedni wniosek i wystosuje go do Chińskiego Urzędu Patentowego. W Państwe Środka nie ma bowiem możliwości, aby dokonać tego samodzielnie. Do przedłożenia wniosku o ochronę znaku towarowego każdorazowo konieczne jest pośrednictwo profesjonalnego pełnomocnika.
Rejestracja znaku towarowego w Chinach to, jak wspomniano, jeden z kluczowych obowiązków przedsiębiorcy rozpoczynającego biznes z Chińczykami, który wymaga uprzedniego przeanalizowania sytuacji firmy i sprawdzenia, czy dana marka nie została już zgłoszona do rejestracji. Następnym krokiem jest wystosowanie wniosku. Koszt takiej procedury determinuje przede wszystkim liczba klas, w których ma zostać zarejestrowany dany znak towarowy. Finalną wysokość usługi profesjonalny pośrednik może ustalić jednak dopiero po poznaniu wszystkich istotnych szczegółów.
Fot. Unsplash
Źródło: Publikacja partnera
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|