Jak powszechnie wiadomo rozliczanie czasu pracy kierowców, którzy są w podróży służbowej znacząco różni się od rozliczania czasu pracy wielu innych grup pracowniczych, które są w identycznej podróży służbowej.
Oczywiście wynika to z tego, że w czasie podróży kierowcy wykonują swoją racę, a pozostali pracownicy w czasie podróży służbowej nie wykonują praktycznie żadnych zadań. Analogicznie gdy pozostali pracownicy pracują w czasie delegacji to kierowcy mają wolne.
Aby rozliczyć czas pracy kierowców w czasie podróży służbowej w pierwszej kolejności należy ustalić, czy rzeczywiście z taką podróżą mamy do czynienia. W każdym przypadku, ustalenie czy dany kierowca jest rzeczywiście w podróży służbowej, będzie zależało od dokładnego określenia jego miejsca pracy w sporządzonej umowie o pracę.
W przypadku kierowców, którzy oferują transport międzynarodowy i transport krajowy kluczową rolę odgrywa miejsce ich pracy. Zgodnie z przepisami podróż służbowa oznacza tak naprawdę wykonanie konkretnego zadania służbowego poza miejscowością, w której to znajduje się siedziba pracodawcy albo poza stałym miejscem pracy kierowcy. Z tytułu podróży służbowej każdemu kierowcy przysługują odpowiednie należności na pokrycie wszystkich kosztów, które są z nią związane. Z tytułu podróży kierowcy przysługują stosowne diety oraz zwrot kosztów za przejazd, nocleg, dojazd środkami komunikacji miejskiej oraz wielu innych udokumentowanych wydatków, które dokładnie określone są przez pracodawcę w umowie o pracę. Pamiętać należy również i o tym, że to czy wykonywanie określonych zadań jest tak naprawdę podróżą służbową czy też zwykłą pracą, zależy głównie od sposobu określania miejsca pracy kierowcy. Zgodnie z prawem każdy kierowca, tak samo zresztą jak i pozostali pracownicy należący do innych grup pracowniczych, powinni w umowie o pracę mieć dokładnie wskazane miejsce wykonywania pracy. Oczywiście miejsce pracy musi wskazywać faktyczne miejsce, w którym pracownicy rzeczywiście wykonywać będą swoje codzienne zadania.
W Polsce jest coraz więcej profesjonalnych firm np. SM Logistic Sp. z o.o., które oferują kompleksowe usługi transportowe, dlatego też coraz częściej poruszane są kwestie wynagrodzenia dla kierowców międzynarodowych. Do niedawna firmy oferujące transport międzynarodowy wysyłając kierowców w podróż służbową, mieli bardzo duży problem z jej prawidłowym rozliczeniem. Problem pojawił się po wyroku Sądu Najwyższego z listopada 2008 roku, w którym to Sąd wyraźnie stwierdził, że kierowcy transportu międzynarodowego, którzy odbywają podróż w ramach wykonywania umówionej pracy nie są tak naprawdę w podróży służbowej (w myśli regulacji Kodeksu Pracy), co oczywiście oznacza, że nie mają prawa do świadczeń wynikających z tego tytułu. W takich okolicznościach wypłacanie diety mogło by narazić pracodawcę na poważne zarzuty obchodzenia przepisów o podatku dochodowym oraz składakach na ubezpieczenia społeczne. Dzięki najnowszym regulacjom udało się zniwelować ten problem. W ustawie z 16.04.2004 pojawiła się nowa definicja podróży służbowej. Zgodnie z najnowszymi przepisami za podróż służbową należy uznać każdy wyjazd kierowcy poza miejscowość, w której znajduje się pracodawca. Po zmianach w przepisach kierowcom międzynarodowy przysługują identyczne diety jak pozostałym pracownikom na podstawie Kodeksu Pracy.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Polacy stworzyli system, który pozwala monitorować temperaturę z użyciem technologii RFID
|
|
|
|
|
|