Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

WordPress najchętniej wybieranym CMS-em przez polskich webmasterów

01-05-2012, 14:44

Co szósta witryna w Polsce, zbudowana na otwartym systemie zarządzania treścią, wykorzystuje WordPressa. Rodzimi webmasterzy chętnie posługują się także Joomlą, Drupalem, osCommerce i phpBB - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Cal.pl.

Wśród technologii internetowych od lat niepodzielnie królują PHP, MySQL i JavaScript. Na świecie dwie trzecie wszystkich stron pisanych jest w PHP, język ASP.NET gości na co piątej z nich. W Polsce te proporcje są jeszcze bardziej rozbieżne ze wskazaniem na PHP.

Infografika: Technologie internetowe w Polsce
fot. - Infografika: Technologie internetowe w Polsce
Na blisko 91% stron internetowych znajdziemy także mniejszą lub większą garść kodu JavaScript. Tyle samo witryn korzysta z kaskadowych arkuszy stylów (CSS). Udział stron z Flashem spadł w ostatnich kilkunastu miesiącach do niespełna 10%. Wstawki flashowe najczęściej spotyka się w boksach informacyjnych, tzw. landing page’ach i boksach reklamowych. W niepamięć odchodzą projektowane we Flashu animowane menu. Z kolei webowe aplikacje w Javie (J2EE) znajdziemy na 6,23% stron.

45,2% stron tworzonych jest zgodnie ze specyfikacją języka XHTML 1.0 Transitional (HTML 4.01 w XML), 14,01% w czystym HTML 4.01 Transitional, podczas gdy elementy języka HTML 5 znajdziemy na niespełna 7,2% witryn. Tylko 67,2% stron zawiera skrócony opis zawartości strony (Meta Description), a 59,8% tag ze słowami kluczowymi (Meta Keywords).

Czytaj także: W programowaniu trzeba umieć zachować umiar

Rynek usług hostingowych w dużej mierze bazuje na platformie Linux/BSD, która umożliwia uruchamianie aplikacji webowych pisanych w PHP, Perlu i Pythonie. Wśród baz danych dla dynamicznych stron WWW widać wyraźną dominację MySQL. Udział tej bazy w rynku aplikacji webowych szacuje się na 70-85%, podczas gdy konkurencyjny PostgreSQL jest stosowany tylko na co piątej witrynie.

Wśród serwerów silną pozycję może pochwalić się Apache, który z 64,9 % udziałem w rynku deklasuje tracącego z miesiąca na miesiąc Microsoftowego IIS-a (14,2%). Trzeci w rankingu ngix uruchamiany jest już na co dziesiątym serwerze WWW. Ngix, postrzegany do tej pory głównie jako alternatywa dla Apache w zakresie serwowania statycznych stron WWW, coraz chętniej używany jest także do dostarczania dynamicznych aplikacji webowych.

Linuksa wybiera blisko 87% klientów, co oznacza że platforma Windows Server ma tylko niewielki kawałek całego rynku usług hostingowych. Aplikacje ASP i ASP.NET, wykorzystujące bazy danych Microsoft SQL lub Microsoft Access, są najczęściej stosowane w systemach biznesowych i witrynach korporacyjnych. Serwery Windows ma w swojej ofercie tylko kilku dostawców hostingu. W cenie zbliżonej do planów hostingowych z użyciem Linuksa możemy otrzymać serwer wirtualny o nieco gorszych parametrach, często też z różnego rodzaju ograniczeniami, np. w liczbie lub maksymalnym rozmiarze obsługiwanych baz danych.

Czytaj także: Na zapleczu internetu, czyli cała prawda o hostingu

– Większość otwartych frameworków webowych pisanych jest dla platformy Linux/Apache/PHP. Mniejszy wybór mają użytkownicy serwerów Windows Server. Wśród frameworków dla platformy Microsoft prym wiodą komercyjne aplikacje. DotNetNuke plasuje się dopiero na 6-8 miejscu wśród najpopularniejszych na rynku CMS-ów, daleko w tyle za WordPressem, Joomlą czy Drupalem – mówi Michał Trziszka z Cal.pl.

Niewiele osób tworzy dziś dynamiczne aplikacje webowe od podstaw. Większość webmasterów posługuje się gotowymi frameworkami i systemami CMS, które są wdrażane „z pudełka” lub obudowywane własnymi rozwiązaniami. Wśród CMS-ów z blisko 57% udziałem w rynku prym wiedzie WordPress. Na kolejnych miejscach znalazły się Joomla (12,4%) oraz Drupal (8,9%).

Wśród platform programistycznych typu Content Management Framework (CMF), obok Drupala, największym zainteresowaniem rodzimych webmasterów cieszą się TYPO3, Xoops oraz platforma e-learningowa Moodle. Najwięcej for internetowych wdrażanych jest na bazie phpBB oraz komercyjnego vBulletin. Szacuje się, że oba systemy mogą mieć ponad 50% udziałów w rynku.

Wraz z rozwojem branży e-commerce rośnie zainteresowanie systemami sklepów internetowych. Co drugi sklep działa w modelu usługi online, w której dostawca hostingu zapewnia miejsce na serwerze oraz oprogramowanie sklepu. Spośród darmowych aplikacji sklepowych, instalowanych samodzielnie przez klientów, prym wiodą osCommerce (7,2%), Magento (4,9%) i PrestaShop (4,8%). Ten ostatni jest chętnie wybierany ze względu na niezłe dostosowanie do rodzimych realiów, w tym dobrą polonizację i dostęp do polskich modułów płatności.

Czytaj także: Newscoop - nowy, darmowy CMS dla mediów


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *