Zmiana czasu większości z nas kojarzy się z dodatkową godziną snu- w przypadku zmiany z letniego na zimowy oraz z dość uciążliwą koniecznością przestawienia się na wcześniejsze wstawanie, podczas zmiany z zimowego na letni. Obowiązek przestawiania zegarów, które wiszą u nas w domach nie jest koniecznością, zresztą obecnie większość i tak zmienia się samoczynnie, wykorzystując fale radiowe lub połączenie z Internetem. Jednak dla zawodowych kierowców przestawienie czasu w tachografie jest obowiązkiem, gdyż za jego pomocą rejestrują swoją pracę. Nakaz ten generuje dodatkowe obowiązki i często jest powodem problemów z prawidłową ewidencją czasu pracy.
W Polsce przepisy zmiany czasu letniego i zimowego uregulowane są rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie wprowadzenia i odwołania czasu letniego środkowoeuropejskiego w latach 2017-2021. Zgodnie z nim zmiana czasu z zimowego na letni polega na zmianie wskazań zegara z godziny 2:00 na 3:00, zaś powrót do czasu zimowego wymaga cofnięcia wskazań zegara z godziny 3:00 na 2:00. Stosowanie czasu letniego ma na celu efektywne wykorzystanie światła dziennego, zaś czas zimowy powoduje zrównanie z czasem geograficznym.
Rozliczanie czasu pracy kierowcy
W Polsce, oprócz wymienionego powyżej rozporządzenia, zmianę czasu reguluje dyrektywa UE 2000/84/EC, która jest wiążąca dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. Stanowi ona, iż zmiana czasu z zimowego na letni następuje w ostatnią niedzielę marca, zaś z letniego na zimowy w ostatnią niedzielę października. W branży transportowej konieczne jest dopełnienie obowiązku przestawienia urządzeń rejestrujących w taki sposób, by prawidłowo wskazywały godzinę. Odpowiedź na pytanie kiedy należy przestawić tachograf w związku ze zmianą czasu, zależna jest od typu urządzenia, które rejestruje czas pracy kierowcy.
Tachografy analogowe bardzo rzadko pojawiają się w pojazdach, gdyż wprowadzone przepisy mówią jasno, iż od 1 maja 2006 roku wszystkie nowo rejestrowane pojazdy powinny być wyposażone w rejestrator cyfrowy. Jednak urządzenia starego typu nadal się zdarzają, dlatego wyjaśniamy, jak zmienić godzinę w ich przypadku. W urządzeniu analogowym godzinę należy przestawić samodzielnie. Jednak w większości mechanizmów na tarczki, nie da się przestawić godzin wstecz i trzeba przekręcać zegar o 23 godziny do przodu w przypadku zmiany czasu z letniego na zimowy. Zaleca się, by zrobić to przed pierwszym ruszeniem pojazdem po odpoczynku dobowym w niedzielę, natomiast nie należy zmieniać czasu bezpośrednio o godzinie 3 na 2, gdyż może to spowodować zdublowanie aktywności. Dodatkowo można zanotować na wykresówce, iż nastąpiła właśnie zmiana czasu. Będzie to przydatna informacja dla pracodawcy oraz w przypadku ewentualnej kontroli. Po ustawieniu zegara zaleca się więc wykonanie próby poprzez włożenie wykresówki na kilka minut i wyjecie w celu sprawdzenia poprawności ustawień i zapisu.
Zdecydowanie łatwiej mają kierowcy, którzy poruszają się pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy. W nowoczesnych urządzeniach dane rejestrowane są na podstawie czasu uniwersalnego UTC i nie wymagają przesunięć czasowych lato/zima. Czas UTC w tachografie może zmienić wyłącznie warsztat kalibrujący tachografy. W urządzeniu cyfrowym istnieje jednak możliwość zmiany tzw. czasu lokalnego, który używany jest w celu ułatwienia pracy kierowcom- by wpis manualny dokonywany był według czasu polskiego, bez konieczności przeliczania godzin w pamięci.
Należy jednak bezwzględnie pamiętać, że jakiekolwiek przesunięcie czasu nie oznacza, że zmianie ulega czas pracy kierowcy. Nadal obowiązują normy zawarte w przepisach regulujących pracę kierowców zawodowych i należy ich stanowczo przestrzegać.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Hakerzy zaatakowali ponad milion stron bazujących na platformie WordPress
|
|
|
|
|
|