Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Własny zastrzeżony znak towarowy może stać się niezwykle istotnym elementem majątku firmy. Ma to ogromne znaczenie w momencie, kiedy marka zaczyna piąć się na wyżyny, kiedy ludzie bez większego problemu zaczynają ją kojarzyć. W takiej sytuacji zastrzeżony znak towarowy może stać się jednym z głównych aktywów, który stanie się cenniejszy, niż inne środki trwałe razem wzięte. Sprawdź, po co wyceniać swój znak towarowy oraz jakie metody są do tego najlepsze!

Jak wycenić znak towarowy

Po co wyceniać własny znak towarowy?

Zastanawiasz się, po co wyceniać zarejestrowany znak towarowy? Powody kierujące przedsiębiorcami są rozmaite. Jedni decydują się na ten krok w celu sporządzenia sprawozdania finansowego, a znak towarowy może być jednym ze składników aktywów. Wycena znaku towarowego ma miejsce przy przejęciach i fuzjach przedsiębiorstwa, w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych, przy podziale majątku czy podczas ustalania celów. Przedsiębiorcy decydują się na to także w przypadku wniesienia znaku towarowego do spółki aportem. Podczas przejścia na biznes franczyzowy wycena także jest istotnym elementem, gdyż potrzebne jest ustalenie kwoty licencji.

W praktyce wyróżnia się:

  • wycenę handlową — wykorzystywaną w zarządzaniu marką i służącą do zbudowania architektury,
  • wycenę techniczną — przeprowadzaną na potrzeby planowania podatkowego i sprawozdań finansowych.

Znak towarowy a majątek firmy

Jak pokazuje rzeczywistość, każdy znak można wycenić, ale nie każdy będzie brał czynny udział w sprawozdaniu finansowym. W poczet aktywów przedsiębiorstwa może zaliczyć znak towarowy, jeśli:

  • możliwe jest rzetelne i wiarygodne określenie jego wartości początkowej,
  • znak nie został wytworzony we własnym zakresie,
  • znak przeznaczony jest na potrzeby konkretnej jednostki gospodarczej.
  • okres jego użytkowania wynosi więcej niż rok.

Metody służące wycenie znaku towarowego

Wycena znaku towarowego w celu wniesienia go do aktywów firmy jest bardzo szczegółowo regulowana w ustawie o rachunkowości. Początkowa cena nabycia, czyli cena zakupu zwiększona o podatki i cło oraz pomniejszona o rabaty, upusty i koszty to wartość początkowa znaku towarowego. Z kolei prawa do znaków towarowych ujmowane są w bilansie wartości godziwej. Jest to wartość odzwierciedlająca korzyści ekonomiczne, które nabywca może osiągnąć w przyszłości, bazując na tym właśnie znaku towarowym.

Inne metody wyceny:

  • metoda kosztowa — określa wartość na podstawie kalkulacji kosztów, które trzeba ponieść, aby w przyszłości móc cieszyć się korzyściami, które będą się pokrywały z obecnymi korzyściami. Do tego typu metody można podejść na dwa sposoby: oprzeć ją na kosztach zastąpienia lub koszcie reprodukcji. Koszt zastąpienia oznacza koszty konieczne do poniesienia, aby zastąpić znak alternatywą gwarantującą podobne przychody ze sprzedaży. Koszt reprodukcji to z kolei koszt konieczny do poniesienia, aby uzyskać dokładną reprodukcję znaku, zupełnie od zera.
  • metoda dochodowa — tutaj można wyróżnić trzy odrębne metody:
    • metodę zdyskontowanych przepływów pieniężnych — określa wartość zastrzeżonego znaku jako obecną wartość części przepływów, jakimi może się cieszyć przedsiębiorstwo w wyniku posiadania właśnie tego znaku.
    • metodę mnożnikową — na bazie obecnego wykorzystania znaku, bierze pod uwagę takie czynniki, jak siła marki, rynek, obecna dochodowość znaku towarowego, wyniki przeszłej działalności oraz perspektywa dalszego rozwoju,
    • metoda oparta na zwolnieniu z opłat licencyjnych — należy oszacować tantiemy, jakie firma płaciłaby, jeśli musiałaby korzystać z licencji na ten znak towarowy.
  • metoda rynkowa — opiera się na założeniu, iż wartość zastrzeżonego znaku towarowego to kwestia porównania go z podobnymi, które zostały już sprzedane. Ta metoda nie zawsze jest możliwa do wykorzystania, ponieważ musi istnieć rynek, na którym dokonuje się takich transakcji znakami, a poza tym trzeba mieć dostęp do informacji dotyczących takich transakcji, by móc operować konkretnymi cenami. Zwykle transakcje tego pokroju wiązane są tajemnicą handlową.

 

Foto: Unsplash, treść: materiał partnera


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *