Szef jest przyjacielem... ale po pracy

23-07-2010, 08:55

Zdecydowana większość internautów stawia na pełny profesjonalizm kontaktów z szefem w pracy - wynika z ankiety przeprowadzonej przez serwis Pracuj.pl. Różni ich jednak podejście do relacji z przełożonym już po wyjściu z biura.

Internauci, którzy wzięli udział w ankiecie Pracuj.pl, dzielą się na dwie grupy: zwolenników koleżeńskich relacji z przełożonym oraz przeciwników spoufalania się z szefem. Zdecydowana większość, bo 72% ankietowanych deklaruje koleżeńskie stosunki z przełożonym „po pracy”, jednak już na bliższą zażyłość z przełożonymi stawia niecałe 3% badanych. Prawie co czwarty pytany w ankiecie twierdzi natomiast, że poza pracą nie utrzymuje kontaktów z szefem, a 1,5% uważa, że z „szefem trudno o dobre relacje”.

>> Czytaj też: Pracodawcy i headhunterzy w jednym miejscu

Jak Twoim zdaniem powinna wyglądać relacja szef - pracownik?
fot. Pracuj.pl - Jak Twoim zdaniem powinna wyglądać relacja szef - pracownik?
 Większość osób, które wzięły udział w dyskusji na profilu Pracuj.pl w serwisie społecznościowym, również twierdzi, że przyjaźń z szefem jest możliwa, ale zacieśnianie kontaktów jest korzystne wtedy, gdy obie strony potrafią oddzielić życie zawodowe od prywatnego.

Z drugiej strony uczestnicy dyskusji wspominający wspólne wypady na narty czy integracyjne piwo są bardziej skłonni do budowania przyjaźni z szefem. Niektórzy są gotowi zaprosić szefa nawet na wieczór kawalerski. Jak więc znaleźć równowagę pomiędzy postawą zdystansowaną a chęcią integracji?

Ludzie, nie roboty

Wątpliwości czy utrzymanie zrównoważonych proporcji między przyjaźnią a profesjonalizmem jest realne. Trudno wyznaczać jakąś zasadę dotyczącą stopnia prywatnej zażyłości w relacjach w miejscu pracy, bo ludzie wchodzą ze sobą w relacje w sposób naturalny i spontaniczny, nawet w najbardziej formalnych okolicznościach – tłumaczy Olga Libich-Bluszcz, psychoterapeutka z ośrodka Poza Centrum.

Sonda
Jak oceniasz relacje ze swoim przełożonym?
  • Bardzo dobre
  • Dobre
  • Mierne
  • Bardzo złe
wyniki  komentarze

 Jej zdaniem w codziennych relacjach w pracy należy przede wszystkim unikać konfliktu ról: jeżeli pozostajemy w obszarze aktywności zawodowej, pracodawca powinien wejść w rolę szefa, a pracownik przyjąć pozycję podwładnego. W sytuacjach, które nie wiążą się z obowiązkami zawodowymi, obydwoje mogą się traktować na równi, po koleżeńsku.

>> Czytaj też: Jak pracodawca może kontrolować pracownika?

Przyjaźń może wpływać na zwiększenie efektywności naszej pracy pod warunkiem, że w każdym jej wymiarze zachowane zostaną szacunek i partnerskie podejście. Zdaniem Agnieszki Bieniak, menedżera działu HR w Grupie Pracuj.pl, koleżeńskie relacje powinny panować między wszystkimi pracownikami, jednak nie powinny się przeradzać w zażyłość z szefem.

- W pracy postrzeganie naszej osoby w dużym stopniu uzależnione jest od oceny naszej efektywności i sprawności biznesowej, a także umiejętności zgodnego współdziałania z innymi członkami zespołu. Sytuacja, w której nasz dotychczasowy „szef-przyjaciel” podejmie niekorzystną dla nas decyzję zawodową, spowoduje znaczne obniżenie temperatury wzajemnych relacji – wyjaśnia Agnieszka Bieniak.


Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
Tematy pokrewne:  

tag relacjetag pracuj.pltag pracowniktag pracodawca
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031