Własny zastrzeżony znak towarowy może stać się niezwykle istotnym elementem majątku firmy. Ma to ogromne znaczenie w momencie, kiedy marka zaczyna piąć się na wyżyny, kiedy ludzie bez większego problemu zaczynają ją kojarzyć. W takiej sytuacji zastrzeżony znak towarowy może stać się jednym z głównych aktywów, który stanie się cenniejszy, niż inne środki trwałe razem wzięte. Sprawdź, po co wyceniać swój znak towarowy oraz jakie metody są do tego najlepsze!
Zastanawiasz się, po co wyceniać zarejestrowany znak towarowy? Powody kierujące przedsiębiorcami są rozmaite. Jedni decydują się na ten krok w celu sporządzenia sprawozdania finansowego, a znak towarowy może być jednym ze składników aktywów. Wycena znaku towarowego ma miejsce przy przejęciach i fuzjach przedsiębiorstwa, w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych, przy podziale majątku czy podczas ustalania celów. Przedsiębiorcy decydują się na to także w przypadku wniesienia znaku towarowego do spółki aportem. Podczas przejścia na biznes franczyzowy wycena także jest istotnym elementem, gdyż potrzebne jest ustalenie kwoty licencji.
W praktyce wyróżnia się:
Jak pokazuje rzeczywistość, każdy znak można wycenić, ale nie każdy będzie brał czynny udział w sprawozdaniu finansowym. W poczet aktywów przedsiębiorstwa może zaliczyć znak towarowy, jeśli:
Wycena znaku towarowego w celu wniesienia go do aktywów firmy jest bardzo szczegółowo regulowana w ustawie o rachunkowości. Początkowa cena nabycia, czyli cena zakupu zwiększona o podatki i cło oraz pomniejszona o rabaty, upusty i koszty to wartość początkowa znaku towarowego. Z kolei prawa do znaków towarowych ujmowane są w bilansie wartości godziwej. Jest to wartość odzwierciedlająca korzyści ekonomiczne, które nabywca może osiągnąć w przyszłości, bazując na tym właśnie znaku towarowym.
Inne metody wyceny:
Foto: Unsplash, treść: materiał partnera
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*