UOKiK sprawdza witryny poświęcone kosmetykom
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) rozpoczął badanie witryn internetowych dotyczących rynku kosmetycznego i związanych z nim reklam, mogących wprowadzać konsumenta w błąd. Jest to działanie w ramach akcji pod hasłem "Komu możesz ufać w Sieci?".
reklama
Dzień przeszukiwania internetu to inicjatywa zapoczątkowana przez ICPEN - Międzynarodową Sieć Ochrony Konsumentów. Organizowana corocznie akcja ma charakter międzynarodowy. Polega na przeszukiwaniu zawartości wyrywkowo wybranych stron internetowych oraz ich oceny pod kątem sformułowanych uprzednio kryteriów.
Akcja w każdym kraju przeprowadzana jest podobnie. Najpierw analizowane są reklamy oraz inne dostępne materiały zachęcające do zakupów w Sieci. Po zakończeniu akcji do właścicieli portali oraz witryn budzących wątpliwości wysyłane będą pisma z żądaniem modyfikacji ich treści.
Jeżeli adresaci listów nie zareagują, Prezes UOKiK może wszcząć postępowanie administracyjne. W przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, przedsiębiorca może zapłacić karę w wysokości nawet 10% przychodów w roku ubiegłym.
Podobne działania prowadzone były przez cały tydzień przez instytucje zajmujące się ochroną praw konsumentów w ponad 20 krajach na całym świecie.