Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Widzę i kojarzę, czyli o wpływie reklamy na wyobraźnię odbiorców

13-11-2015, 10:03

W akcie komunikacji – niezależnie od jego formy – zawsze występują trzy elementarne składniki – nadawca, rzeczywistość, odbiorca. Reklama jest właśnie przekazem nastawionym na odbiorcę.

Spoty reklamowe muszą być przede wszystkim skuteczne.

Co to oznacza?

Nie ulega wątpliwości, że zamawiające je osoby lub firmy liczą na zwiększenie sprzedaży danych produktów bądź usług. Prześledźmy, jak powstaje produkcja filmowa. Zobaczmy poza tym, jakie niesie treści i na ile są one efektywne.

ostro

Na co działają? Na wyobraźnię

Przekaz reklamy – niezależnie od tego, czy zostanie ona wyemitowana w telewizji, czy znajdziemy ją w Internecie – jest bardzo prosty i naiwny. Obraz i słowa to zdecydowanie najważniejsze składniki. Nie oczekujmy arcydzieł. Przecież nie chodzi o to, żeby odbiorca był zachwycony formą artystyczną reklamy. Cel jest zupełnie inny – wzrost popytu. Jeżeli zostaje osiągnięty, spoty reklamowe były trafione.

Warto jednocześnie podkreślić, że produkcja filmowa ma określone założenia. Nierzadko czynnik aksjologiczny dominuje nad semantyką. To ma swoje uzasadnienie w koncepcji tejże produkcji. Należy bowiem pokazać odbiorcy z jednej strony z czym ma się identyfikować, z drugiej natomiast co powinien odrzucić.

Rytualizacja jako jeden ze sposobów kreowania rzeczywistości

Produkcja filmowa wykorzystuje chwytliwe środki przekazu i są one niejednokrotnie po prostu idealnie trafione. Operowanie kontrastami staje się niejako normą. Jeden z najczęściej stosowanych zabiegów polega na kreowaniu rzeczywistości. Nierzadko jest ona baśniowa, magiczna, odbiega od faktów, jednak odnosi skutek – to dzięki rytualizacji, tworzeniu jakże zwyczajnych i komunikatywnych obrazów udaje się zainteresować odbiorcę.

Stylizacje a skojarzenia

Każdy sposób, który podnosi popyt, jest dozwolony, o ile nikogo nie rani i nie obraża. W celu zwiększenia popytu produkcja filmowa stosuje także stylizację. Spoty reklamowe są proste i niemalże oczywiste, ponieważ powinny być zrozumiane przez każdego odbiorcę.

Tworzenie popytu odbywa się więc na zasadzie skojarzeń, ale forma spotu powinna wyróżniać się perfekcją i oszczędnością. Nie chodzi bynajmniej o nakład środków, ale o przekazywane treści.

Produkcja filmowa i filmy promocyjne nierzadko wykorzystują niecodzienność zjawisk, doznań, wrażeń, emocji. Żywy odbiór wśród widzów znajduje poetyka westernu. Przekaz jest prosty, rzeczowy, nieskomplikowany, a wykorzystanie tej stylizacji daje ogromne możliwości adaptacyjne – od rekwizytów po miłe skojarzenia i niekończące się możliwości nawiązań, czyli odwołanie do retrospekcji w celu wprowadzenia odbiorcy w doskonały nastrój.

Niekwestionowanym elementem nośnym spotów reklamowych jest muzyka. Odpowiednio dobrana nie tylko się podoba, ale także zapada w pamięci. Klient wybierze więc konkretny produkt po prostu na zasadzie skojarzeń, bo akurat tak mu w duszy gra.

Czy produkcja filmowa ma wpływ na popyt?

Oczywiście. Ogromny. Tak naprawdę rodzaj spotu nie odgrywa w tym przypadku znaczącej roli. Liczy się koncepcja i profesjonalizm.

Artykuł poleca OSTRO: http://www.ostro-video.pl/


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:


fot. vecstock




fot. Freepik




fot. Freepik