Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Strategia sourcingowa firmy - czy warto ją mieć i jak ją stworzyć?

25-04-2020, 19:15

Przedsiębiorstwa funkcjonujące w dzisiejszych realiach często stoją przed wyborem: pozostawić wszystkie kluczowe obszary wewnątrz firmy czy też zdecydować się na odesłanie części z nich na zewnątrz i - być może - zyskać dzięki temu lepszą jakość. Dobrze opracowana strategia sourcingowa firmy jest pierwszym krokiem do zapewnienia profesjonalizmu, trzeba jednak pamiętać, iż nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która droga i jaki sposób zaplanowania działań ma przewagę.

strategia sourcing

1. Co to jest sourcing?

2. Strategia sourcingowa - jak ją stworzyć?

3. Korzyści z sourcingu

Świat biznesu zna przypadki, w których decyzja o zmianach w sourcingu przyniosła firmie wymierne korzyści. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy zrezygnowano z umów z partnerami zewnętrznymi, jak i wariantów delegowania zadań poza firmę.

Co to jest sourcing?

Mówiąc najprościej, sourcing stanowi odrębną strategię przedsiębiorstwa, wskazującą kto będzie zajmował się poszczególnymi obszarami działalności firmy. W zależności od potrzeb procesy biznesowe przydziela się do części insourcingowej - wyodrębnionej komórki organizacyjnej w firmie lub do części outsourcingu - zewnętrznych podmiotów. Sourcing powinien bazować na opracowanej wcześniej strategii, poprzedzonej dokładną analizą.

Strategia sourcingowa - jak ją stworzyć?

Sourcing wymaga wiedzy i doświadczenia. Strategia sourcingowa opracowywana jest po uprzedniej analizie, biorącej pod uwagę plany biznesowe i perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa oraz kluczowe obszary. Wyróżnia się pięć faz procesu budowania strategii. Są to:

  • analiza sytuacji wyjściowej oraz istniejącej strategii przedsiębiorstwa w ważnych obszarach. Na tej podstawie definiuje się cel każdego obszaru i tworzy dla niego odrębną strategię,
  • zdefiniowanie potrzeb i potencjału wewnętrznego firmy, określenie zagrożeń i ograniczeń,
  • określenie możliwości i potencjału całego rynku ze szczególnym uwzględnieniem firm zewnętrznych - potencjalnych partnerów w outsourcingu,
  • wybór modelu sourcingowego,
  • bieżące zarządzanie modelem sourcingowym.

Taka strategia sourcingowa nie jest łatwa ani szybka w tworzeniu, zdecydowanie jednak warto wysiłek podjąć.

Korzyści z sourcingu

Prawidłowo zoptymalizowany sourcing daje znaczne korzyści. Do najbardziej docenianych, a jednocześnie najłatwiej mierzalnych należą oszczędności finansowe, sięgające niekiedy nawet 25%. W przypadku outsourcingu działań projektowych wartość poszczególnych przedsięwzięć może dawać lepszy zwrot ze względu na posiłkowanie się ekspertami. Sam zestaw narzędzi i kwalifikacje zaangażowanych osób także są istotną kwestią.

 


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:

fot. Sophos




fot. Freepik




fot. Freepik





Tematy pokrewne:  

tag strategiatag sourcing