Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Sprzedaż B2C i B2B - główne założenia, podobieństwa oraz różnice

23-02-2022, 09:35

Odróżnianie relacji B2C od B2B jest dla Ciebie sporym wyzwaniem? Już teraz zapoznaj się z rozwinięciami wskazanych skrótów, definicjami tych pojęć oraz najważniejszymi podobieństwami i różnicami, które można między nimi dostrzec. Poniższy tekst to pigułka podstawowej wiedzy na ten interesujący temat, który ma doniosłe znaczenie w praktyce. Przekonaj się o tym właśnie teraz!

Sprzedaż B2C i B2B – główne założenia, podobieństwa oraz różnice

B2C i B2B – krótka charakterystyka

B2C (business-to-consumer) to typ relacji biznesowej, jaka zachodzi pomiędzy podmiotami takimi jak: przedsiębiorstwo oraz klient indywidualny. Ma on zastosowanie w zakresie oferowania konkretnych usług lub sprzedaży danych towarów. Natomiast B2B to skrót od angielskiego sformułowania business-to-business, czyli po polsku będzie to coś w stylu biznes dla biznesu. Jest to model transakcyjny, który odnosi się do relacji pomiędzy co najmniej dwoma przedsiębiorstwami – mogą one przyjmować formę horyzontalną lub wertykalną.

Relacje B2C i B2B – podstawowe podobieństwa oraz różnice

B2C oraz B2B to sformułowania, które dotyczą form wzajemnej komunikacji w zakresie zawierania transakcji (najczęściej internetowych). Zauważalne pomiędzy nimi rozbieżności coraz częściej się zacierają, jednak warto zwracać na nie uwagę, a także skupiać się na dostrzegalnych podobieństwach.

Podobieństwa:

  • zastosowanie względem przynajmniej dwóch różnych podmiotów,
  • wykorzystanie w zakresie procesów sprzedażowych,
  • ścisłe oparcie na relacjach międzyludzkich,
  • dążenie do osiągnięcia korzyści przez obie strony relacji.

Różnice:

  • inne grupy odbiorców – w B2C są to jednostki (klienci końcowi), natomiast w B2B przedsiębiorstwa,
  • różnorodność celów, do jakich osiągnięcia się zmierza, dokonując zakupu,
  • inna skala przeprowadzanych operacji,
  • odmienny stopień złożoności procesu płatności,
  • w B2B współpraca ma charakter cykliczny, natomiast w B2C już tak nie jest,
  • różnorodność cenowa,
  • w B2C koszty dotarcia do odbiorców są niższe,
  • w B2B możliwe jest osiągnięcie większych zysków,
  • odmienne formy komunikacji z odbiorcami,
  • inny charakter potrzeb, do których zaspokojenia się dąży,
  • w B2C przywiązuje się dużą uwagę do tworzenia trwałych relacji z klientami.

Jakie są najpopularniejsze narzędzia wsparcia sprzedaży B2C i B2B?

Jednak bez względu na to, czy w codziennej rzeczywistości uczestniczy się w relacjach B2C, czy B2B, zawsze warto intensyfikować sprzedaż na wszelkie możliwe sposoby. Przydatne w tym zakresie są narzędzia cechujące się wysoką skutecznością. Wsparcie sprzedaży z Sodexo to sprawdzone rozwiązanie, które pozwoli osiągać pożądane efekty poprzez organizowanie akcji promocyjnych precyzyjnie ukierunkowanych na konkretną grupę docelową. Dzięki temu skupisz się także na różnicach pomiędzy tymi segmentami, co pozwoli jeszcze trafniej zaplanować całą strategię.

Sprzedaż B2C i B2B – podsumowanie

Powyższe zestawienie dobitnie pokazuje, że B2C oraz B2B to dwa typy relacji związane z transakcjami. Mimo pewnych podobieństw wymienia się jednak więcej różnic między tymi modelami. Zatem podejmując konkretne działania, należy każdorazowo zweryfikować, czy ma się do czynienia z firmami, czy z indywidualnymi klientami. Na tej podstawie będzie można wykreować strategię, która zapewni odpowiednie podejście do grupy docelowej i przybliży do osiągnięcia zamierzonego celu biznesowego.

źródło zdjęć: freepik.com


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E