Dlaczego przedsiębiorca powinien mieć testament? Bo jest to świadome przekazanie majątku następcom. Spisanie ostatniej woli, choć często kojarzone jest z ostatnim pożegnaniem i wielu ludzi nie chce wywoływać przysłowiowego wilka z lasu - nieświadomie pozwala, by ustawodawca zdecydował za niego, komu i w jaki sposób przekaże majątek spadkodawcy.
Osoby prowadzące własny biznes niesłusznie bagatelizują wagę testamentu w kontekście prowadzonej przez siebie działalności. Brak zabezpieczenia przyszłości firmy nie tylko nastręcza spadkobiercom wielu problemów, ale nie rzadko przyczynia się do jej upadku, bądź przejęcia przez osoby niepożądane.
W przypadku braku testamentu to właśnie na najbliższych spada przykry obowiązek ustalenia masy spadkowej, podtrzymania bieżącej działalności firmy, zidentyfikowania wszystkich spadkobierców oraz podjęcia decyzji o tym kto przejmie przedsiębiorstwo. Po przeprowadzeniu postępowania spadkowego będą dodatkowo zmuszeni podzielić się majątkiem, spłacić ewentualne długi oraz zgłosić fakt otrzymania spadku właściwym urzędom i organom. Jeśli ponad to będą skłóceni cały proces odłoży się w czasie i może ciągnąć się latami. Podtrzymanie funkcjonowania przedsiębiorstwa w takich warunkach staje się często niemożliwe. Do czasu podziału spadku wszyscy spadkobiercy pozostają jego współwłaścicielami, a więc w sprawach dotyczących majątku firmy muszą działać jednomyślnie. Niejednokrotnie jednak interesy poszczególnych stron stoją w ze sobą sprzeczności lub brak im odpowiedniego doświadczenia, w związku z czym nie są podejmowane kluczowe dla firmy decyzje. Jeśli majątek przedsiębiorstwa trafi do kilku osób możliwe jest również zaprzestanie działalności.
Pomocną dłoń do przedsiębiorców wyciąga w tym miejscu kancelaria prawna Spadek Warszawa, która oferuje profesjonalną pomoc w sporządzeniu testamentu dla osób prowadzących działalność gospodarczą lub prowadzącym swój biznes w innej formie prawnej.
Spisanie testamentu w świetle tych wszystkich komplikacji jest zatem sprawą kluczową. Pozwoli nie tylko na bezproblemowe uporządkowanie spraw firmy po śmierci właściciela, ale również na jej dalsze funkcjonowanie. Trzeba jednak pamiętać, że samo jego istnienie nie spowoduje automatycznie przejścia poszczególnych składników majątku na spadkobiercę. Należy najpierw dokonać podziału spadku - czy to za pomocą umowy, czy sądownie, jednak znacznie ułatwi to cały proces. Dodatkowo w myśl przepisów kodeksu cywilnego spadkodawca może przy sporządzaniu testamentu skorzystać z instytucji zapisu zwykłego oraz zapisu windykacyjnego.
Warto zauważyć, że zgodnie z artykułem 1047 kodeksu cywilnego właściciel firmy nie może zawrzeć umowy o spadek. Oznacza to, że nie wolno mu za pomocą takowej umowy przekazać swojego majątku określonej osobie. Testament stanowi jedyną formę umożliwiającą podejmowanie decyzji o podziale i przekazaniu swoich dóbr przez osobę fizyczną. Ponieważ jego spisanie jest czynnością prawną, sporządzający go musi posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Można go spisać na trzy sposoby:
Oczywiście kodeks cywilny dopuszcza jeszcze inne formy sporządzenia testamentu, ale tylko w szczególnych okolicznościach. Chodzi o testament:
Istnieją dodatkowo pewne wytyczne, o których winien pamiętać każdy przedsiębiorca:
W związku z szeregiem problemów, jakie nastręcza brak pozostawienia po sobie testamentu, każdy przedsiębiorca powinien rozważyć jego spisanie. Nie tylko ze względu na ciągłość działalności, ale przede wszystkim dla dobra swoich bliskich. Tylko w ten sposób właściwie uporządkuje swoje sprawy, podejmie decyzje odnośnie dalszych losów firmy, ale i ułatwi spadkobiercom zamknięcie całego procesu w możliwie jak najmniej bezbolesny sposób.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|