W przyszłości będzie częścią trzeciej obwodnicy Krakowa, ale wcześniej znacząco odciąży ruch w rejonie Alei Trzech Wieszczów. Jej budowa to techniczne i logistyczne wyzwanie. Trasa Łagiewnicka – bo o niej mowa – to nie tylko 3,5 km nowej drogi, ale i aż siedem tuneli komunikacyjnych. A wszystko to zlokalizowane w gęstej zabudowie miejskiej, tuż obok miejskiej arterii (ul. Zakopiańskiej) i jednego z popularnych punktów na turystycznej mapie miasta (sanktuarium w Łagiewnikach). Zakres i rozmach placu budowy trasy robią wrażenie.
Kilometry drogi i tuneli
Budowa Trasy Łagiewnickiej oficjalnie rozpoczęła się w lipcu 2017 r. Prace przygotowawcze wykonawca (konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman) prowadził jednak wcześniej, od lutego ub.r., kiedy został mu przekazany plac budowy. Pozwoliło to na natychmiastowe przejście do robót zasadniczych, związanych przede wszystkim z budową tuneli. Dziś – po ośmiu miesiącach od rozpoczęcia prac – są one już mocno zaawansowane.
Najwięcej dzieje się w rejonie skrzyżowania ulic Turowicza, Herberta, Witosa i Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, gdzie budowany jest jeden z tuneli drogowych (o długości 209 m). Powstała tu już płyta stropowa tunelu, a niedługo wykonane będą elementy układu drogowego. Tunele „wyrastają” też w rejonie samego sanktuarium. Do tej pory wykonano już obiekty w zakresie płyty dennej i ścian tunelu, trwa betonowanie stropu tunelu drogowego (oprócz niego powstaje tu także tunel tramwajowy). Aby można było rozpocząć te prace, wykonawca musiał jednak odpowiednio przygotować teren.
Od kwietnia ub.r. prowadzone były tu prace wydobywcze nagromadzonego przez lata osadu w związku z funkcjonowaniem dawnych zakładów sodowych SOLVAY. Zwałowisko na chwilę obecną zostało usunięte w zakresie umożliwiającym prace tunelowe. W sumie wykonawca wywiózł z placu budowy około 450 tys. m³ osadu. Przystąpiono do wykonania tuneli, drogowego i tramwajowego, które w odróżnieniu od pozostałych obiektów zostaną wykonane metodą odkrywkową, w wykopie szerokoprzestrzennym – mówi Leszek Pawłowski, zastępca inżyniera kontraktu z Trasy Łagiewnickiej S.A.
W sumie tuneli w ciągu Trasy Łagiewnickiej będzie siedem: jeden pod ulicami Rostworowskiego, Kobierzyńską i Ruczaj (350 m); kolejny – pod ul. Nowoobozową (21 m); trzeci między ul. Nowoobozową a ul. Zakopiańską (522 m); następny pod ul. Zakopiańską (61 m) i jeszcze jeden pod skrzyżowaniem ulic Turowicza i Herberta (209 m). Dwa ostatnie – drogowy (618 m) i tramwajowy (659 m) zlokalizowane będą właśnie na terenie poprzemysłowym (tzw. Białe Morza).
Lepsza komunikacja i rekreacja
Nowa droga i tunele nie są jedynymi elementami Trasy Łagiewnickiej, które będą służyć mieszkańcom południowego Krakowa. Jednym z najważniejszych etapów inwestycji jest budowa nowej linii tramwajowej. Jej trasa prowadzić ma od pętli tramwajowej na Kurdwanowie, którą latem 2017 r. przebudowano, przez ul. Zakopiańską aż do ul. Grota Roweckiego. Nowa linia ma znacząco ułatwić komunikację w tej części Krakowa, ale też usprawnić dojazd do centrum miasta.
Do dyspozycji mieszkańców będzie także zielona infrastruktura, uwzględniona w projekcie trasy. Nad tunelem przy ul. Zbrojarzy znaleźć się mają tereny rekreacyjne z boiskami do koszykówki i siatkówki. Tuż obok powstanie tzw. smoczy skwer, czyli nowoczesny plac zabaw dla dzieci, cieszący się już sporą popularnością w kilku innych miejscach Krakowa.
Ochrona przed powodzią
Sąsiadów Trasy Łagiewnickiej ucieszy też z pewnością większe bezpieczeństwo powodziowe, możliwe m.in. dzięki wdrożeniu systemu kanalizacyjnego oraz przełożeniu koryta rzeki Wilgi.
Przebudowa koryta Wilgi oraz zagospodarowanie przestrzenne terenów w dolinie rzeki nie zwiększą zagrożenia powodzią. Nowe koryto oraz obiekty inżynieryjne zostały przewidziane na wodę o większym zakresie przepływu niż obecne koryto. W przypadku powodzi nowo projektowane koryto będzie bezpieczniejsze – wyjaśnia Krzysztof Migdał, inżynier kontraktu, dodając, że w celu zminimalizowania strat środowiskowych budowa nowego koryta będzie prowadzona „na sucho”. Do czasu zakończenia prac rzeka będzie płynąć w dotychczasowym korycie.
Zwiedź plac budowy Trasy Łagiewnickiej!
Efekty prac prowadzonych w południowej części Krakowa będzie można zobaczyć już pod koniec przyszłego roku, kiedy Trasa Łagiewnicka zostanie oddana do użytku. Jeśli jednak nie chcemy czekać, możemy na plac budowy drogi wejść… już teraz. Niepowtarzalną okazją do zobaczenia z bliska postępów prac jest wycieczka techniczna, organizowana przez Wydawnictwo INŻYNIERIA sp. z o.o. w ramach IV Konferencji „Budownictwo Podziemne”.
Jej uczestnicy będą mogli nie tylko zobaczyć, jak budowane są tunele komunikacyjne w ciągu trasy, ale też zadać przedstawicielom inwestora i wykonawcy pytania oraz poznać niuanse budowy. Więcej informacji tutaj: https://inzynieria.com/fotogalerie/branzy/fotogaleria/5/1510,tak-wyglada-plac-budowy-trasy-lagiewnickiej-w-krakowie-zdjecia
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|