Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Gorączka świątecznych zakupów powoli dotyka coraz większej liczby osób. To doskonała okazja do zarobku dla przedsiębiorców, ale również dla cyberprzestępców. Dziennik Internautów przypomina podstawowe zasady bezpieczeństwa dotyczące elektronicznych transakcji.

Według firmy CyberSource liczba fałszywych transakcji rokrocznie wzrasta o 20%. W samym 2007 roku cyberprzestępcy zarobili na tego typu operacjach 3,6 mld dolarów - podaje Internet Retailer. Skala problemu wydaje się więc bardzo duża

Dużym zagrożeniem jest np. oprogramowanie szpiegowskie mające za zadanie wykraść poufne dane. Często są to np. loginy i hasła do serwisów transakcyjnych banków. Skalę problemu obrazuje m.in. ostatnia afera u naszych zachodnich sąsiadów - na czarnym rynku znalazły się dane bankowe 21 milionów obywateli Niemiec.

Jak ustrzec się oszustwa?

Podstawą jest zaktualizowany program antywirusowy działający "w tle". Warto też raz na jakiś czas (np. raz w miesiącu) przeskanować dyski twarde pod kątem wirusów i szkodliwego oprogramowania.

Jeśli zdecydujemy się na zakup na aukcjach internetowych, koniecznie przejrzyjmy kartę komentarzy potencjalnego kontrahenta. Możemy też wysłać pytanie do osoby, która już zalicytowała jakiś towar u handlowca i spytać o przebieg transakcji. Jeśli wciąż mamy wątpliwości, przed zakupem można skontaktować się ze sprzedającym.

W przypadku gdy zakupów zamierzamy dokonać w którymś ze sklepów internetowych, warto zapoznać się z opiniami internautów na jego temat. Jest to możliwe w jednej z internetowych porównywarek cen bądź np. na stronach Opiniuj.pl czy Opineo.pl. Poszukajmy również danych o firmie: adresu, NIP, danych kontaktowych oraz sposobów płatności.

Pamiętajmy, by przed dokonaniem płatności na stronie internetowej sprawdzić, czy jej adres zaczyna się od "https://", a na pasku widnieje ikona z kłódką.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:





fot. Freepik




fot. Freepik



fot. DALL-E