Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

"Wymuszane" e-faktury jednak niezgodne z prawem

11-01-2012, 14:40

Grupa TP nie powinna przesyłać klientom e-faktur tylko na podstawie domniemanej zgody - potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Sprawa ta domagała się wyjaśnienia od połowy zeszłego roku, kiedy to UKE poinformował, że abonenci Grupy TP skarżą się na "przymusowe" przechodzenie na e-faktury.

W lipcu ub.r. Urząd Komunikacji Elektronicznej poinformował, że abonenci skarżą się na "wymuszane" e-faktury. Przeszli oni z formy papierowej na elektroniczną, mimo że nie wyrażali na to zgody. TP i Orange zaczęły natomiast naliczać odsetki za wynikające z tego nieterminowe uiszczanie opłat.

TP argumentowała, że wszystko jest w porządku, bo operator telekomunikacyjny nie jest prawnie zobowiązany do wysyłania abonentom faktur VAT w formie papierowej (sic!).

UKE zwrócił jednak uwagę na to, że kwestie wystawiania faktur VAT zostały przez TP określone w regulaminie świadczenia usług, którego postanowienia wiążą zarówno abonenta, jak i TP. Ponadto rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. stanowi, iż faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej jedynie pod warunkiem uprzedniej, pisemnej lub elektronicznej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę tych dokumentów.

Czytaj: Faktura nie musi być podpisana

Teraz już wiemy, co o tym wszystkim sądzi Ministerstwo Finansów. UKE spytał bowiem o zdanie przedstawicieli ministerstwa i otrzymał odpowiedź.

Opinia Ministerstwa Finansów jest zgodna ze stanowiskiem Prezesa UKE. Według MF do opisanej sytuacji mają zastosowanie przepisy prawa dotyczące faktur, w tym przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej. A zatem TP może przesyłać/udostępniać faktury VAT w formie elektronicznej abonentom nie tylko instytucjonalnym, ale i indywidualnym, pod warunkiem uzgodnienia tego z nimi, tj. jeżeli wyrażą oni uprzednią, pisemną lub elektroniczną akceptację tego sposobu przesyłania faktur.

Nie ma przy tym znaczenia, czy wymóg wystawienia faktury wynika wprost z obowiązku określonego w przepisach prawa, z indywidualnego żądania usługobiorcy czy też z warunków umowy między TP i abonentem (co jest szczególnie istotne).

Ze skarg abonentów wynika, że zarówno TP, jak i Orange dokonały zmiany sposobu przesyłania faktur z wersji papierowej na wersję elektroniczną na podstawie domniemanej zgody/akceptacji abonentów, co w świetle stanowiska Prezesa UKE i Ministerstwa Finansów należy uznać za niezgodne z przepisami prawa. W związku z tym Prezes UKE - po przeprowadzeniu wyjaśnień w sprawie - w zależności od ich wyników podejmie dalsze działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości w zakresie zmiany sposobu przesyłania faktur z wersji papierowej na wersję elektroniczną.

Prezes UKE podkreśla przy tym, że przechodzenie na e-faktury to krok dobry. Abonenci nie powinni być jednak zmuszani do wykonania tego kroku.

Czytaj: Anulowanie faktury VAT - prawnie nieuregulowane, w praktyce stosowane


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UKE



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR