Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Świąteczny boom w e-handlu trwa do końca stycznia

29-12-2011, 13:17

Nie okres przedświąteczny, a styczeń jest najlepszym okresem dla e-handlu. Ubiegły rok wykazał, że liczba przedmiotów sprzedawanych na allegro.pl wzrosła z 45,5 mln przedmiotów w grudniu do niemal 47 mln w kolejnym miesiącu. Możliwe, że w tym roku zanotowane zostaną kolejne rekordy.

Świąteczny boom nie kończy się na wręczeniu prezentów po wigilijnej kolacji. Zaraz po świętach liczba przedmiotów wystawianych w serwisie aukcyjnym Allegro wzrasta – w ubiegłym roku statystyki poszły w górę z 45,5 mln w grudniu do 46,7 mln w styczniu. A liczba ta i tak była wyższa o 5,8 mln w porównaniu do średniej z przeciętnego miesiąca. W okresie świątecznym na przełomie lat 2009/2010 wystawiono 34-35 mln przedmiotów.

- Również w styczniu 2010 roku sprzedający wystawili o 1,6 mln przedmiotów więcej niż w grudniu. Ta tendencja może wskazywać na to, że świąteczny boom w pierwszej fazie dotyczy kupowania prezentów dla bliskich, natomiast po wigilii sklepy internetowe organizują wyprzedaże, a indywidualni sprzedający wystawiają na aukcjach nietrafione prezenty – wyjaśnia Justyna Gawrońska z Akademii Allegro.

Czytaj: Sprzedajesz? Poniesiesz odpowiedzialność za wady

Według ubiegłorocznych statystyk Allegro najwięcej sprzedających przybywa w takich dziedzinach zakupów, jak: kolekcje, komputery, motoryzacja, sport i turystyka oraz telefony, akcesoria. Niektóre obszary e-handlu notują jednak znaczącą dynamikę wzrostu wystawianych ofert w porównaniu do grudnia.

Akcesoria czy odzież dla dzieci to wzrost o ok. 12 proc. pod względem liczby oferowanych przedmiotów w styczniu 2011 roku. Na podobnym poziomie (o 14 proc.) zwiększyła się również mnogość ofert w kategorii Dom i Ogród. W tym roku będzie nie inaczej, jak prognozuje Akademia Allegro. Największa dynamika pod względem wzrostu liczby wystawiających po świętach może jednak dotyczyć kategorii Erotyka. Oprócz standardowych wyprzedaży po świętach, fakt ten można jednak powiązać raczej ze zbliżającymi się Walentynkami, do których szykuje się już branża e-commerce.

Pierwsze dedykowane oferty gwiazdkowe pojawiły się w tym roku już 2 listopada. Bardziej śmiało internetowy handel zaczął walczyć o klientów w ostatnim tygodniu listopada, by po 10 grudnia wkroczyć w najgorętszy gwiazdkowy boom.

Czego szukali Polacy w sieci w tym roku z myślą o prezentach pod choinkę? Przede wszystkim gier, które jako kategoria przedmiotów w podsumowaniu ubiegłorocznych świąt zanotowały na Allegro największy wzrost na poziomie sprzedaży, o ponad 56 proc. Według zestawienia top 10 w danych kategoriach na allegro.pl hitami w tym roku były m.in. gry Battlefield 3, Call Of Duty: Modern Warfare 3 oraz Batman: Arkham City.

Ręce zacierali również Sprzedawcy zabawek i akcesoriów dla dzieci (wzrost o 50,7 proc. w grudniu 2010), gdzie w tym roku królowały m.in. lalki Monster High, Barbie i koń Tawny, zwierzątka AniMagic czy szpital miejski Lego. Polacy nie gardzą również zakupem oryginalnych przedmiotów pod choinkę (przyrost 42,1 proc.), jak np. kubków czy poduszek z nadrukami, pluszowych misiów oraz skarbonek.

Powyższe kategorie handlu niezmiennie wpisują się w świąteczne preferencje Polaków. A za rok może dogadzać im jeszcze więcej internetowych sprzedawców, biorąc pod uwagę tempo rozwoju e-commerce i rosnącą liczbę kupujących w sieci. Ci ostatni, według najnowszego raportu Internet Standard, stanowią już 74 proc. internautów (wcześniej 67 proc.).

Czytaj: e-Sklepy rzadko sięgają po SaaS



Ostatnie artykuły:

fot. Tavex




fot. ann_zima