Abonenci TP i Orange skarżą się Urzędowi Komunikacji Elektronicznej na to, że otrzymują elektroniczne faktury, pomimo iż nie wyrazili zgody na przejście z formy papierowej na elektroniczną. Abonenci poruszają też kwestię naliczania przez TP i Orange odsetek za nieterminowe uiszczanie opłat spowodowane niedostarczeniem papierowej wersji faktury. Prezes UKE podziela zastrzeżenia abonentów.
Prezes UKE podkreśla, że w pełni popiera proces przechodzenia z obiegu dokumentów w formie papierowej na elektroniczną, ale jego zdaniem zmiana taka musi odbywać się za wyraźną zgodą użytkowników.
UKE zwraca przy tym uwagę na rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r., które stanowi, iż faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej jedynie pod warunkiem uprzedniej, pisemnej lub elektronicznej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę tych dokumentów.
UKE podjął więc interwencję w sprawie e-faktur i kilkakrotnie zwracał się do TP o dostarczanie przesyłką pocztową (tj. w formie pisemnej) faktur VAT abonentom, którzy nie wyrazili ani pisemnie, ani elektronicznie zgody na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. TP przekazała w tej sprawie wyjaśnienia do UKE i przedstawiła następujące argumenty:
Powyższej argumentacji prezes UKE nie podziela. Po pierwsze Prezes UKE stwierdza, że problem dotyczy nie tylko ekofaktury i klientów indywidualnych, ale również e-faktury i klientów instytucjonalnych.
Prawdą jest, że przepisy prawa nie nakładają obowiązku wystawiania faktury abonentowi będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. UKE zwraca jednak uwagę na to, że kwestie wystawiania faktur VAT zostały przez TP określone w regulaminie świadczenia usług, którego postanowienia wiążą zarówno abonenta, jak i TP. Przepis § 35 ust. 1 Regulaminu stanowi, że TP wystawia abonentowi faktury VAT za zrealizowane usługi. Przepisy rozporządzenia obowiązują natomiast niezależnie od tego, z czego wynika konieczność wystawienia faktury.
Prezes UKE zauważa też, że możliwość pozostania przy fakturze w formie papierowej poprzez rezygnację z otrzymywania faktur drogą elektroniczną jest niezrozumiała i zdaniem Prezesa UKE niezgodna z ww. przepisami, tym bardziej, że abonenci informują, że taką informację otrzymali późno lub już po fakcie. Taką informację trudno uznać za formę akceptacji lub uzgodnienia przez strony. W odczuciu skarżących abonentów jest to wymuszenie rozwiązania korzystniejszego dla TP.
Skargi abonentów są wystarczającym dowodem na to, że e-faktura nie jest "wygodnym i akceptowanym sposobem rozliczeń", jak twierdzi TP. Prezes UKE wystąpił do Ministerstwa Finansów o zbadanie, czy wprowadzona przez TP i Orange zmiana sposobu przesyłania faktur jest zgodna z przepisami prawa podatkowego oraz ewentualne podjęcie stosownych działań.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|